Ammattimaiset vuokranantajat säästäneet viidessä vuodessa energiaa lähes 100 000 kerrostaloasujan sähkölaskun verran

Raklin ammattimaiset vuokranantajajäsenet ovat tehneet viimeisen viiden vuoden aikana 1 600 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin säästäneet 135 gigawattituntia energiaa. Tämä vastaa yli 96 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.

Ammattimaiset vuokranantajat tekevät pitkäjänteistä energiatehokkuustyötä kiinteistöissään. Vuodesta 2017 vuoteen 2021 Raklin ammattimaiset vuokranantajajäsenet ovat säästäneet yhteensä huimat 135 gigawattituntia energiaa, joka vastaa yli 96 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua.

Kiinteistöjen omistajat ovat investoineet energiatehokkuustoimiin neljästä kymmeneen miljoonaa euroa vuodessa. Vuosina 2017–2021 asunnoissa tehtiin 1600 erilaista energiatehokkuuteen tähtäävää remonttia tai parannusta. Energiatehokkuutta on parannettu muun muassa vaihtamalla vesikalusteet vettä säästäviin vaihtoehtoihin, uusimalla ilmanvaihtolaitteistoja ja säätämällä lämmityspattereiden termostaatteja.

Kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmaan sitoutuneet Raklin jäsenet omistavat yhteensä yli 162 000 asuntoa ympäri Suomen.

- Ammattimaisilla vuokranantajilla on sekä osaamista että resursseja parantaa asuntojen energiatehokkuutta. Alalla otetaan rohkeasti käyttöön uusinta teknologiaa ja toimintaa kehitetään yhdessä palveluntarjoajien kanssa. On hyvä myös huomata, että jäsenemme omistavat kokonaisia vuokrataloja ja ne säilyvät omistuksessa pääsääntöisesti useita vuosikymmeniä. Tämä mahdollistaa pitkäjänteisen vastuullisuustyön, johtaja Aija Tasa Raklista kertoo.

22 Raklin jäsentä mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa

Kiinteistöalan energiatehokkuussopimus on kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin, työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön ja Energiaviraston välinen sopimus. Se jakaantuu toimitilojen ja vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmiin. Nyt on menossa toinen sopimuskausi, joka päättyy vuonna 2025.

Vuokra-asuntoyhteisöiden toimenpideohjelmassa tämän kauden tavoitteena on 7,5 prosentin energiansäästö. Kokonaisuudessaan vuokra-asuntotoimijat ovat toteuttaneet tällä hetkellä jo yli 80 prosenttia kuluvan kauden tavoitteesta.

Energiatehokkuussopimukset ovat merkittävä osa Suomen energia- ja ilmastostrategiaa ja tärkeä keino edistää energian tehokasta käyttöä. Energiatehokkuuteen kannustaa myös EU:n energiatehokkuusdirektiivi ja sen tavoitteet.

- Vastuullinen ja tehokas energiankäyttö on kiinteistönomistajille tehokas keino vähentää kiinteistöjen hiilidioksidipäästöjä. Vaikuttavilla energiatehokkuustoimilla voimme myös osoittaa, että vapaaehtoinen sopimus on erittäin toimiva ratkaisu, eikä pakottavaa lainsäädäntöä tarvita, Tasa sanoo.

Raklin jäsenistä 22 on mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa. Mukana ovat A-Kruunu Oy, Asuntosäätiö, Avara Oy, Espoon Asunnot Oy, Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma, Keva, Kojamo Oyj, Kruunuasunnot Oy, Lahden Talot Oy, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy, Nordea Henkivakuutus Suomi Oy, OP Kiinteistösijoitus Oy, SATO Oyj, Sivakka-yhtymä Oy, Taaleri Real Estate, Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy, VAV Asunnot Oy, Veritas Eläkevakuutus ja Y-Säätiö.