American and Russian presidents to meet at the Presidential Palace in Helsinki

Office of the President of the Republic
Press Release 27/2018
13 July 2018

The President of the United States Donald Trump, and the President of Russia Vladimir Putin are to meet at the Presidential Palace in Helsinki on Monday, 16 July 2018. The #HELSINKI2018 meeting will be hosted by the President of the Republic of Finland Sauli Niinistö.

President Niinistö is scheduled to hold bilateral meetings with both presidents on the day. On Monday morning, President Niinistö and Mrs Jenni Haukio will welcome President Trump and Mrs Melania Trump at their official residence in Mäntyniemi. During the presidents’ meeting, Mrs Haukio and Mrs Trump are scheduled to gather for a joint breakfast.

The #HELSINKI2018 meeting is scheduled to begin at the Presidential Palace after midday (at approximately 1 pm) with President Niinistö officially welcoming President Putin, followed by President Trump. The bilateral discussions between the Russian and American presidents will take place in the Presidential Palace’s Gothic Hall. Their bilateral meeting will be followed by a wider working lunch in the Hall of Mirrors.

Prior to the working lunch, the Foreign Minister of Russia and the U.S. Secretary of State will also meet for discussions at the Presidential Palace.

The wider talks will be followed by a joint press conference given by President Trump and President Putin in the Hall of State.

After the press conference, President Niinistö and President Putin are set to meet at the Presidential Palace.

Finland’s Minister for Foreign Affairs Timo Soini will also meet with the American Secretary of State Mike Pompeo in the Presidential Palace.

The day will conclude with a press conference given by President Niinistö at the Presidential Palace.

Environmental theme to be visible and audible at this year’s Independence Day reception30.11.2018 09:53Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 48/2018 30 November 2018 The President of the Republic Sauli Niinistö will host Finland’s Independence Day reception together with his spouse Mrs Jenni Haukio on 6 December 2018. The theme of the reception, our shared environment, will be prominent in, for example, the guests, music, foods and drinks served and in the decorations used. Guests to include Finns who have taken action to promote the climate and environment A total of 1,700 people, who are distinguished in various ways and in different fields, have been invited to attend the reception. Invited guests will include, in particular, Finns who have made both small and large efforts to promote sustainability and the environment. Finnish war veterans and members of the Lotta Svärd will be guests of honour. They will arrive first to greet the presidential couple at 7 p.m. to the accompaniment of the Jäger March by Sibelius playing in the background. Nature-themed music The Guard

Miljötemat syns och hörs på självständighetsdagens festmottagning30.11.2018 09:52Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 48/2018 30.11.2018 Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio är värdar för självständighetsdagens festmottagning på Presidentens slott torsdagen den 6 december 2018. Temat för mottagningen, vår gemensamma miljö, återspeglas bland annat på gästlistan, musiken, trakteringen och dekorationerna. Klimat- och miljöhandlingar högt prioriterade på gästlistan De inbjudna gästerna är i år ca 1 700 och bland dem finns finländare som på olika sätt utmärkt sig inom varierande områden. Särskild vikt har man lagt vid att bjuda in medborgare som utmärkt sig genom små eller stora klimat- och miljöhandlingar. Självskrivna hedersgäster är våra krigsveteraner och lottor. De är de första gästerna som anländer för att klockan 19 hälsas välkomna av presidentparet till takterna av Jägarmarschen av Sibelius Musik med naturtema Gardets Musikkår står för musiken under mottagningsceremonin och under början av kvällen i Rikssalen. Den av Gardets M

Ympäristöteema näkyy ja kuuluu itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolla30.11.2018 09:51Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 48/2018 30.11.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö isännöi puolisonsa Jenni Haukion kanssa itsenäisyyspäivän juhlavastaanottoa Presidentinlinnassa torstaina 6. joulukuuta 2018. Vastaanoton teema, yhteinen ympäristömme, heijastuu muun muassa kutsuvieraissa, musiikissa, tarjoilussa ja koristeluissa. Kutsuvieraina ilmasto- ja ympäristötekoja tehneitä suomalaisia Tänä vuonna vastaanotolle on kutsuttu noin 1 700 eri tavoin ja eri aloilla ansioitunutta vierasta. Kutsuttuina on erityisesti niin pieniä kuin suuria ilmasto- ja ympäristötekoja tehneitä suomalaisia. Kunniavieraita ovat itseoikeutetusti sotiemme veteraanit ja lotat. He saapuvat ensimmäisenä presidenttiparin kättelyyn Sibeliuksen Jääkärimarssin soidessa kello 19. Luontoaiheista musiikkia Itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton kättelyn ja Valtiosalin alkuillan musiikista vastaa Kaartin soittokunta. Musiikkivalinnat soittokunta on tehnyt perinteitä vaalien ja itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Kertshinsalmen tilanteesta26.11.2018 11:45Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 47/2018 26.11.2018 Suomen valtiojohto seuraa Kertshinsalmen tapahtumia tarkasti ja olen keskustellut tilanteesta pääministeri Sipilän ja ulkoministeri Soinin kanssa. Jännitteen lieventämiseksi tulee Venäjän sallia vapaa merenkulku sitoumustensa mukaisesti ja ryhtyä toimiin ukrainalaisalusten ja niiden miehistön palauttamiseksi. Epävakaus alueella on jatkunut pitkään ja eskalaation riski on korkea. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää, että kansainvälinen yhteisö reagoi tapahtumiin viipymättä. YK:n turvallisuusneuvoston hätäistunto on tarpeellinen, jotta tilanne saadaan pikaisesti vakautettua. Riippumaton kansainvälinen tutkimus tapahtumien kulusta on myös tarpeen.

Presidentti Niinistö ja joukko eurooppalaisia valtionpäitä vetoavat ilmastokriisin pysäyttämiseksi23.11.2018 17:00Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 46/2018 23.11.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on mukana Itävallan liittopresidentti Alexander Van der Bellenin tänään 23. marraskuuta 2018 julkaistussa aloitteessa, jossa vaaditaan kunnianhimoisempia toimia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Aloitteessa on mukana kuudentoista eurooppalaisen maan valtion- tai hallituksenpäät. Allekirjoittajat vetoavat Pariisin ilmastosopimuksen osapuoliin yhteisen, päättäväisen ja nopean toiminnan aloittamiseksi maailmanlaajuisen ilmastokriisin pysäyttämiseksi. Ilmastoaloite liittyy Puolan Katowicessa joulukuussa pidettävään YK:n ilmastokokoukseen, johon myös presidentti Niinistö osallistuu. Aloitteen allekirjoittajien mukaan Katowicen kokouksella on Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisen kannalta erityinen vastuu, sillä siellä sovitaan sopimuksen toimeenpanon säännöistä. Viisitoistakohtaisessa aloitteessa todetaan, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan lis

President Niinistö and other European leaders launch appeal to halt climate crisis23.11.2018 17:00Tiedote

Office of the President of the Republic of Finland Press Release 46/2018 23 November 2018 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö has joined an initiative launched today, 23 November 2018, by the Federal President of the Republic of Austria Alexander Van der Bellen calling for more ambitious action to halt climate change. Signed by 16 European Heads of State and Government, the declaration appeals to the parties of the Paris Agreement for swift and decisive joint action to stop the global climate crisis. The launch of the climate initiative is connected to the United Nations Climate Change Conference held on December in Katowice, Poland. President Niinistö will participate in the conference. According to the signatories to the climate appeal declaration, the conference in Poland carries a particular responsibility, as the parties will agree on the implementation guidelines for the Paris Agreement. The 15-point declaration states that more needs to be done to reach the goals