Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.

Arkea Oy suunnittelee jälleen kerran työnantajaliiton vaihtoa ja työntekijöiden siirtoa halvempiin työehtosopimuksiin. Edellisen kerran työehdoista neuvoteltiin syksyllä 2019, jolloin Arkean kanssa tehtiin paikallinen sopimus.

– Ammattiliitto Jyty ei tule sallimaan sopimusshoppailua Arkea Oy:ssä eikä muissa Turun kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korostaa.

Työehtosopimuksen vaihtuminen heikentäisi rajusti jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöiden ansioita ja muita työehtoja. Ammattiliitto Jyty ei voi hyväksyä työehtojen heikennyksiä sopimusshoppailulla, vaan on pakotettu puolustamaan jäseniään lakolla.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 523 3813, maiju.sinisalo@arkea.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty järjestää suuren ulosmarssin Turussa – mielenilmaus kaupungintalolla26.11.2021 16:13:29 EET | Tiedote

Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Ammattiliitto Jytyn jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 29.11. klo 13–16. Ulosmarssilla työntekijät vastustavat Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n aikeita heikentää jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöidensä työehtoja, kuten palkkaa ja lomia. Ammattiliitto Jytyn jäsenten kanssa ulosmarssiin osallistuvat myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenet.

Jytyn liittovaltuusto: Uusien hyvinvointialueiden palkat harmonisoitava kärkipalkkoihin25.11.2021 14:11:01 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto pitää selvänä, että vuonna 2023 aloittavien hyvinvointialueiden palkat pitää harmonisoida tasavertaisesti ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin, kuten työtuomioistuin on tuomiossaan aiemmin linjannut. Oleellisen tärkeää on, että palkkojen yhteensovitus toteutetaan kaikilla hyvinvointialueille kohtuullisessa, enintään kahden vuoden ajassa.

Urajumista voi päästä irti – keinoina mm. koulutus, oman työn kehittäminen ja työelämän joustot6.10.2021 12:49:06 EEST | Tiedote

Työterveyslaitoksen kyselyn mukaan noin 45 prosenttia kyselyyn vastanneista yli 35-vuotiaista Ammattiliitto Jytyn jäsenistä kertoo olevansa työssään jumissa tai jämähtäneensä paikoilleen. Työurallaan jumiutumista kokevat tuntevat muita enemmän myös työuupumusta. Työpaikan koetaan tarjoavan enemmän mahdollisuuksia osaamisen uudistamiseen kuin yksittäisen työntekijän työuran kehittämiseen.