ALMAn virtuaalinen livespektaakkeli kruunaa Helsinki-päivän ohjelman

Helsingin syntymäpäivää juhlitaan verkossa perjantaina 12. kesäkuuta.

Helsinki-päivää juhlitaan tänä kesänä poikkeuksellisesti vain verkon ja sosiaalisen median välityksellä. Ohjelmaa sirkustempuista konsertteihin ja improvisaatiosta digitaalisiin luonto-opastuksiin välitetään 12. kesäkuuta Helsinki-kanavalla, sosiaalisessa mediassa, tapahtumanjärjestäjien kanavilla sekä Radio Helsingin ääniaalloilla. Yli viidenkymmenen tapahtuman ohjelmakokonaisuuden täydentää ALMAn virtuaalinen erikoiskeikka.

Vuodesta 1959 juhlittu Helsinki-päivä tekee digiloikan, kun luvassa on verkon välityksellä koettavia tapahtumia laidasta laitaan. Kaikki Helsinki-päivän ohjelma on maksutonta ja vapaasti koettavissa vaikkapa kotisohvalta. Helsinki-kanava valjastetaan tapahtuman käyttöön koko päivän ajaksi, ja ohjelmaa striimataan kanavalle muun muassa Suvilahden Tiivistämön lähetysstudiosta.

Päivä käynnistyy Helsinki-päivän perinteillä, kun pormestari Jan Vapaavuori ja apulaispormestarit Anni Sinnemäki, Pia Pakarinen, Nasima Razmyar ja Sanna Vesikansa jakavat vuoden tiede-, ympäristö-, urheilu- ja kulttuuripalkinnot sekä tunnustukset vuoden helsinkiläisille taiteilijoille ja tutkimusapurahan saajille. Helsinki-kanavalla kruunataan myös perinteikkäät Stadin Kundi ja Friidu, kuullaan joukko huippukonsertteja lapsille ja aikuisille sekä matkataan muun muassa Kontulan OstariFestareille ja Herttoniemen kartanon Helsinki-päivään.

Tapahtumanjärjestäjät lähettävät lisäksi runsaasti ohjelmasisältöä omilta verkkosivuiltaan ja somekanaviltaan esimeriksi Facebookin tai Instagramin livelähetysten kautta. Luvassa on muun muassa sirkusta, sambaa, a cappella -improvisaatiota, Philomelan kuorokonsertti, kolttasaamelaista musiikkia, klubihistorian helmiä Bottalta, virtuaaliopastuksia luontoon ja avaruuteen sekä työpajoja sarjakuvien piirtämisestä nykytanssiin. Radio Helsingin taajuuden valtaavassa Helsinki-päivän juhlalähetyksessä kuullaan Helsinki-päivän vieraita ja tunnelmoidaan Helsinki-aiheisella musiikilla.

Helsinki-päivänä myös herkutellaan yhdessä, kun Esplanadilla jo vuosia nautittu Illallinen taivaan alla siirtyy verkkoon ja kutsuu koko kaupungin yhteiselle virtuaali-illalliselle. Helsinki-päivän aamuna Kaupungintalolla perinteisesti nautitut raparperipiirakkakahvit taas katetaan tänä vuonna kotikeittiöihin päivän virallisen ohjeen mukaan itse leivotun piirakan kera. Raparperipiirakkaa päästään nauttimaan myös kaupungin hoivakoidessa ja palvelutaloissa.

Helsinki-päivän ohjelman kruunaa perjantai-illan päätteeksi klo 21 ALMAn virtuaaliseen Helsinkiin sijoittuva Have U Seen Her? Helsinki Day Cyber Concert -erikoiskeikka, joka striimataan Helsinki-kanavalle, burst.fi-sivulle sekä ALMAn YouTube-kanavalle. Unimaailmaan sukeltavassa livespektaakkelissa kuullaan kokonaisuudessaan ALMAn tuore debyyttilevy, ja yleisö pääsee osallistumaan luomansa avatarin avulla. Keikan toteuttavat Helsingin kaupunki, virtuaaliteknologiaan erikoistunut Zoan sekä levy-yhtiö PME Records.

Helsinki-päivän lisätiedot:

viestintäpäällikkö Laura Gottleben
laura.gottleben@eventshelsinki.fi

vastaava tuottaja Marianne Saukkonen
marianne.saukkonen@eventshelsinki.fi

ALMAn virtuaalikonsertin lisätiedot:

Antti Kosonen, PME Records
antti@pmerecords.fi

Laura Olin, Zoan
laura.olin@zoan.fi

Illallinen taivaan alla (2018) kuva: Lauri Rotko

Helsingin syntymäpäivänä 12.6. järjestettävää Helsinki-päivää koordinoi Helsingin tapahtumasäätiö, joka toteuttaa Helsinki-päivän lisäksi Helsingin kaupungin merkittäviä yleisötapahtumia kuten Helsingin juhlaviikkoja, Lux Helsinkiä, Helsingin uudenvuoden juhlaa, Silakkamarkkinoita ja Tuomaan Markkinoita.

Helsingin juhlaviikonlopun alla jaetaan satoja henkilökohtaisia Taidelahjoja ympäri kaupungin3.8.2020 10:01:18 EESTTiedote

Helsingin juhlaviikkoja ei tänä kesänä voida järjestää, mutta Helsingin juhlaviikonloppu levittäytyy 21.–23. elokuuta pihoille ja kaduille sekä verkkoon, radioon ja televisioon. Taide tulee lähelle, kun taloyhtiöiden pihoilla kuullaan intiimejä korttelikonsertteja ja helsinkiläiset pääsevät ilahduttamaan läheisiään henkilökohtaisilla Taidelahjoilla. Kuka tahansa voi tilata verkossa esityksen ystävälleen tai perheenjäsenelleen. Taidelahjat jaetaan Helsingin juhlaviikonlopun johdantona 7.–9. elokuuta yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa.

Helsingin Tuomaan Markkinoilla vieraili yli 340 000 kävijää23.12.2019 09:57:14 EETTiedote

Helsingin vanhin ulkoilmassa järjestettävä joulutori Tuomaan Markkinat keräsi jälleen 6.–22. joulukuuta Senaatintorille yli 80 käsityöläistä, pientuottajaa ja ravintolatoimijaa. “Myyjävalinnoissamme painotimme tänä vuonna vastuullisuutta, lähituottajia, kotimaisuutta ja ekologisia raaka-aineita. Ilahduttaa, että tämä sai näin hyvän vastaanoton, ja kauppa kävi vilkkaana koko markkinoiden ajan”, kertoo Tuomaan Markkinoiden vastaava tuottaja Marianne Saukkonen. Kestävien lahjaostosten ja jouluherkuttelun ohella Tuomaan Markkinoilla virittäydyttiin kauden tunnelmaan muun muassa laulamalla joulukaraokea ja osallistumalla vegekinkkubingoon. Vanhan ajan karuselli ja joulupukki keräsivät niin ikään runsaasti vierailijoita läpi markkinoiden. Joulutorin kävijämäärä kasvoi viime vuodesta hieman lyhyemmästä aukioloperiodista huolimatta: kävijöitä oli runsaan kahden viikon aikana noin 343 500. Markkinoilla viihtyivät niin helsinkiläiset kuin matkailijatkin. MyHelsingin vastuullisia tapahtumia esiin