Amiedu ja ManpowerGroup yhteistyöhön – organisaatioiden osaamisen varmistamiseen uutta tukea

Pula uusista ammattitaitoisista työntekijöistä ja riittämätön osaamisen kehittäminen muutoksessa ovat suurelle osalle organisaatiota kasvun ja kilpailukyvyn este. Amiedu ja ManpowerGroup ovat sopineet, että ne lähtevät yhteisvoimin ratkaisemaan tätä haastetta, kummankin osapuolen vahvuuksia hyödyntäen. Tavoitteena on kehittää palveluja, jotka antavat työnantajille tukea osaavan työvoiman saamisessa sekä työntekijöille urapoluissa.

Amiedu ja ManpowerGroup kehittävät yhteistuumin palveluja, jotka tukevat työnantajia osaavan työvoiman saamisessa. Kuvassa vasemmalta: Timo Karkola ja Matti Kariola.

Amiedun ja ManpowerGroupin yhteistyön myötä organisaatioille tulee tarjolle vahva kanava, jonka kautta ne voivat etsiä ja löytää osaavaa työvoimaa sekä kehittää henkilöstönsä osaamista. Lisäksi uuden palvelukonseptin avulla työnantajat pystyvät entistä paremmin tukemaan henkilöstöään muutostilanteessa.

Myös työnhakijoille tulee ManpowerGroupin ja Amiedun yhteistyön kautta tarjolle kattava valikoima ratkaisuja, kuten RekryKoulutukset ja muut yhteishankintakoulutukset yhdessä työhallinnon, ELY-keskuksen ja yrityksen kanssa. Esimerkiksi RekryKoulutuksen avulla yritys voi helpommin saada tarpeeseen osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa, sellaisessakin tilanteessa, jossa markkinoilla on niukka työvoimareservi.

Yhteistyön tavoitteena on tuottaa uudenlaisia, kokonaisvaltaisia palvelukonsepteja, jotka yhdistävät osaamisen kehittämisen ja työvoiman saannin sekä muutoksessa tukemisen.

Uusi yhteistyö tarjoaa tukea organisaatioiden transformaatioprosesseihin ja osaamistarpeiden kartoitukseen

ManpowerGroupin kokemus työntekijöiden rekrytoinnista yhdistettynä Amiedun osaamiseen työelämän kehittäjänä muutoksessa sekä henkilöstön osaamisen valmentajana luo organisaatioille väylän löytää työvoiman saantiin liittyviä ratkaisuja aiempaa helpommin.

Yhteistyöllä pystytään vastaamaan niin tiettyjen alojen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan kuin aloilla käynnissä olevaan muutokseen, joiden yhteydessä osa nykyisistä ammateista, työnkuvista ja tehtävistä muuttuu tai katoaa.

Muutostilanteiden tueksi Amiedu ja ManpowerGroup tuottavat palveluita, joilla organisaatiot pystyvät pitämään huolta henkilöstöstään muutoksessa esimerkiksi valmentamalla esimiehiä ohjaamaan muutostilannetta ja työntekijöitä kohtaamaan muutos.

Amiedulla on kykyä auttaa yrityksiä tunnistamaan organisaatioiden ja yksilöiden osaamistarpeet sekä määrittää täydennyskoulutustavoitteet.

”Nykyisellä toimintamallilla olemme onnistuneet saavuttamaan hyviä tuloksia, mutta toimintaympäristön ja markkinoiden muutokset edellyttävät jatkuvaa uudistumista. Yhteistyömme yksi keskeinen tavoite on vastata TEM:in kasvupalveluiden mukanaan tuomiin haasteisiin. Edelleenkin aivan liian usein yritysten henkilöstön osaamista pyritään kehittämään yksittäisillä koulutuksilla tai kehittämisprojekteilla. Amiedun ja ManpowerGroupin yhteistyö on osoitus siitä, että entistä useammin arvonlisäverkostot luovat asiakkaalle uutta arvoa tuottamalla kokonaisvaltaisia palveluratkaisuja”, toteaa Ami-säätiön johtaja ja Amiedun rehtori Timo Karkola.

Yksilöiden kannalta yhteistyö tarkoittaa, että ManpowerGroup ja Amiedu yhdessä voivat löytää uusia urapolkuja tilanteissa, jotka voivat liittyä toimialan tai työpaikan vaihtoon.

