Patrizia

• Sijoittajilta kerättiin noin 2,0 miljardia euroa pääomaa
  • Hallittava omaisuus (pro forma) kasvoi noin 38 miljardiin euroon
  • Johto odottaa liikevoiton kasvavan voimakkaasti vuonna 2018

Augsburg, 26.2.2018 Euroopassa toimivan maailmanlaajuisen kiinteistösijoitusyhtiön PATRIZIA Immobilien AG:n liikevoitto oli 82 miljoonaa euroa vuonna 2017, eli kasvua oli 14 % oikaistuun vuoden 2016 tasoon (72 miljoonaa euroa) verrattuna. Vuoden 2017 menestyksekkään neljännen vuosineljänneksen jälkeen tuotto ylitti selvästi äskettäin korotetun koko vuoden näkymän, joka oli hieman yli 75 miljoonaa euroa. Tämä johtui budjetoitua suuremmista tulospalkkioista, joita saatiin konsernin kansainvälisten institutionaalisten ja yksityisten sijoittajien kiinteistösijoitusten hyvästä hallinnasta.

Myös hallittavan omaisuuden orgaaninen kasvu vuonna 2017 ylitti odotukset: hallittavan omaisuuden arvo nousi 12 %:lla eli 2,2 miljardilla eurolla. Jos mukaan lasketaan PATRIZIA Multi Managers (aiemmin Sparinvest Property Investors), hallittava omaisuus oli 21,9 miljardia euroa vuoden 2017 lopussa. Jos mukaan lasketaan TRIUVAn ja Rockspring Property Investment Managersin yrityshankinnat, PATRIZIAn hallittava omaisuus (pro forma) yli kaksinkertaistui verrattuna vuoden 2016 loppuun ja oli siis noin 38 miljardia euroa.

PATRIZIA Immobilien AG:n talousjohtaja Karim Bohn totesi seuraavaa: ”Näiden erinomaisten tulosten ansiosta ylitimme reippaasti orgaanisen kasvun lupauksemme ja toteutimme samalla ulkoisen kasvun strategiaamme. Sekä liiketoimien kehittyminen että äskettäiset yrityshankinnat ovat kohentaneet merkittävästi tuottotasoa ja PATRIZIAn kannattavuutta. Pyrimme samaan aikaan säilyttämään hyvin konservatiivisen taserakenteen ja vahvan käteisvarannon.”

Odotetun jatkuvan orgaanisen kasvun ja viimeaikaisista yrityshankinnoista saadun tuoton ansiosta PATRIZIA odottaa vuoden 2018 liikevoiton olevan 85–100 miljoonaa euroa, mikä vastaa jopa 22 %:n kasvuvauhtia. (Viimeaikaiset yrityshankinnat ovat PATRIZIA Multi Managers, TRIUVA and Rockspring Property Investment Managers, joista Rockspring on vielä kesken. Rockspringin arvioidaan vaikuttavan vuoden 2018 yhdeksän kuukauden tuottoon.)

PATRIZIA menestyi Euroopan kiinteistökauppamarkkinoilla myös vuonna 2017: asuinkiinteistöjen ja kaupallisten kiinteistöjen toteutuneista kaupoista saatiin yhteensä 6,0 miljardia euroa eli lisäystä oli noin 17 % verrattuna vuoteen 2016 (5,1 miljardia euroa). Transaktioiden määrän lisääntyminen osoittaa jälleen kerran PATRIZIAn erinomaiset transaktioiden hankintavalmiudet, jotka hyödyttävät sen globaalia asiakaskantaa.

Vuonna 2017 PATRIZIA varmisti hankintoja yhteensä 3,5 miljardilla eurolla, eli lisäystä oli 9 % edelliseen vuoteen verrattuna (2016: 3,2 miljardia euroa), ja myyntejä varmistui 2,5 miljardilla eurolla, eli lisäystä oli 32 % edelliseen vuoteen verrattuna (2016: 1,9 miljardia euroa). Tämän kauden aikana PATRIZIA sai institutionaalisilta ja yksityisiltä sijoittajilta noin 2,0 miljardia euroa, jotka käytettiin sijoitusmahdollisuuksiin vahvoilla, vakiintuneilla markkinoilla ympäri Eurooppaa. Vuonna 2017 kansainvälisen pääoman osuus oli noin 40 % kaikesta saadusta institutionaalisesta pääomasta, eli lisäystä oli 18 % vuoteen 2016 verrattuna, kun kansainväliset institutionaaliset organisaatiot valtuuttivat PATRIZIAn sijoittamaan puolestaan ympäri Eurooppaa.

