Allt fler kommundirektörer på sociala medier

Allt fler kommundirektörer är på sociala medier i sin arbetsroll. Cirka fyra av tio (39 %) kommundirektörer är aktiva i sociala medier, oftast i Twitter eller Facebook. Uppgifterna framgår av Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och användning av sociala medier.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
22.6.2017

Kommunförbundets utredning om kommunikation på nätet och i sociala medier

Allt fler kommundirektörer på sociala medier

– Sociala medier har i allt större grad blivit en normal del av kommundirektörernas arbete och ledarskap, säger Kommunförbundets webbkommunikationschef Tony Hagerlund.

Kommunförbundets enkät om sociala medier besvarades av 144 kommuner. Svarsprocenten var alltså 46. Enkäten besvarades mer aktivt i stora städer än i små kommuner.

Facebook är fortfarande det mest använda sociala mediet, men över hälfter av kommunerna som svarat på enkäten använder Youtube, Instagram och Twitter. Det vanligaste syftet med användningen av sociala medier är att nå nuvarande eller nya kommuninvånare.

Inom ungdomsverksamheten använder mer 90 % av kommunerna sociala medier. Kulturverksamheten, biblioteken och idrottsväsendet kommer tätt efter.

Hälften av kommunerna som svarat på enkäten hade utbildat sin personal i användning av sociala medier. I knappt en tredjedel av kommunerna gällde det också ledningen.

Mobilanvändarna har noterats

Responsivitet, dvs. beaktande av de krav som olika slags terminalutrustning ställer, blir allt vanligare inom planeringen av webbtjänsterna. Över 70 % av kommunerna har beaktat responsiviteten i planeringen av sina webbtjänster och cirka en sjättedel har gjort det delvis.

Ungefär hälften av kommunerna har börjat förnya eller kommer att förnya de offentliga nättjänsterna.

Nästan en tredjedel av fullmäktiges sammanträden direktsänds

Totalt 31 % av de kommuner som besvarade enkäten direktsänder fullmäktiges sammanträden på webben eller på annat sätt. I en femtedel av kommunerna twittras det å tjänstens vägnar under fullmäktiges sammanträden, i synnerhet i större städer.

– Nu med den nya fullmäktigeperioden är det många kommuner som överväger nya arbetsrutiner. Nästa år är det möjligt att många fler kommuner direktsänder sina fullmäktigesammanträden, säger Hagerlund.

Tony Hagerlund, webbkommunikationschef, tfn 050 526 2158

Mer information:

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats kommunerna.net finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.