Ammattiliitto Pron Malinen: Työaikalakia ei voida odottaa kevääseen asti

Esitys uudeksi työaikalaiksi sai lausuntokierroksella täystyrmäyksen. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen vaatii blogissaan hallitukselta nopeutettua valmistelua lakiesitykselle. Nykyisen lakiluonnoksen tulkinnanvaraisuus vaikeuttaa keskeisistä työehdoista sopimista edessä olevissa työehtosopimusneuvotteluissa.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen avaa blogissaan työaikalakiesityksen ongelmia. Malinen vaatii maan hallitukselta lakiesityksen nopeutettua valmistelua jotta käynnissä olevat työehtosopimusneuvottelut eivät vaikeudu lakiesityksen viivästymisen vuoksi.

- Suomen talouden kehityksen kannalta liittokohtaiset työehtosopimusneuvottelut ovat keskeisessä asemassa. Maan hallituksen ajoitus työaikalain muuttamiseksi osui mahdollisimman huonoon ajankohtaan. Seuraavaksi hallitus ilmoitti esityksen myöhentämisestä keväälle muuttamatta esityksen sisältöä. Se muistuttaa hölmöläisten peiton jatkamista. Ainoa oikea toimenpide työehtosopimusneuvottelujen tukemiseksi olisi lakiesityksen palauttaminen uudelleen valmisteluun nopealla aikataululla, Malinen kirjoittaa blogissaan.

Lue koko blogikirjoitus täältä: https://www.proliitto.fi/tama-on-pro/blogit/tyoaikalaki-ojasta-allikkoon

Budjettiriihestä tukea kasvun positiiviselle kierteelle30.8.2017 11:15Tiedote

Hallituksen on keskityttävä budjettiriihessään siihen, että talouden positiivinen kehitys saadaan käännettyä työpaikoiksi ja että yritykset investoisivat rohkeammin tuottavuuden kasvuun. Ammattiliitto Pro kehottaa hallitusta ottamaan tavoitteikseen erityisesti positiivisen talouskehityksen vahvistamisen, yksityisen sektorin investointien vauhdittamisen, työllisyysasteen nostamisen sekä kotimaisen ostovoiman tukemisen.