Alvar Aalto -museo palvelee asiakkaita Säynätsalon kunnantalolla kesään 2023 asti

Alvar Aalto -museo näyttelyineen on avoinna viimeistä viikkoa yleisölle. Museo sulkeutuu 26.4.2021 alkaen ja osa museon toiminnoista ja palveluista löytyy jatkossa Alvar Aallon suunnittelemalta Säynätsalon kunnantalolta. Alvar Aalto -säätiön museokauppa Alvar Aalto Shop on jo aiemmin siirtynyt palvelemaan asiakkaita Jyväskylän keskustaan Kirkkopuiston läheisyyteen

Säynätsalon kunnantalo, Jyväskylä 1949-52. Kuva Martti Kapanen © Alvar Aalto -säätiö.

Museorakennuksen pitkään odotettu peruskorjaus käynnistyy kesällä 2021. Tavoitteena on, että uusi, Alvar Aalto -museon ja Keski-Suomen yhdistävä Ruusupuiston museokeskus avautuu yleisölle kesällä 2023. Osa Alvar Aalto -museon henkilökunnasta sekä palveluista siirtyy Säynätsalon kunnantalolle (1949-52), jossa toimii jo ennestään arkkitehtuurimatkailua pyörittävä yritys, Tavolo Bianco.

”Alvar Aalto -museo järjestää opastettuja arkkitehtuurikierroksia kunnantalolla kesäkuusta syyskuuhun (1.6.–15.9.2021). Sesongin ja varsinaisten yleisöopastusten ulkopuolella opastuskierroksista vastaa Tavolo Bianco ja tulemmekin tekemään tiivistä yhteistyötä heidän kanssaan. Lisäksi järjestämme kunnantalolla pienimuotoisia näyttelyjä, joista ensimmäisenä nähdään 17.6.2021 avautuva ”Ajaton Aalto - rakennuskulttuurin dna”, joka on emeritusprofessori Tore Tallqvistin, Tampereen yliopiston ja Jyväskylän kaupungin kanssa yhteistyössä tuotettu näyttely. Kunnantalon tiloissa tulee yleisöä palvelemaan myös museokauppamme sivupiste”, kertoo Alvar Aalto -museon yli-intendentti Katariina Pakoma.

Eräs säätiön viehättävimmistä museokohteista on niin ikään Säynätsalossa sijaitseva Alvar Aallon kesähuvila, Muuratsalon koetalo (195254), joka on avoinna yleisölle kesäisin. ”Kahden Aallon arkkitehtuurikohteen sijainti Säynätsalon saarilla – Päijänteen Tahitilla, kuten Aalto itse ilmaisi – on museon näkökulmasta ihanteellinen ratkaisu. Vierailu molemmissa arkkitehtuurikohteissa tarjoaa kokonaisvaltaisen elämyksen, joka avaa myös Aallon henkilöhistoriaa sekä Elissa ja Alvar Aallon kesien viettoa Päijänteen rannoilla”, Pakoma mainitsee.

Yhteistyömahdollisuudesta iloitsee myös Säynätsalon kunnantalon matkailupalveluja vuodesta 2017 pyörittänyt Tavolo Biancon yrittäjä Harri Taskinen. ”Molemmilla Säynätsalon Aalto-kohteilla on oma vankka kansainvälinen ihailijakuntansa, joka takaa normaalioloissa tasaisen kävijävirran saarille”, Taskinen mainitsee. ”Kansainvälisen matkustamisen nyt epidemian takia hetkellisesti hidastuttua ja kotimaanmatkailun kiihtyessä, on hyvä etsiä matkailuliiketoimintaan uusia tulokulmia. Museon hoitaessa aikataulutetut yleisökierrokset sesonkiaikaan, voi Tavolo Bianco keskittyä yksityisopastuksiin ja majoitusliiketoimintaan. Onhan Säynätsalon kunnantalo yksi niistä harvoista Aalto-kohteista, joissa voi myös majoittua - tarjoamme vierailijoille unohtumattoman Aalto- ja saaristoelämyksen. Panostamme vastuullisesti matkailun kehittämiseen, josta osoituksena juuri saamamme ”Sustainable Travel Finland” -merkin käyttöoikeus. Korostamme myös esteettömyyttä, tasa-arvoisuutta ja sateenkaariystävällisyyttä”, kertoo Harri Taskinen.

”Säynätsalon kunnantalo on eräs Aallon arkkitehtuurin avainteoksista, jonka punatiiliverhouksen sisälle kätkeytyi virastotilojen lisäksi mm. kirjasto, asuinhuoneistoja ja liiketiloja. Rakennus on kokonaistaideteos, jossa kaikki huonekalut, valaisimet ja pienetkin yksityiskohdat ovat Aallon käsialaa. Kunnantalolla on tärkeä paikkansa modernin arkkitehtuurin historiassa ja se houkuttelee yhä tänäkin päivänä arkkitehtuurimatkailijoita Suomesta ja maailmalta.” kertoo Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh.

