Alkuvuosi toi Veritakselle ennätysmäärän uusia asiakkaita – sijoitusten tuotto jäi haastavassa markkinaympäristössä negatiiviseksi

Veritaksen sijoitusten tuotto jäi tammi-maaliskuussa negatiiviseksi. Viime vuoden ennätykselliset tuotot ja Veritaksen vahva vakavaraisuus turvaavat kuitenkin eläkevaroja heikkenevässä markkinaympäristössä.

Asiakashankinnan näkökulmasta Veritaksen alkuvuosi sujui sen sijaan valoisasti.

”Meille siirtyi kappalemäärillä mitattuna ennätysmäärä vakuutuksia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä”, kertoo Veritaksen vt. toimitusjohtaja Tommy Sandås.

Positiivinen tuotto kiven alla

Veritaksen sijoitusten tuotto oli -3,5 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Korkosijoitukset tuottivat -3,0 prosenttia, osakesijoitukset -6,8 prosenttia, kiinteistöt 1,2 prosenttia ja muut sijoitukset 3,0 prosenttia.

”Osakemarkkinoita on painanut kasvavan inflaation ja nousevien korkojen ympäristö sekä Ukrainan sota. Perinteisissä omaisuusluokissa negatiivisilta tuotoilta ei ole voinut välttyä. Sen sijaan vaihtoehtoisista ja hitaammin reagoivista epälikvideistä sijoituksista on edelleen saatu positiivista tuottoa”, Veritaksen sijoitusjohtaja Kari Vatanen sanoo.

Vatasen mukaan näkymät sijoitusmarkkinoilla näyttävät lähikuukausina harmailta. Luvassa on korkeaa inflaatiota, kiristyvää rahapolitiikkaa sekä heikentyvää kasvua.

”Vaikka maailma näyttää nyt epävarmalta ja synkältä, eläkejärjestelmästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan. Viime vuoden korkeiden tuottojen ansiosta tähän vuoteen on lähdetty vahvoista asemista”, Vatanen toteaa.

Veritaksen vakavaraisuus pysyi turvaavalla tasolla ja oli maaliskuun lopussa 1,7 kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Vakavaraisuusaste oli 127,9 prosenttia.

Hiilijalanjälki kutistunut tavoitteita nopeammin

Veritaksen tavoitteena on kehittää sijoitustoimintaa vastuullisemmaksi ja tehdä sijoitussalkusta hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

Onnistuimme viime vuonna pienentämään hiilijalanjälkeämme tavoitteitamme nopeammin. Kiinteistöissä päästöjä on vähennetty vuoden 2020 lähtötasosta peräti 73 prosenttia”, Vatanen kertoo.

Vatasen mukaan alkuvuosi on ollut vastuullisille sijoituksille erityisen haastava.

”Kärjistäen voisi sanoa, että alkuvuonna vastuullisuus ei ole sijoitusmarkkinoilla kannattanut. Parhaat tuotot on saatu muun muassa energiasektorilta ja puolustusteollisuudesta, joita vastuulliset sijoittajat tyypillisesti karttavat.”

Kuva Veritaksen pääkonttorista: Wellu Hämäläinen