Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.

Arkea Oy suunnittelee jälleen kerran työnantajaliiton vaihtoa ja työntekijöiden siirtoa halvempiin työehtosopimuksiin. Edellisen kerran työehdoista neuvoteltiin syksyllä 2019, jolloin Arkean kanssa tehtiin paikallinen sopimus.

– Ammattiliitto Jyty ei tule sallimaan sopimusshoppailua Arkea Oy:ssä eikä muissa Turun kaupungin omistamissa yhtiöissä, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima korostaa.

Työehtosopimuksen vaihtuminen heikentäisi rajusti jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöiden ansioita ja muita työehtoja. Ammattiliitto Jyty ei voi hyväksyä työehtojen heikennyksiä sopimusshoppailulla, vaan on pakotettu puolustamaan jäseniään lakolla.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 523 3813, maiju.sinisalo@arkea.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Jyty, JHL och FOSU: Kommunsektorns övertids- och skiftbytesförbud tas i bruk igen28.3.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Kommunsektorns huvudavtalsorganisationer JAU (JHL och Jyty) och FOSU utlyser ett tredje veckolångt övertids- och skiftbytesförbud. Övertids- och skiftbytesförbudet som gäller för hela kommunsektorn inleds på måndagen 4.4.2022 kl. 00.01 och är i kraft till söndagen 10.4.2022 kl. 23.59. Med omfattande strejkhot och påtryckningsåtgärder vill organisationerna sätta fart på att få till stånd en avtalslösning vid riksförlikningsmannens förhandlingsbord.