Alueellista ja paikallista ehkäisevää päihdetyötä tulee vahvistaa

Hallituksen esityksen mukaisiin maakuntiin tarvitaan ehkäisevän päihdetyön koordinaattori sekä rahaa ehkäisevään päihdetyöhön. Tällä lisätään kansalaisten hyvinvointia ja vähennetään eriarvoisuutta.

Eduskunnan käsittelyssä olevassa sote- ja maakuntauudistuksen mallissa kunnat edistävät kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä yhteistyössä maakuntien kanssa. Maakuntien tehtävänä on tukea asiantuntemuksellaan kuntia.

Lisäksi maakunnat huolehtivat osaltaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Maakuntien tehtävänä on siten myös ehkäisevän päihdetyön toteuttaminen.

"Suomen jokaiseen maakuntaan tarvitaan täysipäiväinen ehkäisevän päihdetyön koordinaattori. Paikallisen ja alueellisen ehkäisevän päihdetyön tukemiseen tarvitaan toimintaa koordinoiva vastuutaho. Tällä tapaa vahvistamme hallinnonalat ylittävää yhteistyötä päihdehaittojen ehkäisyssä", sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen.

Suomessa ehkäisevän päihdetyön keskeinen haaste on toiminnan alueellinen vaihtelevuus, joka näkyy pysyvien rakenteiden heikkoutena ja aliresursointina. Ehkäisevälle työlle tulisi varmistaa riittävät resurssit tehokkaan toimeenpanon varmistamiseksi. Kunnalliset opetus-, nuoriso-, liikunta- ja kulttuurisektorit tulee saada vahvasti mukaan toimimaan yhdessä̈ järjestöjen kanssa päihdehaittojen ehkäisemiseksi.

"Ehkäisevän työn osaamista tulee tukea nykyistä vahvemmin. Tulevaisuudessa on vähemmän erityistarpeita, jos universaali koko väestölle kohdentuva ehkäisevä̈ työ̈ toteutetaan hyvin. Näyttöön pohjaavia menetelmiä hyödyntämällä on mahdollista saada rajalliset resurssit tehokkaaseen käyttöön. Ilman osaamista ja pysyviä rakenteita haaskaamme resursseja. Valtakunnallista koulutusta tulee siksi systematisoida", sanoo Mikkonen.

Päihteiden käyttö aiheuttaa Suomessa miljardien kulut vuosittain. Päihteiden käyttö myös syventää ihmisten välistä hyvinvoinnin ja terveyden epätasa-arvoa, siksi ehkäisevä päihdetyö on tärkeää. Päihdehaittojen ehkäisy onnistuu, kun käytettävissä on riittävät resurssit sekä luotettavaa tutkimustietoa paikallisista päihdeoloista. Ehkäisevä päihdetyö tarvitsee selkeän kansallinen ohjauksen sekä alueellisen toimeenpanorakenteen.

"Hallitusohjelmassa ehkäisevän päihdetyön toimeenpanoon pitää varata vuosittain vähintään 2 miljoonaa euroa. Tällä saadaan joka maakuntaan koordinaattori sekä toimintarahaa työn toteuttamiseen ja sen valtakunnalliseen ohjaamiseen. Seuraavalla hallituskaudella tarvitsemme valtioneuvoston periaatepäätöksen ehkäisevän päihdetyön ohjelman toimeenpanosta", sanoo Mikkonen.

Toiminnanjohtaja Juha Mikkonen, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry,
juha.mikkonen@ehyt.fi tai p. 050 527 4780

Puhutaan rahapelaamisesta -verkosto: Veikkauksen toiminnan kehittäminen vaatii rahapelihaittojen syvää asiantuntemusta 11.9.2019 10:10:33 EESTTiedote

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero reagoi nopeasti kohuun Veikkauksen ympärillä. Tiedotustilaisuudessa 5.9. kerrottiin toimenpiteistä, joihin Veikkaus ryhtyy. Toimet ovat oikean suuntaisia, mutta niiden toimeenpanossa tulee hyödyntää asiantuntemusta pelihaitoista esitettyä laajemmin. Myös toiminnan seuranta vaatii laaja-alaista haittojen ymmärrystä.

Kutsu: Tervetuloa Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskusteluiltaan!30.8.2019 08:15:00 EESTKutsu

Suomessa pelataan paljon rahapelejä ja joillekin pelaaminen aiheuttaa haittoja. Rahapelit ovat helposti saatavilla ja osa pelaajista pelaa paljon. Miltä rahapelaaminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää ja miksi pelaaminen saattaa lähteä käsistä? Miten ison velkataakan kanssa voi elää ja miten huolehtia taloudestaan? Mikä on tärkeää rahapeliongelmasta toipumisessa? Toimittajat ovat tervetulleita Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskustelutilaisuuteen Helsinkiin! Tilaisuuden juontaa Peter Nyman. Keskustelemassa ovat kokemusasiantuntijat Jenna Mäkelä, Jouko Vidgren ja Pinja Hiltunen sekä Peliklinikan psykologi Otso Saariluoma, Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar sekä tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi. Aika: Tiistai 3.9.2019 kello 17-19 Paikka: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki Tervetuloa! Tilaisuuden järjestää Puhutaan rahapelaamisesta –verkosto, johon kuuluvat A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliito), Pel

Nuorten päihdekokeilujen siirtäminen myöhempään ikään ehkäisee ongelmia17.7.2019 13:55:00 EESTTiedote

SuomiAreenassa keskusteltiin huumeista. Lähes puolet nuorista aikuisista ilmoittaa kokeilleensa laitonta päihdettä joskus elämässään. Varhainen aloitusikä altistaa usein päihderiippuvuudelle. Lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäisemään uusi hallitus on luvannut luoda Islannin innoittamana ”Suomen mallin”. EHYT ry muistuttaa, ettei Suomen malli saa supistua pelkästään harrastusten tukemiseksi.