Kalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiöKalevi Sorsa -säätiö

Alustavälitteinen työ Suomessa -raportin julkistamistilaisuus

Kuinka suuri osuus suomalaisista on löytänyt työtehtäviä internetin alustoilta? Tehdäänkö alustavälitteistä työtä muun ohessa, vai onko se joillekin pääasiallinen toimeentulon lähde? Minkä ikäiset tekevät alustojen kautta työtä eniten? Missä päin Suomea alustavälitteistä työtä tehdään? Ketkä ostavat palveluita alustoilta?

Tervetuloa Alustavälitteinen työ Suomessa -raportin julkistamistilaisuuteen torstaina 4.4.2019 klo 9.00–11.00 Palvelualojen ammattiliitto PAM:in tiloihin, osoite Siltasaarenkatu 18 A, 8. krs (Ympyrätalo).

Alustavälitteisellä työllä tarkoitetaan työtä, jota sellaiset internetin alustat kuten Amazon Mechanical Turk, Clickworker, Foodora, Uber ja Wolt välittävät. Aihetta on tutkittu kyselytutkimuksin toistaiseksi vain vähän. Nyt toteutettu kyselytutkimus mahdollistaa ilmiön vertaamisen seitsemään muuhun Euroopan maahan, joissa vastaava kysely on toteutettu aiemmin.

9.00 – 9.15

Aamupalatarjoilu

09.15 – 09.25

Tervetuloa

Edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo, PAM

Toiminnanjohtaja Kaisa Penny, Kalevi Sorsa -säätiö

09.25 – 09.35

Tutkimuksen eurooppalainen konteksti

Digital Policy Adviser Justin Nogarede, Foundation for European Progressive Studies

09.35 – 10.15

Raportin tulosten esittely

Tohtori Neil Spencer, Hertfordshiren yliopisto

Projektitutkija Maija Mattila, Kalevi Sorsa -säätiö

10.15 – 10.30

Kommenttipuheenvuoro

Professori Anne Kovalainen, Turun yliopisto

10.30 – 10.45

Kommenttipuheenvuoro

Oikeutta läheteille -kampanjan edustaja

10.45 – 11.00

Yleisökysymykset ja keskustelua

Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen. Yleisökysymykset voi esittää näistä itselleen parhaiten sopivalla kielellä, ja ne vastauksineen tulkataan tarvittaessa. Raportti on saatavana tilaisuudessa sekä suomeksi että englanniksi. Raportin on tilannut Foundation for European Progressive Studies (FEPS) yhteistyössä Kalevi Sorsa -säätiön ja Palvelualojen ammattiliiton PAM:in kanssa. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Hertfordshiren yliopisto.

Tilaisuus on kaikille avoin, mutta tarjoilujen järjestämistä varten pyydämme ennakkoilmoittautumiset keskiviikkoon 27.3.2019 mennessä.

Lisätiedot:

Maija Mattila, maija.mattila@sorsafoundation.fi, p. 050 575 1338

KOSKELA: SUOMI EI OLE LAKKOHERKKÄ MAA6.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Ekonomisti Antti Koskelan tietokirja ”Hanskat tippui - lakkojen historia ja vaikutus yhteiskunnassa” (Kalevi Sorsa-säätiö) tuo uusia näkökulmia lakoista käytävään keskusteluun. Laajan historia-analyysin lisäksi Koskela tarkastelee Suomen tilannetta kansainvälisessä vertailussa. Hän osoittaa tilastoihin perustuen, että Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Toinen Koskelan päähavainnoista koskee lakkojen kustannusten arviointia. Lakon kustannus voi olla moninkertainen riippuen mittarin valinnasta.

KUTSU: Lakko ja yhteiskunta-tietokirjan julkaisutilaisuus 6.11.2019 klo 16.22.10.2019 18:20:15 EESTKutsu

Työmarkkinasyksy tiivistyy ja lakkoaalto vyöryy yli maan. Mutta mikä on lakko-oikeuden yhteiskunnallinen merkitys ja miksi se on säilynyt länsimaisten demokratioiden tunnuspiirteenä? Tervetuloa tilaisuuteen! Aika: Keskiviikko 6.11.2019 klo. 16.00--18.00. Paikka: Tiedekulma, Think Lounge (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki). Ilmoittaudu alla olevasta linkistä 3.11. mennessä kahvitarjoilun mitoittamiseksi. https://bit.ly/2lLJIiG

TUTKIMUS: KIRISTYNYT KANSAINVÄLINEN KILPAILU EI UHKAA HYVINVOINTIVALTIOTA2.10.2019 00:00:00 EESTTiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellisen kilpailun kansainvälisellä kiristymisellä ei ole voimakasta vaikutusta hyvinvointivaltioiden kehitykseen viime vuosikymmeninä. Sen sijaan markkinoiden avautumisen vaikutus vaihtelee sekä suunnaltaan että voimakkuudeltaan hyvinvointivaltioissa. Kansainvälisen kilpailun kiristymisen lisäksi hyvinvointivaltion kehitykseen vaikuttavat maiden sisäiset asiat, kuten esimerkiksi puolue- ja työmarkkinapolitiikka. Ari-Matti Näätäsen tutkimuksessa ”Globalisaatio. Hyvinvointivaltion tuhoaja, pelastaja vai sivustaseuraaja” (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin kansainvälisen kilpailun kiristymisen vaikutuksia hyvinvointivaltioiden julkisten sektoreiden kokoon, sosiaali- ja terveysmenoihin sekä tuloeroihin 14 tutkimuksen perusteella.

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.