Dynniq Finland Oy

Älykkäät liikennevalot edellytys itseohjautuvalle liikenteelle – Salo ja Lieto ensimmäiset uuden teknologian kohteet Suomessa

Jaa

Teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia turvalliselle ja tehokkaalle liikennevirtojen ohjaamiselle ja auttaa samalla kaupunkien hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Älykkään liikenteenohjauksen asiantuntija Dynniq on julkaissut uuden sukupolven liikennevalo-ohjauskojeen, jossa keskiössä ovat tietoturva sekä rajapintojen avoimuus. Tämä mahdollistaa datan hyödyntämisen ilmastoystävällisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi aivan uudessa mittakaavassa – nyt ja tulevaisuudessa. Ensimmäisenä ohjauskojeita on otettu Suomessa käyttöön liikenteenohjausyhtiö ITM Finlandin kohteissa Salossa ja Liedossa sekä Tampereen kaupungin kohteissa.

Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto tehtiin yhdessä ITM Finlandin, Dynniq Finlandin ja alueen liikenevalojen huoltourakoitsijan EVH-Elektrotekniikan kanssa. Kuva: Dynniq Finland.
Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto tehtiin yhdessä ITM Finlandin, Dynniq Finlandin ja alueen liikenevalojen huoltourakoitsijan EVH-Elektrotekniikan kanssa. Kuva: Dynniq Finland.

Edellinen Dynniqin liikennevalojen ohjausteknologia on peräisin 2000-luvun alkupuolelta, jolloin ei voitu vielä edes kuvitella kaikkea sitä, mikä on tänä päivänä täysin mahdollista liikenteenohjauksessa. Perinteisesti liikennevalojen ohjaus on perustunut yhden risteyksen mahdollisimman tehokkaaseen ohjaukseen, pääosin risteykseen kiinteästi asennettujen ilmaisimien avulla. 

Mitä enemmän tulevaisuudessa kulkuneuvoihin tulee älyä, sitä oleellisempaa on, että ajoneuvo saa tietoa etukäteen myös liikennevaloista. Dynniqin uusi FlowNode-ohjauskoje tukee  uusimpia ajoneuvoteollisuuden älyliikenteen standardeja. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa esimerkiksi  liikennevalojen tiedon välittämisen itsestään ajaville ajoneuvoille. 

FlowNode kytkeytyy pilviarkkitehtuuriin, jolla liikennevalo-ohjaukseen voidaan tuoda entistä enemmän tietoa. Tiedon avulla voidaan puolestaan optimoida ja priorisoida liikenteen sujuvuutta halutulla tavalla. Dynniqin adaptiivisillä liikenteenohjausjärjestelmillä voidaan luoda koko kaupungin kattavia liikenteenohjauskokonaisuuksia ja saada liikenteestä merkittävästi entistä sujuvampaa sekä vähäpäästöisempää. 

Avoin rajapinta, avoimet mahdollisuudet

FlowNode -ohjauskojeen avoimet rajapinnat mahdollistavat liitynnät lähes mihin tahansa järjestelmään, jolloin esimerkiksi  viranomaiset voivat kerätä liikennedataa helpommin ja tehdä päätöksiä siihen pohjautuen tai hyödyntää sitä vaikkapa automaattisten ajoneuvojen käyttöönoton suunnittelussa. Rajapinnat mahdollistavat myös datan tarjoamisen palveluna liikennesuunnittelun tarpeisiin.

Aiemmin liikennevalojärjestelmät ovat olleet suljettuja ja tietyn toimittajan teknologiaan sidottuja. 

”Haluamme olla muuttamassa markkinaa avoimemmaksi, sillä uskomme, että avoimesta yhteistyöstä syntyy paljon uusia, yhteiskuntaa ja ilmastoa hyödyttäviä ratkaisuja. FlowNode-ohjauskoje voi esimerkiksi keskustella suoraan autojen kanssa, jolloin autot voivat tehdä ajoneuvon päästöt minimoivia toimenpiteitä”, yksikön päällikkö Tuomo Eloranta Dynniqiltä kertoo.

Standardoitua tietoturvaa

Tietoturva on noussut merkittäväksi asiaksi myös liikennevalokojeissa, kun kojeita yhdistetään muihin tietojärjestelmiin esimerkiksi joukkoliikenne- ja hälytysajoneuvoetuksien toteuttamisen takia. FlowNode on ensimmäinen ISO27001-vaatimukset täyttävä liikennevalo-ohjauskoje. 

”FlowNode on kehitetty Euroopan markkinoille ja se täyttää kaikki kansalliset ja kansainväliset liikennevalokojeille asetetut vaatimukset. Liikennevalokojeiden tapaan FlowNode on pitkän elinkaaren laite. Edellinen EC-2 ohjauskojeemme on ollut markkinoilla noin 15 vuotta. Uusista kehittyneistä ominaisuuksistaan huolimatta FlowNode on erittäin hintakilpailukykyinen laite”, Eloranta sanoo. 

