Alvar Aalto -mitalin 2020 on saanut intialaisen Studio Mumbain Bijoy Jain

Neljästoista Alvar Aalto -mitali on myönnetty intialaiselle Studio Mumbai -arkkitehtitoimistolle ja toimiston vetäjälle Bijoy Jainille. Tuomaristo painotti valinnassaan toimiston taidokasta arkkitehtuurin ja käsityöläisyyden yhdistämistä. Studio Mumbain toiminnassa heijastuu ymmärrys ympäristön maantieteellisiä, ilmastollisia ja sosiaalisia erityispiirteitä kohtaan sekä niiden viisas huomioiminen suunnittelutyössä.Palkinto ojennettiin mitalistille helmikuussa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä.
Copper House II –asuintalo (valm. 2011) Chondi, Maharashtra, Intia. Kuva Studio Mumbai.

“Studio Mumbain työssä näkyvät monet Alvar Aallolle keskeiset arvot. Aallon ajattelussa muotoilu koskettaa kaikkia rakentamisen osa-alueita. Studio Mumbain suunnittelemilla rakennuksilla on erityisen vahva yhteys niiden paikkaan ja maisemaan: toimisto ottaa kaikissa suunnitelmissaan huomioon ympäristön maantieteelliset, ilmastolliset ja sosiaaliset erityispiirteet. Käsityöläisyys ja arkkitehtuuri kohtaavat jatkuvassa vuorovaikutuksessa, ja projekti syntyy arkkitehtuurin ja käsityön saumattomasta vuorovaikutuksesta. Inhimillinen mittakaava säilyy niin itse työskentelyssä kuin valmiissa rakennuksessa”, tuomariston puheenjohtaja Jan Utzon sanoo tuomariston lausunnossa.

“Aallolle ominainen, kokonaisvaltainen käsitys arkkitehtuurista vaikuttaa asteittain hiipuneen vallitsevassa modernissa länsimaisessa kulutusyhteiskunnassa. Studio Mumbain esimerkki valaa toivoa tuoda paikallisuus ja paikallisten materiaalien käyttö jälleen osaksi arkkitehtuuria myös muualla maailmassa,” lausunnossa mainitaan.

Studio Mumbai toimii Intiassa, Japanissa ja Euroopassa

Mumbaissa vuonna 1965 syntynyt Bijoy Jain valmistui arkkitehdiksi Washingtonin yliopistosta St. Louisista Yhdysvalloissa vuonna 1990. Ennen paluutaan Intiaan hän ehti työskennellä Los Angelesissa ja Lontoossa. Jain on opettanut arkkitehtuuria mm. Kööpenhaminassa, Yalessa ja Sveitsissä. Bijoy Jain perusti arkkitehtitoimisto Studio Mumbain vuonna 1995. Toimisto toimii nykyään Intiassa, Japanissa ja Euroopassa. Sen monialaiseen tiimiin lukeutuu arkkitehtien lisäksi insinöörejä, käsityöläisiä ja rakennusmestareita.

Studio Mumbain tunnetuimpiin projekteihin kuuluvat Copper House II –asuintalo Chondissa, Maharashassa, Intiassa (valmistunut 2011), Ganga Maki Textile Studio -tehdasrakennus Dehradunissa, Uttarakhandissa, Intiassa (2017) ja Yamashiroyan yhteisökeskus Onomichissa Japanissa (2018). Studio Mumbai on palkittu muun muassa ranskalaisella Grande Medaille d’Or -palkinnolla (2014) ja RIBA:n International Fellow -tunnustuksella (2017).

Näyttely Studio Mumbain töistä avautuu Arkkitehtuurimuseossa

Akateemikko Alvar Aallon nimeä kantava ja hänen suunnittelemansa mitali on perustettu vuonna 1967 kunnioittamaan luovaa arkkitehtonista työtä. Kansainvälisesti arvostetun palkinnon myöntävät muutaman vuoden välein Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo, Rakennustaiteen seura, Suomen Arkkitehtiliitto ja Helsingin kaupunki. Mitali voidaan antaahenkilöille, jotka ovat erittäin merkittävällä tavalla ansioituneet luovan arkkitehtuurin alalla.  Palkinto oli tarkoitus jakaa vuonna 2020, mutta maailmanlaajuisen pandemian vuoksi jakaminen siirrettiin tälle vuodelle.

Tuomariston puheenjohtajana toimi tanskalainen arkkitehti Jan Utzon. Lisäksi tuomaristoon kuuluivat espanjalainen arkkitehti Enrique Sobejano, sveitsiläinen diplomi-insinööri, kaupunkisuunnittelija Gunnar Heipp sekä suomalaiset arkkitehdit Pia Ilonen ja Anu Puustinen.

Alvar Aalto mitali 2020 -näyttely on esillä Arkkitehtuurimuseossa Helsingissä 17.3.–22.8.2021. Pandemiasta johtuen museo on suljettu maaliskuun ajan. Tarkista ajankohtainen tilanne Arkkitehtuurimuseon verkkosivuilta: mfa.fi

Palkintotilaisuudesta koostettu video on julkaistu virtuaalisesti Alvar Aalto -säätiön YouTube -kanavalla.

Alvar Aalto -mitaliin ja sen historiaan voi tutustua Alvar Aalto -säätiön verkkosivuilla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Alvar Aalto -mitali 2020

Viestintäpäällikkö Mirkka Vidgrén

Toimitusjohtaja Tommi Lindh
tommi.lindh@alvaraalto.fi

Suomen Arkkitehtiliitto
Alvar Aalto -mitalitoimikunnan puheenjohtaja, pääsihteeri Paula Huotelin
paula.huotelin@safa.fi

Ganga Maki Textile Studio -tehdasrakennus (valm. 2017) Dehradun, Uttarakhand, Intia. Kuva Studio Mumbai.
Carrimjee House (valm. 2014), Kankeshwar, Alibuag, Maharashtra, Intia. Kuva Studio Mumbai.