Kalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiö

Alustavälitteinen työ Suomessa -raportin julkistamistilaisuus

Kuinka suuri osuus suomalaisista on löytänyt työtehtäviä internetin alustoilta? Tehdäänkö alustavälitteistä työtä muun ohessa, vai onko se joillekin pääasiallinen toimeentulon lähde? Minkä ikäiset tekevät alustojen kautta työtä eniten? Missä päin Suomea alustavälitteistä työtä tehdään? Ketkä ostavat palveluita alustoilta?

Tervetuloa Alustavälitteinen työ Suomessa -raportin julkistamistilaisuuteen torstaina 4.4.2019 klo 9.00–11.00 Palvelualojen ammattiliitto PAM:in tiloihin, osoite Siltasaarenkatu 18 A, 8. krs (Ympyrätalo).

Alustavälitteisellä työllä tarkoitetaan työtä, jota sellaiset internetin alustat kuten Amazon Mechanical Turk, Clickworker, Foodora, Uber ja Wolt välittävät. Aihetta on tutkittu kyselytutkimuksin toistaiseksi vain vähän. Nyt toteutettu kyselytutkimus mahdollistaa ilmiön vertaamisen seitsemään muuhun Euroopan maahan, joissa vastaava kysely on toteutettu aiemmin.

9.00 – 9.15

Aamupalatarjoilu

09.15 – 09.25

Tervetuloa

Edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo, PAM

Toiminnanjohtaja Kaisa Penny, Kalevi Sorsa -säätiö

09.25 – 09.35

Tutkimuksen eurooppalainen konteksti

Digital Policy Adviser Justin Nogarede, Foundation for European Progressive Studies

09.35 – 10.15

Raportin tulosten esittely

Tohtori Neil Spencer, Hertfordshiren yliopisto

Projektitutkija Maija Mattila, Kalevi Sorsa -säätiö

10.15 – 10.30

Kommenttipuheenvuoro

Professori Anne Kovalainen, Turun yliopisto

10.30 – 10.45

Kommenttipuheenvuoro

Oikeutta läheteille -kampanjan edustaja

10.45 – 11.00

Yleisökysymykset ja keskustelua

Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen. Yleisökysymykset voi esittää näistä itselleen parhaiten sopivalla kielellä, ja ne vastauksineen tulkataan tarvittaessa. Raportti on saatavana tilaisuudessa sekä suomeksi että englanniksi. Raportin on tilannut Foundation for European Progressive Studies (FEPS) yhteistyössä Kalevi Sorsa -säätiön ja Palvelualojen ammattiliiton PAM:in kanssa. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Hertfordshiren yliopisto.

Tilaisuus on kaikille avoin, mutta tarjoilujen järjestämistä varten pyydämme ennakkoilmoittautumiset keskiviikkoon 27.3.2019 mennessä.

Lisätiedot:

Maija Mattila, maija.mattila@sorsafoundation.fi, p. 050 575 1338

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin17.4.2019 05:55:00 EESTKutsu

Tiettyjen alustayritysten liiketoimintamallin ytimessä on työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Nämä yritykset eivät olisi kannattavia, mikäli ne maksaisivat työn tekemisestä aiheutuvat sosiaaliset kulut täysimääräisesti. Näin sanoo yhteiskuntatieteiden tohtori ja Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Maija Mattila, joka on kirjoittanut raportin "Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin".

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin12.4.2019 05:55:00 EESTKutsu