Amnesty vetoaa hallitukseen: "Älkää kääntäkö selkäänne pakolaisille"

Tuoreiden tietojen mukaan budjettiriihessä koolla oleva hallitus saattaa olla luopumassa ajatuksesta korottaa Suomen pakolaiskiintiötä. Amnesty vaatii hallitukselta inhimillistä pakolaispolitiikkaa.

Amnesty kommentoi Helsingin Sanomien uutista, jonka mukaan hallitus on hautaamassa ajatuksen pakolaiskiintiön nostamisesta.

Amnestyn Suomen osaston ihmisoikeustyön johtaja Niina Laajapuro sanoi:

”On todella huolestuttavaa, että hallitus saattaa olla viime hetkellä luopumassa ajatuksesta korottaa pakolaiskiintiötä.

”Kiintiön kautta Suomeen saapuu kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä, kuten kidutuksen ja väkivallan uhreja, vammaisia, lapsia ja yksinhuoltajaäitejä. Tarkkaa valintaprosessia luotsaavat asiantuntevat viranomaiset, mukaanlukien Suomen suojelupoliisi. Pakolaiskiintiö on turvallinen, järkevä ja inhimillinen tapa auttaa hädässä olevia.

”Vetoan hallitukseen: älkää kääntäkö selkäänne pakolaisille, jotka ovat kipeästi avun ja suojelun tarpeessa. Suomi on oikeusvaltio, jonka perusarvoihin kuuluvat ihmisoikeudet ja lähimmäisestä välittäminen. Pakolaiskiintiötä nostamalla toimisimme näiden arvojemme mukaisesti.”

Yli 40 järjestöä ja yli 11 000 allekirjoittajaa on vedonnut sisäministeri Paula Risikkoon pakolaiskiintiön korottamiseksi.

Milja Komulainen
Tiedottaja