PATRIZIA Immobilien AG:n toimitusjohtaja Wolfgang Egger totesi seuraavaa: ”Vuoden 2017 tuloksemme osoittavat paikallisten ja yleiseurooppalaisten asiantuntijoidemme erinomaisen kyvyn tunnistaa ja toteuttaa houkuttelevia sijoituksia kaikilla omaisuussektoreilla ja kaikissa riskiluokissa sekä ylittää institutionaalisten ja yksityisten sijoittajiemme odotukset. Asiakkaamme tulevat hyötymään etenkin äskettäin ilmoitetuista yrityshankinnoista, koska entistä laajempi organisaatio tarjoaa enemmän mahdollisuuksia institutionaalisille ja yksityisille sijoittajille vahvemman eurooppalaisen verkoston, laajemman tuotevalikoiman ja paremman Euroopan sijoitusmarkkinoiden kattavuuden ansiosta.”

Tarkemmat tiedot PATRIZIAn vuoden 2017 tuloksesta julkaistaan vuoden 2017 vuosikertomuksessa, joka julkaistaan 15.3.2018.

Yhteystiedot:
Andreas Menke
Group Head of Corporate Communications
Puhelin: +49 (0) 821 509 10 655
andreas.menke@patrizia.ag

Patrizia
Katariinankatu 1

PATRIZIA Immobilien AG:

PATRIZIA Immobilien AG on toiminut aktiivisena varainhoitajana Euroopan kiinteistömarkkinoilla yli 30 vuotta. PATRIZIAn liiketoimintaan kuuluvat asuinkiinteistöjen ja liikekiinteistöjen hankinta, hallinta, uudelleenasemointi ja myynti sen omien lisensoitujen investointikanavien kautta. Yhtenä maailmanlaajuisista kiinteistösijoitusyhtiöistä PATRIZIA toimii arvostettuna liikekumppanina suurille institutionaalisille sijoittajille ja yksityissijoittajille kaikissa suurissa Euroopan maissa. Kun PATRIZIAn hiljattain tekemät yritysostot saadaan päätökseen, se tulee hallinnoimaan lähes 40 miljardin euron suuruista kiinteistöomaisuutta pääasiassa vakuutusyhtiöiden, eläkerahastolaitosten, valtion omistamien rahastojen sekä talletus- ja osuuspankkien salkunhoitajana ja osasijoittajana. Lisätietoja on osoitteessa www.patrizia.ag.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Patrizia

PATRIZIA: Likviditeetin tulisi olla kiinteistösijoitusmarkkinoiden seuratuin indikaattori vuonna 201821.3.2018 13:26Tiedote

Keskuspankkien irtautuminen kevyestä rahapolitiikasta vaikuttaa likviditeettiin ja siten hinnoitteluun Vähittäiskaupan vuokratasotrendit osoittavat, etteivät huippusijainnitkaan ole immuuneja mullistuksille Hintoihin ja vuokriin kohdistuu edelleen paineita, sillä pääoman kohdentaminen tuotto-odotusten perusteella on haastavaa Augsburg, 21.3.2018. PATRIZIA Immobilien AG:n uusimman INSIGHT Commercial Property 2018 -tutkimusraportin mukaan institutionaalisten sijoittajien kannattaa tulevilla vuosineljänneksillä seurata eri indikaattoreista tarkimmin likviditeettiä. Raportin mukaan keskuspankkien taseiden normalisointi eri puolilla Eurooppaa vaikuttaa ratkaisevasti yleiseen likviditeettitilanteeseen ja viime kädessä myös hinnoitteluun koko Euroopan alueella. Tämä pätee erityisesti matalan riskin segmentin ulkopuolella ja pienillä erikoismarkkinoilla, joille on viime vuosina virrannut voimakkaasti pääomaa tuottoa etsiviltä sijoittajilta. PATRIZIAn Group Head of Research Marcus Cieleback tot