Alkon trendikatsaus 2023 kertoo maailman muuttumisesta

Maailmantilanteen muuttuminen ja ilmastonmuutos näkyvät kuluttajien juomavalinnoissa. Trendikkäimmät juomat ovat paikallisesti tuotettuja, maustettuja tai spritzejä. Samppanja saa rinnalleen muita laadukkaita kuohuviinejä. Alkon Vihreä valinta -merkki on vakiinnuttanut paikkansa Alkon asiakkaiden sydämissä.
”Suomalaiset ovat kulutustottumuksissaan varsin valveutuneita. Tuotteidemme Vihreä valinta -merkintä kertoo tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Viime vuonna myydyistä litroista jo noin 52 prosenttia oli vihreitä litroja. Ympäristön kuormitusta voidaan vähentää esimerkiksi kestävillä viljelymenetelmillä, veden- ja energiankulutusta vähentämällä sekä aiempaa kevyemmillä pakkauksilla”, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Vuoden 2023 trendit
Hävikkiä hyödynnetään kekseliäästi
Kekseliäs kokki hyödyntää edullisia raaka-aineita – ja käyttää nekin tarkasti. Ruoanlaitosta yli jääneet ainekset voivat antaa makua, tuoksua tai ulkonäköä myös cocktaileille.
Ruokavalio säädetään kasvispitoisemmaksi
Lihansyönti vähenee hitaasti mutta varmasti. Fleksaaja korvaa liharuokia kasvisperäisellä tai muuten kevyemmällä vaihtoehdolla.
Pieni ja paikallinen viehättää
Mahdollisimman lähellä kuluttajaa tuotettujen raaka-aineiden suosio jatkaa kasvuaan. Varsinkin craft- eli käsityönä tehdyt oluet kiinnostavat kuluttajia.
Juomapakkaus on ilmastoteko
Pienin hiilijalanjälki on hanapakkauksella. Seuraavaksi ympäristön kannalta vastuullisempia valintoja ovat kartonkitölkki, viinipussi, alumiinitölkki, PET-muovipullo ja kevyt lasipullo.
Lager pitää pintansa
Vaikka maailmalta tulisi minkälaisia olutvillityksiä, valtaosa suomalaisista pysyy uskollisena perinteiselle vaalealle lagerille.
Spritzin visuaalinen näyttävyys viehättää
Kolmen raaka-aineen (katkero tai likööri, prosecco ja soodavesi) spritz on helppo valmistaa – ja valokuvata. Kevyen spritzistä tekee sen matala alkoholipitoisuus, ja juoma maistuu hyvältä myös täysin alkoholittomana.
Tavoitteena kokonaisvaltainen hyvinvointi
Alkoholittomat tuotteet ovat varteenotettava vaihtoehto oman mielen ja kehon terveydestä kiinnostuneella ihmisille. Fyysisen hyvinvoinnin rinnalla mielen terveys – onnellisuus, jaksaminen, ihmissuhteet – on yhä keskeisempi asia.
Sesongin mukaisesti
Ruokamaailmasta tuttu satokausiajattelu näkyy yhä vahvemmin myös juomakulttuurissa. Rosee maistuu erityisesti kesällä ja syksyn perinne on beaujolais nouveaun saapuminen Alkoon.
Mausteita juomiin
Kuohuviineihin tuodaan lisämakua sitruksista tai yrteistä. Punaviinejä maustetaan kahvilla tai suklaauutteilla. Valko- ja roseeviinit saavat säväyksen hedelmistä, marjoista tai kukkaismauista.
Samppanja saa sijaisia
Samppanjan rinnalle nousevat cava, prosecco sekä Tasmanian, Uuden-Seelannin ja Etelä-Afrikan kuohuviinit. Englanti nousee laadukkaana kuohuviinimaana.
Eteläkorealainen makean ja tulisen yhdistelmä
Swicy-ruoassa sokeri tasapainottaa tulista purevuutta ja rauhoittaa makunystyröitä. Tulista ruokaa välttävät saavat tämän makean säväyksen kautta uusia makuelämyksiä.
Fleksausta ja vastuullisia juomia
Lisääntyvä ja trendikäs fleksaus ruokapöydässä on hyvä tapa huomioida ympäristöasioita. Fleksaaja korvaa esimerkiksi liharuoan kasvisperäisellä tai muuten kevyemmällä vaihtoehdolla. Punaisen lihan sijaan valitaan kanaa, kasviperäisiä raaka-aineita sekä kaura-, herne- ja papupohjaisia tuotteita. Myös kasvis- ja vegaaniruoat lisäävät suosiotaan.