Kaikille sujuvampaa liikennettä adaptiivisella ohjauksella

Dynniqin adaptivinen liikenteeohjaus imFlow on liikennevalojen ohjausjärjestelmä, joka tekee liikennevalojen ohjauksesta entistä tehokkaampaa. Perinteisestä risteyskohtaisesta ohjauksesta poiketen imFlow pyrkii kokonaisen alueen liikennevalojen mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. 

Järjestelmä optimoi liikennevalojen käyttöä niin, että tavoitteena voi olla esimerkiksi joukkoliikenteen mahdollisimman hyvä aikataulussa pysyminen ja ajoneuvojen pysähdysten välttäminen. Tällöin järjestelmä mallintaa reaaliaikaisesti liikennettä ja ennustaa tehokkaimman liikennevalo-ohjauksen, jolla tavoitteisiin päästään. Adaptiivisen liikenteenohjauksen on arvioitu sujuvoittavan liikennettä vähintään 10 %:a niillä liikennemuodoilla, joihin sitä halutaan optimoida. 

Adaptiivinen ohjaus mahdollistaa hyvin myös sujuvuuden parannuksia erilaisille käyttäjäryhmille. Tampereella esimerkiksi tulevan Tampereen Raitiotien liikenteen sujuvuus on ensiarvoisen tärkeää. Tällaiseen FlowNode-ohjauskoje sopii erinomaisesti.

”Kun kaikki liikennevalokojeet keskustelevat keskenään, adaptiiviseen järjestelmään jatkuvasti päivittyvä tieto raitiovaunujen sijainnista saa liikennevalot suosimaan raitiovaunun kulkusuuntaa niin, että se pysyy aikataulussaan. Tämän lisäksi Tampereella on käytössä pyöräilijöiden liikkumisen sujuvuutta parantava, liikennevaloissa etuisuuksia pyytävä CrossCycle-sovellus”, Eloranta kertoo. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto tehtiin yhdessä ITM Finlandin, Dynniq Finlandin ja alueen liikenevalojen huoltourakoitsijan EVH-Elektrotekniikan kanssa. Kuva: Dynniq Finland.
Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto tehtiin yhdessä ITM Finlandin, Dynniq Finlandin ja alueen liikenevalojen huoltourakoitsijan EVH-Elektrotekniikan kanssa. Kuva: Dynniq Finland.
Lataa
Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto elokuussa 2020. Kuva: Dynniq Finland.
Liedon Flownode-kojeen käyttöönotto elokuussa 2020. Kuva: Dynniq Finland.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Dynniq Finland Oy
Teknobulevardi 3-5
01530 Vantaa

010 820 8600https://dynniq.com/fi/alykkaan-liikenteen-ratkaisut/

Osana kansainvälistä Dynniqia tuomme Suomen liikenteeseen huippuluokan älyliikenteen osaamista. Pystymme toimimaan infrahankkeissa sekä asiakkaan konsulttina ja suunnittelijana että toteuttamassa projekteja käytännössä.

Nykyisen Dynniqin historia Suomessa alkoi jo vuonna 1972, jolloin perustettiin tieliikenteen sähköurakointiin erikoistunut Suomen Sähkörakennus Oy. Toinen merkittävä askel oli suunnittelutoimisto YSP:n perustaminen vuonna 1984. Kolmas tukijalka, liikenteen ohjaus tuli mukaan kun Peek Traffic Finland perustettiin 2009. Nyt kaikki osat kehittävät sujuvaa ja turvallista liikennettä osana kansainvälistä Dynniqia.

Dynniq Finlandin ja YSP:n emoyhtiö on 13 maassa toimiva Dynniq Group, joka työllistää kansainvälisesti noin 1600 ihmistä. Dynniqin juuret ulottuvat vuonna 1929 perustettuun Nettenbouw-yhtiöön, joka toteutti jo 1930-luvulla Hollannin ensimmäiset katuvalaistukset.

Dynniqin historia Suomessa: Suomen Sähkörakennus, YSP, Peek Traffic

  • 1972 Suomen Sähkörakennus Oy perustetaan
  • 1984 YSP Oy perustetaan
  • 2009 Peek Traffic Finland Oy perustetaan
  • 2010 Imtech ostaa YSP Oy:n liiketoiminnan
  • 2012 Imtech ostaa Suomen Sähkörakennus Oy:n liiketoiminnan
  • 2016 Nimenmuutos: Imtech Traffic & Infra Oy ˃ Dynniq Finland Oy

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.