Alkon myyntilitrat vuonna 2021: laskua neljä prosenttia

Vuonna 2021 Alkon myyntilitrat laskivat neljä prosenttia. Kuohuviinien ja alkoholittomien myyntilitrat kasvoivat. Verkkoasiointi on nousussa edelleen. Asiakkaat haluavat tehdä yhä vastuullisempia valintoja. Euroopan viinimaat vahvistuvat, Chile menetti johtoasemansa suurimpana alkuperämaana. Alkotoiveista toteutettu kolmannes.

Vuonna 2021 Alkosta ostettiin noin 89 miljoonaa litraa juomia, mikä oli neljä prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2020 litramyynti oli lähes 93 miljoonaa litraa. Myyntikanavien muutos näkyi edelleen myynnissä, kun matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille oli edelleen melko vähäistä ja ravintoloiden toiminnassa on ollut rajoituksia.

”Koronarajoitukset vaikuttivat viime vuoden aikana edelleen matkustajatuontiin ja ravintola-anniskeluun, mikä kohdisti myyntiä enemmän meille ja vähittäiskauppaan. Kokonaisuutena kotimaassa myydyt alkoholilitrat vähenivät Valviran tilastojen mukaan lähes neljä prosenttia”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Viinien myyntilitrat laskivat 4,8 prosenttia, väkevien 3,3 prosenttia ja panimotuotteiden 1,7 prosenttia. Alkoholittomia myytiin 16,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Kuohuviinien kysyntä kasvoi 6,6 prosenttia ja samppanjoiden 17,8 prosenttia. Roseeviinien myynti nousi 8,7 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista, linkki tilastoihin.

Asiakaskäyntejä oli noin 55 miljoonaa, joka oli kolmisen prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Verkkokauppatilaukset kasvoivat 27 prosenttia.

Alkon kautta kertyi yhteensä 966 miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa, mikä oli miljoona euroa vähemmän kuin vuonna 2020.

Tiedotteen lopussa liitteenä myyntigraafit Alkon myynnistä tuoteryhmittäin 2017–2021 sekä myynnistä alkuperämaittain puna-, valko-, rosee- ja kuohuviineistä sekä miedoista viineistä yhteensä alkuperämaittain.

Trendejä vuonna 2021: verkkoasiointi jatkaa kasvuaan. Alkoholittomat ja kuplivat nosteessa.

• Kiinnostus verkkoasiointiin. Verkkokauppatilaukset kasvoivat noin 27 prosenttia. Asiakkaat arvostavat vaivattomuutta ja sitä, että asiointi ei ole riippuvainen ajasta tai paikasta. He haluavat myös minimoida asiointiaikaa sekä lähikontaktejamyymälässä. Alko-äpin lataukset kasvoivat noin 22 prosenttia.
  • Alkoholittomien myyntilitrojen vahva kasvu. Kiinnostus alkoholittomia juomia kohtaan on trendi, joka ei näytä laantuvan, päinvastoin. Alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy. Alkoholista ei välttämättä luovuta kokonaan, mutta alkoholittomia juomavaihtoehtoja valitaan yhä useammin ja kyseenalaistetaan omia tottumuksia. Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut, mikä sekin lisää kysyntää.
  • Ilmastonmuutos. Sosiaalinen vastuu ja halu vaikuttaa. Vihreä valinta -merkinnän (merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen) alla olevien tuotteiden kysyntä on lisääntynyt, kun asiakkaat haluavat tehdä vastuullisempia valintoja. Vihreä valinta -tuotteiden myynti kasvoi noin 33 prosenttia. Ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin viinien myynnin kasvu oli 31 prosenttia, vegaanisten viinien myynnin kasvu reilut 40 prosenttia.
  • Euroopan vahvistuvat viinimaat. Chile menetti yli kymmenen vuotta hallussaan pitämänsä ykköspaikan viinien suurimpana alkuperämaana, kun Italia nousi joulukuussa sen ohi ykköseksi. Myös kaksi muuta eurooppalaista viinimaata kasvattivat myyntiään: neljänneksi suurin alkuperämaa Saksa (+1,5 %) ja viime vuoden komeetta Portugali (+3,4 %).
  • Kuplivien kasvu.Samppanjan litramääräinen myynti kasvoi Alkossa lähes 18 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Italialaisen proseccon nousu espanjalaisen cavan ohi on yksi tämän vuoden ilmiö Suomessa. Vaaleanpunainen puolestaan viehättää niin arjessa kuin juhlassa – roseekuohuviinien myyntilitrat ovat kasvaneet yli 50 prosenttia.

