Alustatalouden ongelmat pitää laittaa kuriin työsopimuslakeja tarkentamalla, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii

Työn teettämisen uudet muodot uhkaavat työntekijöiden oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan ja työterveyshuoltoon, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa vappupuheessaan. Ongelmiin pitää puuttua tiukasti lainsäädännöllä, sillä osa alustoilla toimivista työnantajista kiertää velvoitteitaan.

Alustatalous ja niin kutsutut toimeksiantosuhteet tuovat epävarmuutta työelämään ja uhkaavat työntekijöiden asemaa, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine katsoo.

– Alustoilla toimivat yritykset eivät ole tunnustaneet asemaansa työsopimuslain mukaisina työnantajina. Työntekijöille ei synny oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, heihin ei päde työaika- eikä työsuojelulainsäädäntö eikä heillä ole oikeutta työterveyshuoltoon, Niemi-Laine summaa vappupuheessaan.

Ongelmista päästään eroon vain työlainsäädäntöä muuttamalla.

– Työsopimuslaissa on täsmennettävä, että henkilö on työntekijän asemassa, jos hänellä on vain yksi toimeksiantaja, jolla on mahdollisuus vaikuttaa työnteon tapahtumaan. Oikeuskäytännössä pitää ensisijaisesti olettaa, että kyseessä on työsuhde.

Niemi-Laine muistuttaa, että kunnolliset työolot kuuluvat kaikille kotimaasta riippumatta. Euroopan unioni on Suomelle tärkein areena, jossa päätetään työntekijöiden kansainvälisistä oikeuksista. JHL:n puheenjohtaja kannustaa suomalaisia äänestämään eurovaaleissa, jotta EU muistaisi jatkossakin työelämän asiat.

– Eurooppa on hyvinvoiva ja tasa-arvoinen maanosa. Siitä voimme monen maan kohdalla kiittää työntekijöiden ja työnantajien järjestäytymiseen ja neuvotteluihin perustuvaa työmarkkinamallia. Menestyminen globaalissa taloudessa on vaikeaa, mutta Euroopan ei tule lähteä kilpailemaan työehtojen polkemisella.

Niemi-Laine hämmästeli vappupuheessaan sitä, että kevään eduskuntavaaleissa puhuttiin vain vähän työelämän kysymyksistä. JHL vaatii, että uusi hallitus lähtee rakentamaan uudelleen suomalaista luottamusyhteiskuntaa, jossa työelämän säännöt valmistellaan kolmikannassa. Kansalaisia kurittavien leikkausten aika on ohi. Hyvinvointivaltion on pidettävä kansalaisista huolta myös silloin, kun heillä menee heikosti.

Niemi-Laine muistutti, että palkansaajat ja ay-liike ovat viime vuosina auttaneet Suomen talouskasvua maltillisilla palkankorotuksilla. Syksyllä monilla aloilla on edessään neuvottelukierros. Sopimuspöydissä nousevat esiin sekä palkankorotukset että niin sanotun Kiky-sopimuksen mukanaan tuomat lisätyötunnit. Niiden poistamisesta herää varmasti kiivasta keskustelua ainakin julkisen alan neuvotteluissa. JHL:n hallitus päättää liiton neuvottelutavoitteista syksyllä 2019.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine pitää vappupuheensa keskiviikkona 1.5. kello 12.00 Lahden torilla.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.