Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Allt färre anmärkningar i höstens däckratsior - VAR SJÄTTE BILIST KÖR MED BRISTFÄLLIGA DÄCK

Dela
UPPFÖLJNINGSINFO 23.9.2016/BILDÄCKSFÖRBUNDET, TRAFIKSKYDDET, POLISEN. I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp hos cirka var sjätte bilist. Enligt förhandsuppgifterna har det dock skett en klar utveckling mot det bättre beträffande såväl mönsterdjup som lufttryck. Däremot har användningen av vinterdäck under sommarsäsongen hållits på ungefär samma nivå som förra året.
I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp hos cirka var sjätte bilist.
I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp hos cirka var sjätte bilist.

Däckratsior arrangerades i stor utsträckning gemensamt av  Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen. Förhandsuppgifterna samlades in i ratsiorna som ordnades i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi och där däcken på sammanlagt 2 373 person- och paketbilar granskades. Under ratsiaveckan 12.9.-16.9. kontrollerades allt som allt  närmare 10 000 däckserier på cirka 50 olika orter. En undersökningsrapport som omfattar hela materialet publiceras nästa höst.

I ratsiorna på jämförelseorterna påträffades dåliga däck på endast 9,9 procent av bilarna (se bilaga 1). I sommardäcksundersökningen klassificeras bilens däckutrustning som dålig, om det mest slitna däckets mönsterdjup är 2 mm eller mindre. Resultatet överraskade samarbetsparterna positivt genom att sommardäckens höstskick under flera tidigare år hade visat på en försämring.

En förbättring i skötseln av lufttrycket kan skönjas

Bilisterna har skött lufftrycket på sina däck bättre än tidigare. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos endast 2,7 procent av bilarna medan tryckskillnaderna föregående år var 5,4 procent (se bilaga 2). Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.

Kampanjchef Risto Keskiruokanen uppmanar bilisterna att kontrollera däcktrycket månatligen och reglera lufttrycket enligt belastningen. ”Användningen av systemet för övervakning av däcktrycket (TPMS), som blivit allt allmännare, har underlättat kontrollen av däcktrycket, men för reglering av däcktrycket måste man även i framtiden huka sig ner till däcken.”

Ökad uppmärksamhet vid val av däck enligt väglag

I denna hösts däckratsior påträffades vinterdäck hos 4,6 procent av bilarna medan andelen förra hösten var 4,4 procent (se bilaga 3). Enligt ett blötförestest som utfördes av Tekniikan Maailma klarar sig ett för nordiska vinterförhållanden avsett friktionsdäck sämre i blött före än ett helt utslitet sommardäck (se vattenplaningsvideon). Det är skäl att även i fortsättningen påminna bilisterna om vikten av att förse sig med däck enligt väglag.

Höstens snabbt växlande körförhållanden för med sig utmaningar i valet av däck. Inför höstens blötfören uppmanas bilisterna att förse sina bilar med ordentliga sommardäck som lämpar sig för vått väglag. ”Minst lika viktigt är det att byta till vinterdäck i tid före höstens första halka. Utöver rätt valda däck bör också attityderna och körsättet småningom anpassas till vinterns krav, i allmänhet redan i oktober”, poängterar Keskiruokanen.

Tilläggsuppgifter:

Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f., tel. 0400 698 216

Bilagor:

1) Andelen bilar med dåliga däck på jämförelseorterna
2) Stora däcktrycksskillnader i höstens däckratsior
3) Vinterdäck i höstens däckratsior

Länkar:

Vesiliirrossa vitsit vähissä (Youtube-video, Bildäcksförbundet 2016)
www.autonrengasliitto.fi
www.rengasratsia.fi

Bilder

I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp hos cirka var sjätte bilist.
I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp hos cirka var sjätte bilist.
Ladda ned bild
Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.
Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.
Ladda ned bild
Bilaga 1.  Andelen bilar med dåliga däck på jämförelseorterna.
Bilaga 1. Andelen bilar med dåliga däck på jämförelseorterna.
Ladda ned bild
Bilaga 2. Stora däcktrycksskillnader i höstens däckratsior.
Bilaga 2. Stora däcktrycksskillnader i höstens däckratsior.
Ladda ned bild
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior.
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye