Allt fler kommundirektörer på sociala medier

Allt fler kommundirektörer är på sociala medier i sin arbetsroll. Cirka fyra av tio (39 %) kommundirektörer är aktiva i sociala medier, oftast i Twitter eller Facebook. Uppgifterna framgår av Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och användning av sociala medier.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
22.6.2017

Kommunförbundets utredning om kommunikation på nätet och i sociala medier

Allt fler kommundirektörer på sociala medier

– Sociala medier har i allt större grad blivit en normal del av kommundirektörernas arbete och ledarskap, säger Kommunförbundets webbkommunikationschef Tony Hagerlund.

Kommunförbundets enkät om sociala medier besvarades av 144 kommuner. Svarsprocenten var alltså 46. Enkäten besvarades mer aktivt i stora städer än i små kommuner.

Facebook är fortfarande det mest använda sociala mediet, men över hälfter av kommunerna som svarat på enkäten använder Youtube, Instagram och Twitter. Det vanligaste syftet med användningen av sociala medier är att nå nuvarande eller nya kommuninvånare.

Inom ungdomsverksamheten använder mer 90 % av kommunerna sociala medier. Kulturverksamheten, biblioteken och idrottsväsendet kommer tätt efter.

Hälften av kommunerna som svarat på enkäten hade utbildat sin personal i användning av sociala medier. I knappt en tredjedel av kommunerna gällde det också ledningen.

Mobilanvändarna har noterats

Responsivitet, dvs. beaktande av de krav som olika slags terminalutrustning ställer, blir allt vanligare inom planeringen av webbtjänsterna. Över 70 % av kommunerna har beaktat responsiviteten i planeringen av sina webbtjänster och cirka en sjättedel har gjort det delvis.

Ungefär hälften av kommunerna har börjat förnya eller kommer att förnya de offentliga nättjänsterna.

Nästan en tredjedel av fullmäktiges sammanträden direktsänds

Totalt 31 % av de kommuner som besvarade enkäten direktsänder fullmäktiges sammanträden på webben eller på annat sätt. I en femtedel av kommunerna twittras det å tjänstens vägnar under fullmäktiges sammanträden, i synnerhet i större städer.

– Nu med den nya fullmäktigeperioden är det många kommuner som överväger nya arbetsrutiner. Nästa år är det möjligt att många fler kommuner direktsänder sina fullmäktigesammanträden, säger Hagerlund.

Tony Hagerlund, webbkommunikationschef, tfn 050 526 2158

Mer information:

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats kommunerna.net finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.