Ruokatuotteille, jotka tavoittelevat lihan suutuntumaa ja makua, sopivat hyvin samat juomasuositukset kuin lihallekin – olipa kyse täyslihasta, burgeripihvistä tai niiden korvikkeista. Kasvisruokien kanssa sopii hyvin hedelmäinen valkoviini tai kevyempi punaviini, kuten pinot noir.
Viinien ja oluiden valmistamisessa voidaan käyttää eläinperäisiä aineita, kuten liivatetta, kananmunaa tai maitoa, mutta vegaanisissa juomissa näiden tilalla on kasvi- tai saviperäisiä aineita. Alkon Vihreä valinta -symbolin tuotteista valikoimassa on lukumääräisesti eniten juuri vegaanisia juomia.
Juomapakkaus on ilmastoasia
Ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ovat ilmastovaikutukset.
Uudet pakkaustavat murentavat vanhoja viinikäsityksiä. Myytin siitä, että lasipullo on viinille ainoa oikea pakkaus, voi unohtaa.
Alkon asiakkaat ovatkin jo hyvin löytäneet vaihtoehtoiset pakkaukset. Sille on monta järkevää syytä: tölkit, muovipullot ja hanapakkaukset ovat ekologisia, kevyitä ja helppoja sulkea, eivätkä ne rikkoudu helposti.
”Suurimmat ilmastovaikutukset juomalitraa kohden ovat perinteisellä lasipullolla. Toisin kuin joskus luullaan, lasiset viinipullot eivät kierrä uuteen käyttöön pulloina. Lasipullot murskataan, pestään ja kierrätetään uuden lasin raaka-aineeksi”, sanoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.
Hyperlokaalista olutta
Hyperlokaalisuus on vieläkin paikallisempaa kuin kotimaisuus tai lähialueella tuotettu. Ihan lähellä tuotettua raaka-ainettakin halutaan nyt tuoda esiin esimerkiksi kertomalla, että oluen mallas on puitu naapurin pellolta.
Suomessakin on jo pieniä mallastamoita, joissa mallastetaan paikallista ohraa oluen raaka-aineeksi. Persoonalliset pienpanimot ovat osaltaan olleet luomassa olutkulttuurin nousua.
”Koska craft- eli käsityöoluet ovat kiinnostaneet kuluttajia jo pitkään, isommat panimot ovat tarttuneet trendiin laajentamalla oluttyyppiensä kirjoa. Pakkausselosteisiin on alettu lisätä insinöörimäisen tarkkaa numeerista tietoa, josta on iloa vannoutuneimmallekin oluen harrastajalle”, kertoo Lindström.
Myös pinnan alla kuplii – seuraa näitä trendejä
- Kotiviinien suosio nousee taas
- Yrteistä uuttamalla drinkkiaineksia
- Z-sukupolvi nostaa ja pudottaa ilmiöitä nopeasti
- Sienten makumaailmaa juomiinkin
- Ranskalainen eleganssi tyydyttää nostalgian tarvetta
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Loimaan Alko saa uuden ilmeen huhtikuun remontissa29.3.2023 07:30:00 EEST | Tiedote
Loimaan Alko remontoidaan uuteen raikkaaseen ilmeeseen. Myymälä on avoinna ennen remonttia vielä 8. huhtikuuta ja se avataan uudessa asussaan 27. huhtikuuta. Pääsiäisen ruokapöydässä maistuu paitsi viini, myös olut ja alkoholittomat juomat.
Kustavin Alko uudistetaan29.3.2023 07:30:00 EEST | Tiedote
Kustavin Alko remontoidaan uuteen raikkaaseen ilmeeseen. Myymälä on avoinna ennen remonttia vielä pääsiäislauantaina 8. huhtikuuta. Myymälä avataan uudessa asussaan 27. huhtikuuta. Pääsiäisen ruokapöydässä luotetaan ruoan juomaparina paitsi viiniin, myös oluisiin ja alkoholittomiin juomiin.
Alkon Kempeleen myymälä suljettu toistaiseksi vesivahingon vuoksi21.3.2023 08:39:03 EET | Tiedote
Alkon Kempeleen myymälässä sattui maanantai-iltana 20. maaliskuuta vesivahinko. Myymälä on toistaiseksi suljettu.
Kokemäen Alko muuttaa13.3.2023 11:12:44 EET | Tiedote
Kokemäen Alkon myymälä muuttaa uuteen liiketilaan ja saa uuden ilmeen. Myymälä sijaitsee jatkossa samassa kiinteistössä K-Supermarket Teljänportin kanssa. Nykyinen myymälä on avoinna 21. maaliskuuta saakka ja myymälä avautuu uudessa tilassa 23. maaliskuuta.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski 6,5 prosenttia8.3.2023 07:30:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 6,5 prosenttia. Alko haluaa tarjota asiakkailleen yhä ympäristöystävällisempiä juomapakkauksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme