Aloita bloggaus - Juhan ja Karoliinan vinkit videolla

Blogin kirjoittaminen on monille mukavan harrastuksen lisäksi myös tapa tuoda esille omia mielipiteitään. Verneri.net sekä Diakonissalaitokseen kuuluva Rinnekoti tekivät yhdessä kahden blogistin kanssa videot, joiden tarkoituksena on innostaa yhä useampi kehitysvammainen henkilö kirjoittamaan blogia, kertomaan itselleen tärkeistä asioista ja vaikuttamaan.

Juha Vainio ja Karoliina Olkkonen ovat innokkaita blogin kirjoittajia. Kuva: Jenni Sipilä

Blogin kirjoittamiseen innostavilla videoilla nähdään blogistit Juha Vainio ja Karoliina Olkkonen, jotka kertovat omia kokemuksiaan bloggaamisesta. Lisäksi he antavat myös bloggaamiseen liittyviä vinkkejä muille. Videot löytyvät Vernerin selkosivuilta.

Diakonissalaitos on Kehitysvammaliittoon kuuluvan Verneri.netin jäsen ja mukana kumppanina kehittämässä sivuostoja. Vernerin selkosivut on suunnattu kehitysvammaisille nuorille ja aikuisille.

Kehitysvammaliitolla työskentelevä Jenni Sipilä kertoo, että Vernerin selkosivut on paikka kehitysvammaisille ihmisille saada oma ääni kuuluviin. Samalla ne ovat myös paikka vertaistuelle.

“Vernerin selkosivuilla saa kertoa ja jakaa itselle tärkeitä asioita. Vernerin käyttäjät saavat toisiltaan myös apua ja tukea. Blogit ovat loistava keino kokemusten jakamiseen”, Sipilä kertoo.

Kehittämistyötä tehdään yhdessä

Diakonissalaitoksella Kehittämispäällikkönä työskentelevä Nadja Delcos sanoo pitäneensä alusta asti tärkeänä, että bloggaamiseen innostavat ohjeet tulevat kehitysvammaisilta henkilöiltä itseltään. Jo ihan alkuvaiheessa pyydettiin mukaan kaksi blogistia, joiden kanssa yhdessä suunniteltiin, millaiset videot halutaan tehdä. Videoiden sisällöt kumpuavatkin nimenomaan heidän kokemuksistaan ja ajatuksistaan.

“On tärkeää, että kehitysvammaisille on tarjolla yhdenvertaiset mahdollisuudet jakaa ajatuksiaan ja olla vaikuttamassa“, Delcos toteaa. Hän pitää tärkeänä myös sitä, että he kehitysvammaiset henkilöt saavat tietoa muun muassa somemaailman lainalaisuuksista sekä vinkkejä, miten toimia siellä turvallisesti ja siksi näiden videoiden teko on ollut tärkeää.

"Tuntuu erityisen hyvältä, että kaksi huippuihanaa nuorta jakaa omia bloggauskokemuksiaan, antaa konkreettisia vinkkejä sekä innostaa muita mukaan", iloitsee Delcos.

Blogi-videoiden päähenkilöt ovat innokkaita kirjoittajia

Juha Vainio kirjoittaa Marttis-verkkolehteen blogia, jonka aiheena ovat viihde ja kulttuuri. Juhaa inspiroi blogin kirjoittamiseen esimerkiksi taidenäyttelyt ja mielenkiintoiset elokuvat. Hän toivoo, että voi innostaa blogillaan myös muita kulttuurin pariin.

Karoliina Olkkonen kirjoittaa blogiaan verneri.netin selkosivuille ja hänen bloginsa on aiheeltaan myös yhteiskunnallisesti kantaaottava Työtä ja tasa-arvoa. Karoliina toivoo, että hänen blogikirjoituksensa voisi antaa myös muille kehitysvammaisille rohkeutta ymmärtää, että heillä on samanlaiset oikeudet kuin muillakin.

Bloggaamiseen innostavat videot löydät täältä.

