Ammattiliitto Jyty pettyi neuvotteluihin Arkean kanssa ja valmistautuu työtaistelutoimiin

Turun kaupungin 98 prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n ja työntekijöitä edustavien järjestöjen väliset neuvottelut työehdoista ovat katkenneet. Ammattiliitto Jyty ja JHL ovat yhdessä neuvotelleet Arkea Oy:n kanssa 14. lokakuuta alkaen, mutta näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että sopimukseen pääseminen vaikuttaa mahdottomalta.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki on äärimmäisen pettynyt Arkean vaatimuksiin heikentää jo ennestään matalapalkkaisten alojen keskeisiä työehtoja.

– Emme voi hyväksyä mm. siivoojien, keittäjien tai laitoshuoltajien työehtojen polkemista nykyistä Avaintes-työehtosopimusta heikentämällä tai sopimusta vaihtamalla. Jyty valmistautuu puolustamaan jäseniään työtaistelutoimin yhdessä muiden liittojen kanssa, Pihlajamäki korostaa.

Kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy ilmoitti aiemmin syksyllä vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti Arkeassa on noudatettu alalla yleisesti noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee vastaavaa kunta-alan sopimusta.

Työntekijäjärjestöjen kovan painostuksen jälkeen Arkea taipui neuvottelemaan työehdoista, mutta nyt neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:48:18 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:26:02 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityiselle sosiaalipalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina ja palkkataulukoiden alarajoihin tehtävinä korotuksina. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.