Myydyimmät tuotemerkit vuonna 2021

Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, joka löytyy myyntitilastoista (linkki tilastoihin). Listauksessa ovat mukana yli 5,5-prosenttiset tuotteet eli ne, joille Alkolle on lainsäädännössä määritelty vähittäismyynnin yksinoikeus.

Vuonna 2021 Alkon kolme myydyintä tuotetta olivat väkevät viinat, joita kutakin myytiin yli 2 miljoonaa litraa, samoin kuin vuonna 2020. Neljänneksi eniten litroissa myytiin portugalilaista punaviiniä, noin 1,3 miljoonaa litraa. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, 12 mietoa viiniä ja kaksi panimotuotetta, kuten edellisenäkin vuonna.

Alkotoiveista toteutettu kolmannes

Alko otti syksyllä 2020 käyttöön Alkotoiveen, jonka avulla asiakas voi toivoa oman lempijuomansa valitsemaansa myymälään. Palvelun käyttöönoton jälkeen toiveita on tullut kymmeniä tuhansia, joista on päästy toteuttamaan jo kolmannes.

Pääkaupunkiseudulla toivotaan eniten puna-. valko- ja kuohuviinejä. Etelä-Suomen toiveissa korostuu voimakkaimmin kuohuviinit. Länsi-Suomen toiveissa korostuvat oluet, viskit, liköörit ja katkerot. Lounais-Suomen toiveissa korostuu aavistuksen enemmän ginit ja muut väkevät kuten viskit. Itä-Suomessa toivotaan eniten punaviinejä, myös liköörit, katkerot ja oluet korostuvat. Itä-Suomessa toiveiden toteutusprosentti on maan kärkitasoa, toiveista on voitu toteuttaa 40 prosenttia. Pohjois-Suomessa toivotaan eniten liköörejä, katkeroita sekä muita väkeviä juomia. Alkotoiveiden toteutusprosentti on maan korkein: lähes 42 prosenttia.

Alkotoiveiden maantieteellinen painotus Suomen kartalla alueittain tiedotteen liitteenä.

Alkon yhdistetty vuosikertomus ja vastuullisuusraportointi sekä tilinpäätös julkaistaan 23.3.2022.

Alkon myyntitilastoista

Alko siirtyy tammikuusta 2022 alkaen raportoimaan kuukausittaisia myyntejä verkkosivuillaan interaktiivisella raportointipohjalla ja luopuu aiemmin käytössä olleista pdf-raporteista. Uudella raportointimallilla käyttäjän on aiempaa vaivattomampaa vertailla myyntilukuja ja nähdä myynnin kehitystä raporteilla myös graafeina. Uusi raportointimalli mahdollistaa myös esimerkiksi maakuntakohtaiset myyntivertailut tuoteryhmittäin.

Raportoitavat luvut pysyvät samoina, joiltain osin raportointitapaa on muutettu, tästä huomiot kyseisillä raporteilla. Myynti raportoidaan tilastoissa tuhansissa litroissa. Viimeinen kausi on viimeisin päivittynyt kuukausi. Litrat vuoden alusta kertovat myynnin kumulatiivisesti.

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Maakuntakohtainen myynnin kehitys Suomen kartalla tiedotteen liitteellä alla. Alkon uusi raportointimalli mahdollistaa maakuntakohtaiset myyntivertailut tuoteryhmittäin. Myös palvelujohtajamme antavat mielellään lisätietoa.

Pääkaupunkiseutu: Tatu Vanninen, p. 040 838 9694, tatu.vanninen@alko.fi
Etelä-Suomi: Pirjo Hirvonen, p. 050 544 1664, pirjo.m.hirvonen@alko.fi
Länsi-Suomi: Kimmo Mäkelä, p. 040 749 1184, kimmo.makela@alko.fi
Lounais-Suomi: Juha Laanti, p. 040 730 4908, juha.laanti@alko.fi
Itä-Suomi: Mika Kauppinen, p. 040 566 5495, mika.kauppinen@alko.fi
Pohjois-Suomi: Kaija-Leena Kerkelä, p. 040 570 2498, kaija-leena.kerkela@alko.fi

Alkotoiveet ja niiden alueellinen painotus
Mietojen viinien myynti alkuperämaittain 2021
Valkoviinien myynti alkuperämaittain 2021
Roseeviinien myynti alkuperämaittain 2021
Myynnin kehitys maakunnittain 2021 vrs 2020
Punaviinien myynti alkuperämaittain 2021
Myynti tuoteryhmittäin 2017-2021
Kuohuviinien myynti alkuperämaittain 2021

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.