Ammattiliitto Jyty pettyi neuvotteluihin Arkean kanssa ja valmistautuu työtaistelutoimiin

Turun kaupungin 98 prosenttisesti omistaman Arkea Oy:n ja työntekijöitä edustavien järjestöjen väliset neuvottelut työehdoista ovat katkenneet. Ammattiliitto Jyty ja JHL ovat yhdessä neuvotelleet Arkea Oy:n kanssa 14. lokakuuta alkaen, mutta näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että sopimukseen pääseminen vaikuttaa mahdottomalta.

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki on äärimmäisen pettynyt Arkean vaatimuksiin heikentää jo ennestään matalapalkkaisten alojen keskeisiä työehtoja.

– Emme voi hyväksyä mm. siivoojien, keittäjien tai laitoshuoltajien työehtojen polkemista nykyistä Avaintes-työehtosopimusta heikentämällä tai sopimusta vaihtamalla. Jyty valmistautuu puolustamaan jäseniään työtaistelutoimin yhdessä muiden liittojen kanssa, Pihlajamäki korostaa.

Kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy ilmoitti aiemmin syksyllä vaihtavansa yli 1 000 työntekijän työehtosopimukset halvempiin sopimuksiin. Tähän asti Arkeassa on noudatettu alalla yleisesti noudatettavaa Avainta ry:n työehtosopimusta, joka noudattelee vastaavaa kunta-alan sopimusta.

Työntekijäjärjestöjen kovan painostuksen jälkeen Arkea taipui neuvottelemaan työehdoista, mutta nyt neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.

Jytys ordf. Maija Pihlajamäki i Joensuu: Man har inte lärt sig något av erfarenheterna från kommunernas samarbetspanik27.11.2019 13:50:39 EETTiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki har panikåtgärderna av bl a kommuner, samkommuner samt aktiebolagen och affärsverken som de äger lett till en explosionsartad ökning av samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland under den gångna hösten och orsakat ett veritabelt kaos på kommunfältet. Enligt enkäten för Jytys förtroendemän, vilken genomfördes i oktober, pågår totalt 42 samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland, av vilka 25 samarbetsförfaranden behandlar uppsägningar.

Jytyn pj. Maija Pihlajamäki Joensuussa: Kuntien yt-paniikissa kokemuksista ei ole opittu mitään27.11.2019 13:08:17 EETTiedote

Julkis- ja yksityiselojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan mm. kuntien, kuntayhtymien ja niiden omistamien osakeyhtiöiden ja liikelaitosten paniikkitoimet räjähdysmäisesti kasvaneina yhteistoimintaneuvotteluina eri puolilla Suomea kuluneen syksyn aikana ovat aiheuttaneet kuntakentällä melkoisen kaaoksen. Jytyn luottamusmiehille lokakuussa teettämän kyselyn mukaan yt-menettelyjä on käynnissä eri puolilla Suomea kaikkiaan 42, joissa 25 paikassa yt-menettely käsittelee irtisanomisia.

Ammattiliitto Jytyn jäsenet kolmipäiväiseen lakkoon Arkeassa keskiviikkona 27. marraskuuta – Turun kaupungin työntekijöille vuoronvaihto- ja ylityökielto toistaiseksi26.11.2019 12:29:03 EETTiedote

Jytyn lakko Turun kaupungin omistamassa Arkea Oy:ssä alkaa keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 aamulla ja päättyy perjantaina 29. marraskuuta kello 24.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Turun kaupungilla työskentelevillä Jytyn jäsenillä alkaa vuoronvaihto- ja ylityökielto keskiviikkona 27. marraskuuta kello 00.00 ja kielto on voimassa toistaiseksi. Arkean lakkoa rajataan niin, ettei se vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.