Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva esikoiskirjailija Tommy Orange kirjamessuille, Sofi Oksanen haastattelee

Tommy Orange on osittain arapaho, osittain cheyenne, mutta hän kutsuu itseään intiaaniksi. Cityintiaaneiksi hän kutsuu myös palkitun ja kiitetyn esikoisromaaninsa Ei enää mitään päähenkilöitä, sillä he ovat kadottaneet identiteettinsä. Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen.

Ei enää mitään seuraa kahdentoista urbaanin intiaanin valmistautumista Oaklandin stadionilla pidettävään suureen powwowiin. Jacquie Red Feather on juuri raitistunut ja haluaa löytää hylkäämänsä perheen. Dene Oxendene taas yrittää koota elämänsä enon kuoleman jälkeen ja menee hänen muistokseen töihin powwowiin. Neljätoistavuotias Orvil osallistuu perinnetanssinäytökseen ensimmäistä kertaa elämässään.

Rujot hahmot – juopot, raitistuneet juopot, gangsterit ja pitkään kärsineet isoäidit – asettavat oman kulttuurinsa jatkuvasti kyseenalaiseksi. Yhdessä kertojien äänistä muodostuu kaupunki-intiaanien kurimuksesta laulava kuoro, joka yrittää tulla toimeen tuskallisen historian, kauneuden ja henkisyyden, uhrausten ja sankaruuden kanssa. Ei enää mitään on kirjallinen mestariteos, täysin unohtumaton kirja.

Tommy Orange (s. 1982) on kotoisin Kalifornian Oaklandista. Hän on valmistunut Institute of American Indian Artsista. Orangelle myönnettiin esikoisromaanistaan American Book Awards vuonna 2019.

Tommy OrangeEi enää mitään
Suomentanut Jussi Korhonen

Julkaistaan 22.10., mediakappaleita ja pdf-vedoksia saatavana

Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen, ja media voi esittää haastattelijalle kysymyksiä. Myös etähaastattelut mahdollisia.

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Aula & Co on nelivuotias, kasvava kustantamo. Hittikirjoihimme kuuluu Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija ja sen jatko-osa Cilkan tarina, tähtitieteilijä Neil deGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeeen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EESTTiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Painosten kirjailijakuningatar Heather Morris Helsingin kirjamessuille12.10.2020 12:45:11 EESTTiedote

Auschwitzin tatuoija on yksi 2000-luvun myydyimpiä kirjoja. Se nosti kuusikymppisen Heather Morrisin maailmanmaineeseen. Romaani ja sen jatko-osa Cilkan tarina ovat koskettaneet lähes sataatuhatta lukijaa ja äänikirjan kuuntelijaa myös Suomessa. Heather Morris vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla lauantaina 24.10. kello 13. Haastattelu on livemuotoinen ja se käydään englanniksi.