Älvsbytalos inflyttningsklara huspaket Saara visar hur en effektiv planlösning ser ut

Saara 4 r + k + bastu 85,0 m², våningsyta 100,0 m².

– Allt fler kunder är snarare ute efter effektiva kvadratmetrar än många kvadratmetrar, säger Älvsbytalos försäljningschef Petri Torvinen. – Till exempel blev det lilla huset Siiri som vi lanserade i fjol direkt mycket populärt, fortsätter han. – Många kunder längtade dock efter ett till rum, att till exempel användas som sovrum eller hobbyrum. Nu har vi lyssnat på önskemålen och förverkligat dem.

Saara har utöver det rymliga öppna köket med umgängesyta tre rum, två toaletter, en bastu och en klädkammare. – De stora fönstren öppnar upp för ljuset och den omgivande naturen så att dessa kan upplevas även inomhus och när våren kommer öppnas dörrarna direkt från umgängesytorna till altanerna, beskriver Älvsbytalos Petri Torvinen lösningarna i den nya husmodellen.

Saara är ett nära-nollenergihus.

Saara uppfyller önskemålen hos både villaägare och dem som har huset som sitt fritidsboende. Många kräver att fritidshuset ska ha samma kompletta och moderna lösningar som ett egnahemshus. Energieffektiviteten är ett av de viktigaste kriterierna när man vill använda det andra hemmet året runt. – Saara är ett nära-nollenergihus.Husen har en massiv väggkonstruktion, de är täta och alla hus har en frånluftsvärmepump, säger Torvinen.

Frånluftsvärmepumpen återvinner värmeenergin i inomhusluften innan luften blåses ut. Pumpen utnyttjar också den värmeenergi som alstras av människor, djur, lampor och elapparater. Upp till 80 procent av energin i frånluften kan återvinnas. Dessutom håller inomhusluften en mycket god kvalitet tack vare pumpen.

Det nordiska läget gör att kraven är hårdare

Älvsbytalo är Sveriges största småhustillverkare. Utöver Sverige och Finland säljs husen även i Norge. I Finland tillverkas husen från Älvsbytalo i husfabriken i Kauhajoki, under övervakade och torra förhållanden. Huset transporteras till byggplatsen som färdiga element och byggs färdigt på tomten till inflyttningsklart skick.

– Det har varit intressant att följa hur den nordiska verksamheten påverkar planeringen av husen, förklarar Petri Torvinen. – Eftersom husen från Älvsbytalo är likadana i alla länderna planeras de alltid efter de allra striktaste kraven, oavsett om det gäller byggbestämmelser, tillgänglighet eller väderförhållanden. Till exempel har Norge de allra striktaste kraven gällande snölaster och därmed bygger vi även husen i Finland enligt dessa krav.

Bästa kundnöjdheten och bästa betalningsvillkor

Älvsbytalos kunder betalar ingenting för sitt hus förrän leveransen och arbetet har godkänts i slutbesiktningen. Därefter träder den tvååriga produktgarantin och den tioåriga konstruktionsgarantin i kraft. Kvaliteten följs noga under hela produktionsprocessen.

Kvaliteten i det noggranna byggandet och i servicen återspeglas även i kundnöjdheten hos Älvsbytalos köpare.

– Kundernas nöjdhet med Älvsbytalo har legat på branschens topp redan under flera årtionden, säger undersökningsledare Jaakko Jussila från Rakennustutkimus RTS Oy. – I den senaste undersökningen tog Älvsbytalo topplaceringen i rentav alla avseenden, vilket är ett fantastiskt bra resultat.

Undersökningen som genomförs av det oberoende Rakennustutkimus RTS Oy mäter kundernas nöjdhet med husleveransen, husförsäljaren, husfabriken och monteringen.

Mer information:

Älvsbytalo Oy, försäljningsdirektör Petri Torvinen, tfn 020 7939 621, petri.torvinen@alvsbytalo.fi

Rakennustutkimus RTS Oy, undersökningsledare Jaakko Jussila, tfn 040 9005 610

Undersökningskälla:

Rakennustutkimus RTS Oy Omakotirakentajatutkimus 2017/18 RV

Hög kvalitet till marknadens lägsta pris är orsaken till att Älvsbyhus är Nordens största tillverkare av volymelementhus av trä. Under företagets 74-åriga historia har fler än 41 000 familjer valt ett hus från Älvsbytalo som sitt hem. Husen byggs inomhus som färdiga volymelement som sedan monteras av yrkeskunniga montörer. Älvsbyhus är ett svenskt företag med dotterbolag, husfabrik och 14 försäljningskontor i Finland. Fabriken i Kauhajoki har levererat fler än 3 000 hus sedan 2005.

Saara 4 r + k + bastu 85,0 m², våningsyta 100,0 m².

Älvsbytalon muuttovalmis talopaketti Saara näyttää mallia tehokkaaseen tilasuunnitteluun2.5.2018 12:58Tiedote