Ameriikan lapset -kirja kurkistaa suomalaislasten elämään Amerikassa

Sata vuotta sitten moni suomalainen hyppäsi valtavien valtamerilaivojen kyytiin ja suuntasi kohti Pohjois-Amerikkaan. Millainen oli uusi maa ja minkälaiseksi muotoitui arki vieraassa paikassa?

Karoliina Suoniemi: Ameriikan lapset. Kansi: Emmi Kyytsönen.

Karoliina Suoniemen koko perheen tietokirja "Ameriikan lapset" kertoo lapsentajuisesti Suomesta Yhdysvaltoihin lähteneiden perheiden arjesta ja kurkistaa hiukan myös nykypäivän amerikansuomalaisten elämään. Tapaat myös tosielämän mielenkiintoisia suomalaissiirtolaisia, kuten aikanaan maailman pisimmän miehen Louis Moilasen tai Amerikan hanuriprinsessa Viola Turpeisen.

Millaista mahtoi olla siirtolaisten ja heidän lastensa elämä uudessa maassa? Ainakin piti opetella eri kieli ja uudet tavat, toisaalta uudessakin kotimaassa käytiin koulussa, poimittiin marjoja, leikittiin ja laulettiin, joskus jopa saunottiin. Muuttoon uuteen maahan liittyy monia asioita, joita ei tule äkkiseltään ajatelleeksi.

Karoliina Suoniemi on tamperelainen opettaja ja kirjailija. Hänen isovaarinsa Kustaa lähti 17-vuotiaana Yhdysvaltoihin ja Karoliina alkoi selvittää, millaista isovaarin elämä rapakon takana oikeastaan oli. Sen myötä löytyi uusia sukulaisia, alkoi taittua amerikansuomi eli fingelska sekä syntyi tämä kirja.

Kirjaa elävöittää Emmi Kyytsösen kaunis kuvitus. Samalta kaksikolta on aiemmin ilmestynyt teokset: Ihan oikeat viikinkiajan lapset (Avain,  2019) ja Tehdaskaupungin lapset (Avain, 2020).

Teos: Ameriikan lapset : suomalaisten elämää Amerikassa
Kirjoittaja: Karoliina Suoniemi
Kuvitus & kansi: Emmi Kyytsönen
Julkaisupäivä: 1.10.2021

Lisätiedot:

vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

Karoliina Suoniemi: Ameriikan lapset. Kansi: Emmi Kyytsönen.