”Työmarkkinat ovat tilanteessa, jossa osaajapula on jo hidaste yritysten kasvulle”, sanoo ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola

”Puhumme neljännestä teollisesta vallankumouksesta, joka synnyttää jatkuvasti uusia osaamistarpeita. Nopea teknologinen kehitys lyhentää kaiken osaamisen elinkaarta ja tekee joitakin työtehtäviä ja niissä tarvittavaa osaamista kokonaan tarpeettomiksi”, Kariola jatkaa.

”Tällaista työmarkkinoiden polarisaatiota on pyrittävä lieventämään kaikin keinoin. Samalla on huolehdittava siitä, että yritykset saavat sellaista osaamista, jota ne tarvitsevat kilpailukykynsä kehittämiseksi.  Teemme vastaavia hankkeita maailmalla, ja ne ovat myös merkittävä osa yritysvastuutamme, jonka keskiössä on aina työelämävalmiuksien ja ammatillisen osaamisen sekä työllistettävyyden parantaminen. Kouluttajien, rekrytoijien ja yritysten väliset kehittämisohjelmat vaikuttavat suoraan työvoiman saatavuuteen ja suomalaisten työnantajien kilpailukykyyn”, Kariola muistuttaa.

Timo Karkola
Ami-säätiön johtaja ja Amiedun rehtori
timo.karkola@amiedu.fi
Puh. +358 (0)20 7461 438

Puh. +358 (0) 40 824 0117

Lataa
ManpowerGroup ja Amiedu tarjoavat yhteisvoimin tukea organisaatioiden transformaatioprosesseihin ja osaamistarpeiden kartoitukseen.
Lataa

Kaivokatu 8

020 1700 100https://www.manpower.fi

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Right Management® ja ManpowerGroup® Solutions palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja ulkoistetuista palveluratkaisuista uramuutospalveluihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Vuonna 2017 ManpowerGroup on valittu seitsemännen kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle sekä yhdeksi Fortune’s Most Admired Companies -yhtiöksi. Lue lisää yhtiön toiminnasta ja palveluista osoitteessa www.manpowergroup.fi

Amiedu® on Suomen johtava ammatillinen aikuiskouluttaja ja työelämän kehittäjä. Amiedu auttaa sekä työyhteisöjä että yksilöitä saavuttamaan muutospäämääränsä. Tunnemme työelämän ja tarjoamme lisäarvoa tuottavia palveluratkaisuja osaamisen ja prosessien kehittämiseen. Keskitymme asiakkaille lisäarvoa tuottavaan toimintaan. Palveluratkaisumme vaikuttavuus muodostuu pitkäjänteisen kumppanuuden, yrityksien muutoksen hallintaa tukevien räätälöityjen konsultointi-, valmennus- ja koulutusratkaisujen, kattavan tuotevalikoiman ja kilpailukykyisen hinnoittelun avulla. www.amiedu.fi

Tutkimus: Digitalisaatio lisää henkilöstömäärää, mutta lyhentää osaamisen elinkaarta13.2.2017 10:49Tutkimus

ManpowerGroup selvitti digitalisaation vaikutuksia työpaikkoihin tutkimuksessa, johon vastasi yli 18 000 työnantajaa 43 maasta. Tutkimusraportti julkaistiin Davosin talousfoorumissa tammikuun lopussa. Tutkimuksen tulos osoittaa, että vain 12 % työnantajista odottaa digitalisaation vähentävän työpaikkojen määrää. 64 % ei usko digitalisaation vaikuttavan henkilöstömäärään, ja 19 % ennakoi henkilöstömäärän kasvua seuraavan kahden vuoden aikana. Suomen vastaavat luvut ovat 18, 63 ja 17 prosenttia.

Y-sukupolvi rynnistää uramaratonille! Treeniä ja tankkausta läpi suorituksen25.5.2016 11:52Tiedote

Y-sukupolvi on valmistautunut tekemään uramaratonin, mutta pitämään myös taukoja matkan aikana. Tämä käy ilmi ManpowerGroupin tuoreesta Y-sukupolven työelämää käsittelevästä raportista. Myös milleniaaleiksi kutsuttu Y-sukupolvi pitää tärkeimpänä asiana turvallista ja vakaata työtä ja uusia mahdollisuuksia sekä työskentelytapoja. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 19 000 Y-sukupolven edustajaa 25 maassa. Raportti antaa käytännön vinkkejä työnantajille, kuinka houkutella, sitouttaa ja kehittää Y-sukupolven työntekijöitä.