Ammattikorkeakoulujen TKI-rahoitukseen oma rahoitusinstrumentti

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salon mielestä ammattikorkeakoulujen rooli ja asema pitäisi olla nykyistä vahvempi, kun soveltavaa tutkimusta ja kehitystyötä siirretään koulutus- ja tutkimuslaitoksista työ- ja yrityselämään.
Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo

– Kun puhutaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta ja sen rahoituksesta, valitettavan usein ammattikorkeakoulut ja niiden rooli unohtuvat tai niitä vähätellään. Niiden merkitys alueellisen toiminnan kehittäjänä ja uuden mahdollistajana voisi olla paljon nykyistä merkittävämpi, Salo sanoo.

Salon mielestä ammattikorkeakoulujen rooli TKI-toiminnassa vahvistuisi luomalla hallituksen budjettiriihessä ammattikorkeakouluille oma kansallinen rahoitusinstrumentti.

­– Valitettavasti kansalliset rahoitusinstrumenttimme eivät nykyisellään oikein sovi ammattikorkeakouluille. Valtaosa niiden TKI-rahoituksesta tuleekin tällä hetkellä EU:n rakennerahastoista.

­– Nyt on korkea aika vahvistaa ammattikorkeakoulujen asemaa TKI-toiminnassa ja luoda niille selkeä, oma rahoitusmalli. Uskon, että sen kautta yritykset saisivat parempaa, sujuvampaa ja työelämälähtöisempää TKI-palvelua, Salo sanoo.

TKI-toiminnan koko rahoitus on kehittynyt oikeaan suuntaan, mutta Salon mielestä aivan liian hitaasti.

– Suomen on otettava sellainen ote, että neljän prosentin osuus BKT:sta toteutuu nopeasti. Edes nykytahdilla se ei toteudu. Itse tavoitekin on jo alhainen, koska TKI-toiminnassa oltiin pahasti jäljessä jo ennen koronaa.

– Nyt on korkea aika kansakuntana parantaa juoksua. Tämä koskee sekä julkista valtaa että yrityksiä, Salo sanoo.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo