Ammatillista osaamista kehitetään yritysten ja oppilaitosten yhteistyöllä

Osuuskauppa PeeÄssä ja Savon ammattiopisto (Sakky) tekevät vahvaa yhteistyötä alueen ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Poikkeusoloista huolimatta ammatillisia harjoitteluita on tehty ennätyksellisen paljon. PeeÄssä on tarjonnut viimeisen vuoden aikana (kesäkuu 2020-kesäkuu 2021) lähes 400 koulutus- ja oppisopimusjaksoa pelkästään Savon ammattiopiston opiskelijoille. Oppisopimusten osuus on kasvanut 20% edellisestä vuodesta.

-       Yhteistyön tavoitteena on tietenkin molemminpuolinen osaamisen kehittäminen niin, että yhteistyöstä hyötyy kaikki osapuolet. Yhteistyöllä haluamme edesauttaa osaavana työvoiman jäämistä toiminta-alueellemme. Näin rakennamme yhdessä tulevaisuuden työelämää, se on panostus tulevaisuuteen ja merkittävä teko koko Pohjois-Savolle, Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen kertoo.

Tiivistä yhteistyötä Sakkyn kanssa on tehty jo vuosia. Tarjolla on paljon harjoittelupaikkoja monille aloille. Koulutamme yhteistyössä niin kaupan, ravintolan, kauneudenhoidon kuin puutarha-alankin ammattilaisia. Myös PeeÄssän oma henkilöstö on voinut kehittää osaamistaan oppisopimuksella. Tarjolla on myös koulutusta päällikkötasolle.

-       Opiskelu työpaikalla aidossa työympäristössä ja -tilanteissa on keskeinen osa vahvan ammattitaidon oppimista ja erityisesti nuorille myös mahdollisuus tutustua työnantajiin ja erilaisiin alan töihin. Alueen yritykset, PeeÄssä hienona esimerkkinä, ovat kantaneet poikkeusoloissakin tärkeää vastuuta tulevaisuudesta niin omaa rekrytointiaan kuin alueen tulevia osaajiakin ajatellen. Upea saavutus on myös oman henkilöstön jatkuvaan oppimiseen satsaaminen oppisopimusta hyödyntämällä. Ennätysluvut kokonaisuudessaan ja oppisopimusten määrän tietoinen kasvattaminen on kova temppu aina, mutta erityisesti kuluneen vuoden olosuhteet huomioiden, Sakky Yrityspalveluiden yhteyspäällikkö Maija Savolainen sanoo.