Uusi tilapäishoito avautuu Turun alueen erityislapsiperheiden jaksamisen tueksi13.1.2022 12:59:31 EET | Tiedote

Diakonissalaitokseen kuuluvan Rinnekodin lapsi- ja perhepalvelujen uudet pienryhmäkodit Turussa ovat valmistumassa ja toiminta käynnistyy alkuvuodesta 2022. Rinnekoti avaa kolme uutta yksikköä, jotka tarjoavat uudenlaista palvelua Turun alueen kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille ja nuorille. Pienryhmäkoti Nanna ja Knut tarjoavat ympärivuorokautista, pitkäaikaista asumispalvelua. Juniori-Frida puolestaan tarjoaa tilapäishoitoa erityislapsiperheiden tarpeiden mukaisesti. Tilapäishoito on tärkeä palvelu erityislapsiperheille esimerkiksi omaishoidon vapaiden aikana.

Anna olla viimeinen kerta -kappale syntyi kehitysvammaisten oikeuksien viikolla kiusaamista vastaan31.12.2021 10:00:05 EET | Tiedote

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa vietettiin 1.-7. joulukuuta 2021. Viikon teemana oli “oikeus elää ilman kiusaamista”. Rinnekodilla järjestettiin teemaviikon aikana biisipajoja, joissa asiakkaat pääsivät tekemään kiusaamisen vastaista biisiä artisti Mercedes apunaan. Uuden vuoden kunniaksi biisi musiikkivideoineen on nyt julkaistu ja biisin tekijöiden sanoma on selvä: kaikki kiusaaminen on väärin ja sen on loputtava!

RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja18.11.2021 13:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti on edelläkävijä RAI-arviointien, tarkemmin kehitysvammapuolelle räätälöidyn RAI-ID (aikuisille) ja RAI ChYMH-DD Symppis (lapsille) arviointimenetelmän käytössä. Tällä hetkellä Rinnekodissa on tehty RAI-arviointi reilulle 700 kehitysvammaiselle aikuiselle ja 70 kehitysvammaiselle lapselle, kun valtakunnallisesti kehitysvammapuolen arviointeja on tehty yhteensä noin pari tuhatta. RAI-arviointien käyttöönotto Rinnekodissa on onnistunut mm henkilökunnan koulutukseen ja käyttöönoton suunnittelun ansiosta. Hanna Lamroth ja Eveliina Nyholm ovat käyneet kaksivuotisen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen RAI-erityisasiantuntijakoulutuksen, luoneet Rinnekodille omat koulutusmateriaalit ja selkeät prosessit. Lamroth ja Nyholm näkevät RAI-arvioinneissa hyötyjä niin asiakkaan elämän tukemiseen kuin yksikön työn johtamiseen.

Yhteisöllisyys asiakkaidemme voimavarana - Rinnekoti avaa uutta Poriin9.11.2021 09:44:54 EET | Tiedote

Rinnekoti avaa Poriin uuden asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön Saarnin, josta tulee koti viidelletoista vammaiselle ja eri tavoin vammautuneille henkilöille. Saarnissa tarjotaan myös lyhytaikaista asumisen tuen palvelua, joka mahdollistaa esimerkiksi omaishoitajien vapaiden toteutumisen. Yksikössä panostetaan erityisesti yhteisölliseen toimintaan ja asiakkaiden kommunikoinnin tukemiseen. Saarni valmistuu loppuvuodesta 2021.

Virtuaalimatkat edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta22.10.2021 11:40:07 EEST | Tiedote

Mekin ollaan mukana –kulttuuritapahtuma järjestetään keskiviikkona 17.marraskuuta Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Tapahtuman järjestää Tampereen kulttuurisen kehitysvammatyön verkosto yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton kanssa sekä Teatteri Telakan kanssa ja tapahtuma on kaikille avoin. Rinnekoti sekä Lyfta ovat mukana tapahtumassa esittelemässä Lyfta-oppimisalustan käyttöä toimintakeskuksissa ja erityisryhmien kanssa.