Säynätsalon kunnantalon yleiset opastetut kierrosajat: https://www.alvaraalto.fi/kohde/saynatsalon-kunnantalo/

Muuratsalon koetalon yleiset opastetut kierrosajat: https://www.alvaraalto.fi/kohde/muuratsalon-koetalo/

Säynätsalon kohteiden yksityisopastukset, elämykset ja majoitusvaihtoehdot: www.tavolobianco.com

Tiedustelut:

Alvar Aalto -museo / Säynätsalon kunnantalo
Alvar Aallon katu 7 / Parviaisentie 9
40101 Jyväskylä / 40900 Jyväskylä
museum@alvaraalto.fi
www.alvaraalto.fi

Tavolo Bianco / Harri Taskinen
Säynätsalon kunnantalo
Parviaisentie 9
40900 Jyväskylä
puh. 040 1971 091
info@tavolobianco.com
www.tavolobianco.com

Alvar Aalto Shop
Kauppakatu 14
40100 Jyväskylä
shop@alvaraalto.fi
shop.alvaraalto.fi

Virtual (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar 6–7 May 2021 brings together top international architectural researchers27.4.2021 15:27:33 EEST | Press release

The architecture of the internationally renowned and cosmopolitan Alvar Aalto will be the focus of the two-day (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar, held on May 6–7, 2021. The seminar offers a unique opportunity to meet with 30 top researchers in the field from around the world virtually. The programme includes also a new virtual tour of beautiful Villa Mairea, designed by Aino and Alvar Aalto. The venue for the event is the Pori Art Museum.

Virtuaalisessa (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.-7.5.2021 koolla kansainväliset arkkitehtuurin huippututkijat27.4.2021 14:55:58 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kosmopoliitin, Alvar Aallon arkkitehtuuri on fokuksessa kaksipäiväisessä (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.–7.5.2021. Tarjolla on ainutlaatuinen virtuaalimahdollisuus kohdata 30 alan huippututkijaa ympäri maailmaa. Seminaarin ohjelmaan sisältyy mm. tuore virtuaaliopastus Villa Maireaan, joka on nähtävillä ainoastaan seminaarin yhteydessä. Tapahtuman lähetyspaikka on Porin taidemuseo.

Ruusupuisto Museum Centre received a total of 1006 name proposals - a word cloud of the proposals has now been published23.4.2021 13:00:38 EEST | Tiedote

Suggestions for the name were sought for the future museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto for a month. Between 15.3 and 15.4.2021, was received a total of 1006 name proposals of which are now published a word cloud at www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. The purpose of collecting name suggestions was finding a unique, memorable, and clear name that is easy to use in a sentence. The name should be good for Finnish and international audience alike, and describe the two different museums and the content they offer.

Ruusupuiston museokeskus sai 1006 nimiehdotusta – sanapilvi ehdotuksista on nyt julkaistu23.4.2021 12:39:25 EEST | Tiedote

Tulevalle Jyväskylän Ruusupuiston museokeskukselle haettiin kuukauden ajan nimiehdotuksia. Ajalla 15.3.–15.4.2021 saatiin yhteensä 1006 nimiehdotusta, joista on nyt julkaistu sanapilvi osoitteessa www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. Nimiehdotusten keräämisen tarkoituksena oli löytää museokeskukselle nimi, joka on uniikki, mieleenpainuva, selkeä, helposti taipuva ja kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopiva. Lisäksi nimen toivottiin kuvaavan kahta erilaista museota.

Alvar Aalto Museum serves the visitors at the Säynätsalo Town Hall until summer 202322.4.2021 15:30:41 EEST | Press release

Alvar Aalto Museum and its exhibitions are still open to the public this week in Jyväskylä. The museum will close on 26 April 2021, however, at which time many of the its operations will transfer to Säynätsalo Town Hall, which was designed by Alvar Aalto. Alvar Aalto Foundation’s museum shop, Alvar Aalto Shop, is already serving customers in the centre of Jyväskylä, near Kirkkopuisto.

The 15th Alvar Aalto Symposium opens new horizons to the future of industry14.4.2021 15:41:03 EEST | Press release

What is the path from ideal communities to sustainable industrial ecosystems? How are megatrends; digitalization, new technologies, urbanization, climate change and the demands of sustainable development changing industrial fabrication and design? Factory environments have always inspired art, literature and film. Which kind of environments and architecture does the industrial productions create in the future? On the other hand, what are the possibilities for reuse and regeneration of progressive historical industrial premises? How is renovation carried out following the principles of sustainable development, and for the needs of the future? And not forgetting Alvar Aalto’s concern for the human scale.