Amnesty: Ihmiset jäävät tuuliajolle Välimerellä – päättäjien on korjattava Euroopan rikkinäinen turvapaikkajärjestelmä

Eurooppa on epäonnistunut jakamaan vastuun turvapaikanhakijatilanteesta, ja epäonnistumisen hinnan maksavat turvaa hakevat ihmiset. Tällä hetkellä järjestelmä pakottaa naiset, lapset ja miehet ajelehtimaan Välimerellä ilman pääsyä mihinkään satamaan tai he joutuvat odottamaan kohtuuttoman kauan turvapaikkapäätöksiään. Amnestyn tänään julkaistu analyysi vaatii Euroopan turvapaikkajärjestelmää ottamaan ihmisoikeudet huomioon.

Yhteensä 49 ihmistä, mukaan lukien kaksi kuusivuotiasta lasta ja vauva, pelastettiin Välimerestä joulukuun aikana Sea-Watch ja Sea-Eye -aluksiin. Pelastuneet jätettiin peräti 19 päivän ajaksi merelle seilaamaan, kun alukset eivät saaneet lupaa rantautua mihinkään satamaan ennen tammikuun 9. päivää. Tämä tapaus ei ole ensimmäinen, eikä mahdollisesti jää myöskään viimeiseksi.

Niin ikään varhain tammikuussa espanjalaiset viranomaiset estivät Proactiva Open Arms -pelastusveneen toiminnan.

Euroopassa on muodostunut tilanne, jossa turvapaikanhakijat ja siirtolaiset jäävät yhä useammin tuuliajolle Välimerelle. Taustalla vaikuttaa muun muassa Euroopan rajavalvonnan ulkoistaminen Libyaan ja epäonnistuminen siinä, miten vastuu turvapaikanhakijoista jaetaan tasaisesti ympäri Eurooppaa. Cut adrift in the Mediterranean on Amnestyn tuore analyysi, joka pureutuu muun muassa edellä mainittuihin teemoihin.

“Pelastusalusten toiminnan estäminen ja naisten, lasten ja miesten hylkääminen merelle viikoiksi samalla, kun poliitikot kilpailevat siitä, kuka on onnistuu olemaan tunteettomin kieltäessään heiltä maihinnousun tai minkään avun vastaanottamisen, oli häpeällinen näytelmä, jonka ei pidä koskaan enään tapahtua”, summaa Amnestyn tutkija Matteo de Bellis.

“Päättäjien on kiireesti ryhdyttävä toimiin rikkinäisen systeemin korjaamiseksi, joka nyt hylkää turvaa hakevat merelle tai riutumaan niihin EU-maihin, joiden turvapaikkaprosessit ovat tehottomia tai liian suuriksi paisuneita.”

Euroopasta puuttuvat systeemit, jotka jakaisivat vastuuta turvapaikanhakijoista. Seuraukset näkyvät erityisesti Välimeren maissa, jotka ovat vastuussa turvapaikkahakemusten käsittelystä, hakijoiden vastaanottamisesta sekä kansainvälistä suojelua saavien kotouttamisesta yhteiskuntaan ja niiden ihmisten palauttamisesta, joille suojelua ei myönnetä.

Hallitukset ovat nyt keskittyneet ensisijaisesti pitämään turvaa hakevat ihmiset pois Euroopasta. Välimeren ylittämistä on vaikeutettu lisäämällä Libyan rannikkovartioston valmiuksia kiinniottaa turvapaikanhakijoita ja vaikeuttamalla kansalaisjärjestöjen etsintä- ja pelastustoimia. Jotkut EU-maat ovat jopa vaikeuttaneet järjestöjen toimintaa perusteettomilla rikostutkinnoilla ja byrokraattisilla esteillä.

Hyvän esimerkin antavat espanjalaiset viranomaiset, jotka ovat estäneet Proactiva Open Arms -venettä pelastamasta ihmisiä merestä. Samanaikaisesti Espanjan viranomaiset tiedostavat järjestelmän epäonnistuneen ja ovat korostaneet, että Välimeren valtiot ovat toimineet kansainvälisen merioikeuden ja standardien vastaisesti – mutta hinta epäonnistumisesta jää turvapaikanhakijoiden maksettavaksi.

“Eurooppalaiset johtajat eivät voi enää kääntää selkäänsä merelle jääneille ihmisille ja vääristää maahanmuuttoa koskevaa keskustelua omaksi poliittiseksi hyödykseen. Heidän on pikaisesti sovittava kansainvälisen oikeuden mukaisesta nopeasta ja ennakoivasta maihinnousukäytännöistä ja oikeudenmukaisesta järjestelmästä, jolla jaetaan vastuu turvapaikanhakijatilanteesta EU-maiden välille”, kommentoi Matteo de Bellis.

Amnesty: Arabiemiraatit vieneet länsimaista toimitettuja aseita sotarikoksiin syyllistyneille puolisotilaallisille joukoille Jemeniin6.2.2019 02:01:00Tiedote

Amnestyn tuore tutkimus osoittaa, että länsimaista Arabiemiraatteihin vietyjä aseita on jaettu eteenpäin keskelle Jemenin sotaa puolisotilaallisille joukoille. Joukkojen tiedetään syyllistyneen sotarikoksiin ja muihin vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin. Suomi päätti marraskuussa 2018 ettei myönnä enää uusia asevientilupia saudikoalition osapuolille. Aiemmin samana vuonna myönnettyjen asevientilupien puolesta Suomi voi kuitenkin vielä toimittaa aseita keskelle Jemenin konfliktia. Amnesty vaatii kaikkia valtioita lopettamaan aseiden toimittamisen konfliktin osapuolille.

Lähisuhdeväkivallan sovittelussa vakavia riskejä uhrin kannalta – järjestöt jättivät kannanoton Saarikolle12.12.2018 09:00:00Tiedote

Yhdeksän järjestöä jätti kannanoton lähisuhdeväkivallan sovitteluun perhe- ja peruspalveluministeri Annikka Saarikolle keskiviikkona 12.12. Järjestöt toteavat kannanotossaan, että lähisuhdeväkivallan sovitteluun sisältyy vakavia riskejä uhrin kannalta eivätkä sovitteluprosessit ole tuoneet muutosta tilanteeseen. Kannanotossa järjestöt esittävät, että lähisuhdeväkivallan sovittelusta nykyisessä muodossaan tulisi luopua.