VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Alla digitala tjänster vid företagsetablering tillhandahålls ännu inte på ett enda serviceställe

Jaa

Kundorienteringen och de möjligheter som digitaliseringen medför förverkligas ännu inte fullständigt i tjänsterna vid etablering av företag. Det finns även skäl att stärka investeringssynvinkeln och förutsättningarna för utveckling.

Bild: VTV. Bilden som är publicerad i samband med pressmeddelandet, är avsedd för meddelanden relaterat till utlåtandet.
Bild: VTV. Bilden som är publicerad i samband med pressmeddelandet, är avsedd för meddelanden relaterat till utlåtandet.

Statens revisionsverk har utrett i vilken utsträckning myndigheterna har beaktat kundsynvinkeln vid utvecklingen av digitala tjänster som tillhandahålls vid etablering av företag. Revisionen fokuserade särskilt på arbets- och näringsministeriets och finansministeriets förvaltningsområden. Information samlades även in från kommuner i huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Träskända).

Nya företagare har tillgång till ett stort utbud av information och även personligt stöd. De som funderar på att starta företag kan få information på Suomi.fi/foretag. I nuläget fungerar webbplatsen fortfarande inte så väl att den i verkligheten tillhandahåller tjänsterna på ett enda serviceställe. Särskilt med tanke på informationsinnehållet är webbplatsens roll inte klar, eftersom den mest aktuella och mest omfattande informationen säkrast kan hittas i myndigheternas egna tjänster.

Tillämpningen av kundsynvinkeln varierar vid utvecklingen av tjänsterna, trots att ämbetsverken har identifierat att kundsynvinkeln är en viktig utgångspunkt. Vissa myndigheter har involverat kunder i utvecklingen av tjänsterna genom servicedesign, andra har i sin tur begränsat tillämpningen av kundsynvinkeln till att sporadiskt samla in respons.

”Det finns stora skillnader i digitaliseringsgraden i myndigheternas arbetsprocesser. I vissa verksamheter, till exempel registreringen av företag inom Skatteförvaltningen, har digitaliseringen framskridit relativt långt: det material som behandlas finns i elektroniskt format och utvecklingen av processerna koncentrerar sig på att automatisera arbetsfaserna. Å andra sidan omfattar en del processer fortfarande manuell registrering av uppgifter. Ett exempel är att ansökan om serveringstillstånd för en ny restaurang ska göras i pappersform”, säger Toni Äikäs, ledande effektivitetsrevisor på Statens revisionsverk.

Myndigheterna har planer för utveckling av sina tjänster, och där spelar digitalisering en viktig roll. I fortsättningen ålägger lagstiftningen myndigheterna att tillhandahålla digitala tjänster.Likaså planeras att näringsidkare ska förpliktas att använda en digital kanal för myndighetsärenden. Dessa förpliktelser kräver ett ännu bättre samarbete och kompatibla tjänster av myndigheterna.

”Utifrån vår enkät anser myndigheterna att de har relativt bra förutsättningar för att utveckla digitaliseringen. De anser dock att de centrala digitaliseringsstödtjänsterna och styrningen behöver utvecklas. Stödtjänsterna ska bättre tillgodose kundämbetsverkens behov. Styrningen och investeringsfinansieringen bör säkerställa att helheten utvecklas i önskad riktning”, säger Äikäs.

Staten har en viktig roll som finansiär av utvecklingen av offentliga digitala tjänster. Under de senaste tio åren har staten använt minst 50 miljoner euro per år i särskild finansiering för digitalisering av tjänster.

Statens revisionsverks nyligen genomförda revision är en del av en mer omfattande nordisk revisionshelhet, när de övriga ländernas revisioner har blivit klara.

Ta del av publikationen: Digitaliserade myndighetsprocesser vid företagsetablering

Mer information om Statens revisionsverks revisioner och god förvaltning: VTV.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Bild: VTV. Bilden som är publicerad i samband med pressmeddelandet, är avsedd för meddelanden relaterat till utlåtandet.
Bild: VTV. Bilden som är publicerad i samband med pressmeddelandet, är avsedd för meddelanden relaterat till utlåtandet.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Porkkalankatu 1, PL 1119
00101 Helsinki

09 4321http://www.vtv.fi

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.

Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme