Aiforsite Oy

Älytägit tuovat suojaa ja auttavat jäljittämään koronavirukselle altistuneita rakennustyömailla

Suomalainen rakennusteollisuuden teknologiaa kehittävä Aiforsite tuo ensimmäisenä maailmassa työmaalle suojakypärään kiinnitettävät älytägit ja mobiilisovelluksen, joiden avulla työntekijöiden liikkumista voidaan havainnoida ja paikkatiedon avulla pysäyttää mahdolliset koronaviruksen tartuntaketjut. Aiforsiten ratkaisu on ainoa laatuaan, ja se on herättänyt kiinnostusta kansainvälisesti.

Koronapandemian aikana rakennusalan työturvallisuudesta huolehtiminen on entistä tärkeämpää. Työmailla työtä tehdään tiiviisti yhdessä, ja lisäksi alan ulkomaalaiset työntekijät asuvat usein yhteismajoituksessa. Uudellamaalla joka kolmas rakennustyöntekijä on ulkomaalainen.

Aiforsiten paikannusteknologiaan perustuva ratkaisu auttaa jäljittämään virukselle mahdollisesti altistuneita henkilöitä ja näin hidastaa koronan leviämistä. Toiminta perustuu paikantaviin älytägeihin sekä mobiilisovellukseen, joka hälyttää turvarajan alittuessa. Tarvittaessa järjestelmä tuottaa tarkkaa tietoa työmaan henkilöstön liikkeistä, minkä avulla koronavirukselle altistuneet henkilöt saadaan jäljitettyä ja tartuntaketju katkaistua.

Aiforsiten toimitusjohtajan Kari Hirvijärven mukaan rakennusteollisuudessa on viime vuosien aikana tiedostettu uuden teknologian mahdollisuudet.

- Kehittämällämme koronasuojalla voidaan havainnoida rakennustyömaan henkilökunnan liikkeitä älytägien ja mobiilisovelluksen avulla. Tämä on merkittävä uusi mahdollisuus parantaa työturvallisuutta koronapandemian aikana, Hirvijärvi sanoo.

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on vaikuttanut voimakkaasti rakennusteollisuuteen ympäri maailmaa. Suomessa työmaat ovat pysyneet auki, kun monessa Etelä-Euroopan maassa ja Isossa-Britanniassa työmaat suljettiin useiksi viikoiksi osana pyrkimyksiä rajoittaa viruksen leviämistä. Suomessa kehitetty paikannusteknologiaan perustuva koronasuojaominaisuus on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa.

– Tällä hetkellä Isossa-Britanniassa valvova viranomainen vaatii turvarajojen ehdotonta noudattamista, jotta työmaa voidaan avata ja mahdolliset tartuntaketjut jäljittää.

Aiforsiten järjestelmä tallentaa ammattinimikkeen ja numerotunnuksen, joiden avulla asiakkaantietokannasta on yksilöitävissä, keiden lähellä henkilö on työmaalla ollut.

Miten Aiforsiten teknologia toimii?

Reaaliaikaisen havainnoinnin avulla työmaan johtaminen, aikataulutus, materiaalivirrat, raportointi ja laadunhallinta sekä työturvallisuudesta huolehtiminen ja olosuhdehallinta tapahtuvat kaikki keskitetysti ja vakioidusti. Matkojen vähentyminen pienentää CO2-päästöjä, sillä TR-mittaukset, laatukatselmukset, olosuhdemittaukset, viranomaistarkastukset ja työmaakokoukset voidaan kaikki toteuttaa etänä ja tekoälyn avustamana. Kaikki sidosryhmät hyötyvät rakennusajan 360-dokumentaatiosta myös rakennuksen ylläpidon ajan.

Aiforsiten teknologiaratkaisu kerää eniten rakennusteollisuuden dataa maailmassa: yhdeltä työmaalta kertyy 40–45 gigaa dataa viikossa. Viikoittainen datan määrä vastaa Netflix-suoratoistopalvelun katselua 45 tunnin ajan. Läpinäkyvä dokumentaatio auttaa esimerkiksi takuuselvityksien yhteydessä todentamaan millaisissa olosuhteissa rakentaminen ja asentaminen on tapahtunut.

Aiforsiten skaalautuva Digi-insinööri-palvelu toimii kansainvälisesti ja on käytössä Norjassa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa, ja Yhdysvalloissa. Suomessa palvelu on käytössä esimerkiksi YIT:n As Oy Helsingin Karikukko -työmaalla Helsingin Lauttasaaressa. Palvelu on koulutettavissa asiakkaan itsensä toteuttavaksi kumppanimallilla.

Miten Aiforsiten koronasuoja toimii?

