Älvsbytalon talotehtaan uudistus valmistui – ensimmäiset uuden talomalliston talot on toimitettu asukkaille

Älvsbytalon Kauhajoen talotehtaan uuden tuotantolinjaston suunnittelu alkoi Saksaan suuntautuneen yritysvierailun jälkeen lautasliinaan piirretystä suunnitelmasta. - Aika lailla alkuperäisen suunnitelman mukaisena linjasto on toteutunut, toteaa toimitusjohtaja Jan-Erik Rusk.

Alkuvaiheessa talotehtaassa on rakennettu talo viikossa. Tavoitteena on kiristää viikkotahti kesään mennessä viiteen taloon.

–Uusi, tehokkaampi tuotantotapa mahdollistaa Kauhajoen tehtaan tuotantokapasiteetin kaksinkertaistamisen lähivuosien aikana, ennakoi Älvsbytalon toimitusjohtaja Jan-Erik Rusk.

Energiatehokkaassa talossa on edullista asua

Uuden talomalliston suunnittelun lähtölaukauksena toimi tieto energianormien kiristymisestä. EU-tason rakennussäädökset tiukentuvat näillä näkymin vuonna 2021 voimaan tulevan direktiivin myötä, mutta Norjassa vaatimukset kiristyivät jo tänä vuonna. Siksi koko Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimivan Älvsbyhus-konsernin yhteisen talomalliston uusi ulkoseinärakenne onkin suunniteltu Norjan länsirannikon ankariin sääolosuhteisiin.

– Uusi energiatehokas seinärakenteemme toimii seuduilla, jossa sataa 170 päivää vuodessa, enimmäkseen vaakasuoraan. Voimme olla varmoja että se on tehokas rakenne myös Suomen oloissa, Rusk toteaa.

Asukkaalle talon energiatehokkuus näkyy konkreettisena säästönä.

– Kun verrataan talon energiankulutusta ja hintaa, Älvsbytalo on varmasti markkinoiden paras valinta, Rusk arvioi.

Suomalaista osaamista Pohjoismaihin

Seinärakenteen suunnittelu käynnistyi 2014, ja nyt rakennettu ulkoseinälinjasto suunniteltiin pääpiirteissään 2016. Projektissa on päästy viemään suomalaista automatiikkaosaamista Pohjoismaihin: kauhajokelainen Team Vesmes Oy on toimittanut uudet linjastot Älvsbyhus-konsernin kaikkiin talotehtaisiin.

– Meidän kannaltamme oli merkittävä etu saada toimia paikallisen yrityksen kanssa muutoksen läpiviemisessä, kertoo Rusk. - On myös hienoa olla mahdollistamassa suomalaisen osaamisen kansainvälistymistä.

Uusi tuotantolinjasto parantaa myös työskentelyolosuhteita

Uudella ulkoseinälinjastolla koko seinä rakennetaan alusta loppuun asti, sisäpinnasta ulkolaudoitukseen. Uuden seinärakenteen rakentaminen sisältää aiempaa enemmän työvaiheita. Automatiikan lisääntymisestä huolimatta rakentaminen on edelleen osittain käsityötä. Työn fyysistä kuormittavuutta uusi linjasto on keventänyt, sillä nostamisen tarve on vähentynyt.

Uudet talomallit rakennetaan talotehtaassa entistäkin valmiimmiksi. Jo ennen uudistusta talot suojattiin hyvin kuljetuksen ajaksi ja saatiin rakennuspaikalla nopeasti säältä suojaan, mutta kun ennen aluskatteen asentamista tehtäviä työvaiheita on nyt siirretty tehtaalla tehtäviksi, kastumisen riski pieneni entisestään.

Lisätiedot: Jan-Erik Rusk, toimitusjohtaja, Älvsbytalo Oy, puh. 020 7939 620, jan-erik.rusk@alvsbytalo.fi

Ensimmäisenä Älvsbytalon talotehtaan uudelle tuotantolinjastolle pääsi suosittu Siiri-talo, joka on Älvsbytalon malliston pienin talomalli.

Korkeaa laatua markkinoiden edullisimpaan hintaan on syy, miksi Älvsbyhus on Pohjoismaiden suurin puisten tilaelementtitalojen valmistaja. Yhtiön 74-vuotisen historian aikana yli 41 000 perhettä on valinnut kodikseen Älvsbytalon. Talot rakennetaan sisätiloissa valmiiksi tilaelementeiksi, jotka ammattitaitoiset asentajat pystyttävät. Älvsbyhus on ruotsalainen yritys, jolla on Suomessa tytäryhtiö, talotehdas ja 14 myyntikonttoria. Kauhajoen tehdas on toimittanut yli 3000 taloa vuodesta 2005 lähtien.

Älvsbytalos inflyttningsklara huspaket Saara visar hur en effektiv planlösning ser ut2.5.2018 13:20Tiedote

Älvsbytalon muuttovalmis talopaketti Saara näyttää mallia tehokkaaseen tilasuunnitteluun2.5.2018 12:58Tiedote