Ammatillista osaamista kehitetään yritysten ja oppilaitosten yhteistyöllä

Osuuskauppa PeeÄssä ja Savon ammattiopisto (Sakky) tekevät vahvaa yhteistyötä alueen ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Poikkeusoloista huolimatta ammatillisia harjoitteluita on tehty ennätyksellisen paljon. PeeÄssä on tarjonnut viimeisen vuoden aikana (kesäkuu 2020-kesäkuu 2021) lähes 400 koulutus- ja oppisopimusjaksoa pelkästään Savon ammattiopiston opiskelijoille. Oppisopimusten osuus on kasvanut 20% edellisestä vuodesta.

-       Yhteistyön tavoitteena on tietenkin molemminpuolinen osaamisen kehittäminen niin, että yhteistyöstä hyötyy kaikki osapuolet. Yhteistyöllä haluamme edesauttaa osaavana työvoiman jäämistä toiminta-alueellemme. Näin rakennamme yhdessä tulevaisuuden työelämää, se on panostus tulevaisuuteen ja merkittävä teko koko Pohjois-Savolle, Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen kertoo.

Tiivistä yhteistyötä Sakkyn kanssa on tehty jo vuosia. Tarjolla on paljon harjoittelupaikkoja monille aloille. Koulutamme yhteistyössä niin kaupan, ravintolan, kauneudenhoidon kuin puutarha-alankin ammattilaisia. Myös PeeÄssän oma henkilöstö on voinut kehittää osaamistaan oppisopimuksella. Tarjolla on myös koulutusta päällikkötasolle.

-       Opiskelu työpaikalla aidossa työympäristössä ja -tilanteissa on keskeinen osa vahvan ammattitaidon oppimista ja erityisesti nuorille myös mahdollisuus tutustua työnantajiin ja erilaisiin alan töihin. Alueen yritykset, PeeÄssä hienona esimerkkinä, ovat kantaneet poikkeusoloissakin tärkeää vastuuta tulevaisuudesta niin omaa rekrytointiaan kuin alueen tulevia osaajiakin ajatellen. Upea saavutus on myös oman henkilöstön jatkuvaan oppimiseen satsaaminen oppisopimusta hyödyntämällä. Ennätysluvut kokonaisuudessaan ja oppisopimusten määrän tietoinen kasvattaminen on kova temppu aina, mutta erityisesti kuluneen vuoden olosuhteet huomioiden, Sakky Yrityspalveluiden yhteyspäällikkö Maija Savolainen sanoo.

Uudet parturi-kampaamot Kuopion ja Varkauden Prismaan8.6.2021 11:01:52 EEST | Tiedote

PeeÄssä täydentää asiakasomistajien palvelutarjontaa avaamalla uudet parturi-kampaamot Kuopion ja Varkauden Prismojen yhteyteen. Yksiköt tulevat toimimaan niin sanotulla nopean palvelun periaatteella eli niihin voi tulla asioimaan ilman ajanvarausta. - Olemme iloisia voidessamme täydentää palveluitamme Prismojen yhteydessä. Parturi-kampaamot tulevat palvelemaan koko perheen tarpeita laajoilla aukioloajoilla, iloitsee vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen. Uudet palvelut avataan syksyn aikana.

PeeÄssän ylijäämänpalautus 3%26.3.2021 10:52:40 EET | Uutinen

PeeÄssä maksaa omille asiakasomistajilleen viime vuodelta 3% ylijäämänpalautusta. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajan tekemistä ostoista, mikäli osuuskaupan tuloksesta investointien jälkeen jää rahaa eli ylijäämää. Osuuskaupan tulosta käytetään aina sen asiakasomistajien hyväksi, joko toiminnan kehittämiseen investointeina tai ylijäämänpalautuksena. Ylijäämänpalausta maksetaan yhteensä yli 14 miljoonaa euroa.

Asiakasomistajille hyötyä yli 90 miljoonaa euroa5.2.2021 14:00:00 EET | Uutinen

Erikoinen vuosi käsitteli toimialoja hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossamme. Se toi runsasta kasvua marketkauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti majoitus- ja ravitsemiskauppaa. Liikevaihtomme oli 597,7 miljoonaa euroa ja pysyi viime vuoden tasolla. Päivittäistavarakaupassa kauppa kävi hyvin ja liikevaihtomme oli 409,7 miljoonaa euroa, jossa kas-vua oli 7,6 prosenttia. Myös käyttötavarakauppamme ylsi 2,6 prosentin kasvuun. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa, jossa kasvu oli kymmenen prosenttia sekä Kodin Terrassa, jossa kasvua oli 27 prosenttia. Majoituskaupan liikevaihto jäi 4,2 miljoonaa euroa viime vuodesta ja oli 7,6 miljoonaa euroa. Ravin-tolakaupan liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta 11,8 miljoonaa euroa. Polttoainelitrojen myynti jäi edellisestä vuodesta viisi prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 107,1 miljoonaa euroa. - Koronan takia ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Tämä toi meillä kasvua market-kauppaan ja Kodin

Mittava uudistus Sokoksen Ravintolamaailmaan29.12.2020 09:16:43 EET | Uutinen

Kuopion Sokoksen Ravintolamaailma uudistetaan talven aikana. Asiakkaille saadaan elämyksellisemmät tilat, uusia kokemuksellisia ravintoloita sekä henkilökunnalle toimivat tarjoilu-, logistiikka- ja tuotantotilat. Ravintolamaailmaan saadaan 124 uutta asiakaspaikkaa. Investoinnin arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Ravintoloiden uudistustöiden yhteydessä Sokos kiinteistössä uudistetaan myös lvis-tekniikkaa, joten kokonaisinvestointi Sokos kiinteistössä nousee yhteenlaskettuna 3,1 miljoonaan euroon. - Ravintolainvestointiin käytetty summa on poikkeuksellisen suuri näin haastavana aikana, mutta varaudumme tulevaisuuteen ja luotan ravintolakysynnän palautumiseen normaalille tasolle Kuopion keskustassa koronan jälkeen. Otamme osaksi Ravintolamaailmaa myös Nina & Henrin vapautuneet liiketilat. Ravintolamaailma tulee uudistuksen myötä saamaan myös uuden nimen. Uudistusten myötä pystymme myös työllistämään lisää henkilökuntaa, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen. Ravintolamaailman kokonaisuus työll