Koronasuoja perustuu suojakypäriin asennettaviin paikantaviin älytägeihin sekä ympäri työmaata sijoitettaviin antureihin ja tukiasemiin. Aiforsiten palvelu kerää tietoa jokaisen työntekijän liikkeistä ja sijainnista. Työntekijöiden puhelimissa on mobiilisovellus, joka hälyttää mikäli ihmiset tulevat liian lähelle toisiaan, esimerkiksi 2 metrin päähän. Jos työyhteisössä on koronaviruksen aiheuttamaan tautiin sairastunut henkilö, saadaan tietokannasta tiedot useiden viikkojen ajalta siitä, keiden lähellä henkilö on työmaalla ollut. Näin altistuneet saadaan välittömästi jäljitettyä ja tartuntaketju katkaistua.

Usein kysytyt kysymykset

1. Miten suuri vaara koronavirus on rakennustyömailla?

Rakennustyömaa on hyvin tiivis työyhteisö. Ala on työvoimavaltainen ja siellä työskennellään yhteistyössä, fyysisesti lähekkäin. Rakennustyömaiden vierastyöläiset, joita esimerkiksi Uudellamaalla on joka kolmas työntekijä, asuvat usein yhteisissä vuokra-asunnoissa. Ala on miesvaltainen, ja koronavirus on ollut miehille vaarallisempi kuin naisille.

2. Miten Suomi on pärjännyt verrattuna muihin maihin?

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on vaikuttanut voimakkaasti rakennusteollisuuteen ympäri maailmaa. Suomessa työmaat ovat pysyneet auki, kun monessa Etelä-Euroopan maassa ja Isossa-Britanniassa työmaat suljettiin useiksi viikoiksi osana pyrkimyksiä rajoittaa viruksen leviämistä. Joissakin Aasian maissa koronavirus on levinnyt erityisesti vierastyöntekijöiden keskuudessa.

3. Miten digitalisaatio muuttaa rakennusalaa?

Rakennusteollisuudella on nyt mahdollisuus samaan loikkaan millainen teollisuudessa tapahtui 45-50 vuotta sitten tuotantoprosessien standardoinnilla, mittaroinnilla ja jatkuvan kehityksen periaatteella.

4. Mitkä ovat rakennusteollisuuden suurimmat ongelmat tällä hetkellä?

Rakennusteollisuudessa halutaan kehittää laatua, työturvallisuutta ja ennen kaikkea tuottavuutta. Tällä hetkellä kukin yksilöllinen rakennuskohde ja projektin onnistuminen on vahvasti kiinni parhaiden ammattilaisten kiinnittämisestä projektiin. Aiforsiten ratkaisu on määrämuotoinen ja mittaroitu prosessi, joka voidaan koko ajan kehittää.

5. Miten Aiforsite voi poistaa näitä ongelmia?

Avoin toimintaympäristö johtaa väistämättä myös rakentamisen laadun paranemiseen. Esimerkiksi takuuselvityksien yhteydessä voidaan aukottomasti todentaa millaisissa olosuhteissa rakentaminen ja asentaminen on tapahtunut.

Paikannusteknologian avulla paloviranomainen saa reaaliaikaisen tiedon työntekijöiden sijainnista työmaalla. Tämä on merkittävä turvallisuusparannus nykyisten viranomaisvaatimuksien lisäksi.

Tyypillisesti kerrostalon rakentaminen kestää Suomessa 14 kuukautta aloituksesta muuttoon. Aiforsiten palvelun avulla tätä läpimenoaikaa voidaan lyhentää ainakin 10 prosenttia tai jopa puolittaa uuden mallin mukaisissa vakiintuneissa tuotannoissa, jolloin projektin kannattavuus moninkertaistuu.

6. Miten tietosuoja on huomioitu kun työntekijöitä havainnoidaan digitaalisesti? Kajotaanko työntekijöiden yksityisyyden suojaan?

Järjestelmä seuraa työmaan henkilöitä ammattinimikkeen ja numerotunnuksen avulla. Tilanteessa, jossa mahdollista altistumista selvitetään, saadaan asiakkaan ylläpitämästä tietokannasta yksilöitävissä olevat tiedot useiden viikkojen ajalta siitä, keiden lähellä henkilö on työmaalla ollut. Rekisteriä ylläpitää ja työntekijöiden yksityisyyden suojasta huolehtii Aiforsiten asiakasyritys.

7. Mikä yritys Aiforsite on ja keitä siinä on taustalla?

Aiforsite Oy on suomalainen rakennusteknologiayritys, joka on perustettu vuonna 2016. Yrityksen perustaja rakennusmestari, MBA Kari Hirvijärvi on uudistaja, jonka missiona on tuoda uusin teknologia työmaille ja nostaa rakennusalan laatu, turvallisuus ja tuottavuus uudelle tasolle.

Kari Hirvijärvi
puh. +358 44 7600410
kari@aiforsite.com

Aiforsite Oy
Keilaranta 1

Rakennusalan teknologiayritys Aiforsite Oy tuo rakennusalan 2000-luvulle ohjaamalla rakentamista tiedolla laadun, tuottavuuden ja työturvallisuuden parantamiseksi. Espoon Keilaniemessä sijaitseva yritys on perustettu vuonna 2016. Aiforsite työllistää 15 rakennusalan asiantuntijaa ja digi-insinööriä ja se toimii ympäri maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi