Amnestyn Kynttiläpalkinto myönnetään Global Clinicille

Amnestyn Suomen osaston perinteinen Kynttiläpalkinto myönnetään tänä vuonna Global Clinicille, joka tarjoaa terveyspalveluita paperittomille ihmisille.

Palkinto luovutetaan Amnestyn toimistolla Helsingissä (Hietaniemenkatu 7A) perjantaina 8. joulukuuta klo 11 – 12. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

”Global Clinicin upeat vapaaehtoiset tekevät työtä, jotta jokainen ihminen saisi tarvitsemaansa hoitoa syrjimättä ja kansalaisuuteen katsomatta”, Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson kuvailee perusteita palkinnon antamiselle.

Lääkärin Sosiaalinen Vastuu ry:n ja Helsingin Diakonissalaitoksen tukema Global Clinic tarjoaa moniammatillista apua erilaisiin terveysongelmiin paperittomille ihmisille, jotka eivät pääse Suomessa julkisen terveydenhuollon piiriin.

Keskustelu paperittomien asemasta Suomessa on kiihtynyt kuluneena vuonna kun muutokset ulkomaalaislainsäädäntöön ovat uhanneet lisätä paperittomien ihmisten määrää. Viime viikolla Helsingin kaupunginvaltuusto päätti laajentaa paperittomille tarjottavia palveluita muun muassa rokotteisiin ja välttämättömään kroonisten sairauksien hoitoon.

”Viime vuosien aikana hallitukset ympäri Eurooppaa ovat kilpaa heikentäneet turvapaikanhakijoiden ja paperittomien siirtolaisten asemaa. Suomi ei ole tässä poikkeus. Siksi Global Clinicin kaltaiset toimijat ovat nousseet entistä tärkeämpään asemaan”, Frank Johansson sanoo.

Vapaaehtoistyö tähtää muutokseen

Global Clinicissä toimii moninainen joukko vapaaehtoisia: lääkäreitä, sairaanhoitajia, kätilöitä, hammaslääkäreitä, psykologeja sekä tulkkeja. Lisäksi tarjolla on oikeudellista neuvontaa.

Global Clinicin vapaaehtoinen sairaanhoitaja Raili Bäckström kertoo, että klinikalla työskenteleminen antaa paljon myös tekijöilleen.

”Ihmisen hoitamatta jättäminen on väärin. Jos joku muu ei anna hoitoa, mutta minä voin auttaa, se on hyvä asia.”

Vapaaehtoinen lääkäri Heli Salmi painottaa, että palvelujen tarjoamisen lisäksi klinikka pyrkii vaikuttamaan ympäröivään yhteiskuntaan. Työn kautta tuodaan esille sitä, että terveydenhuoltojärjestelmän avaaminen paperittomille on ainoa oikea vaihtoehto.

”Jaksamme klinikalla uskoa suomalaiseen yhteiskuntaan ja luotamme, että hyvää kohti ollaan matkalla”, Salmi sanoo

Askel kerrallaan kohti parempaa maailmaa

Amnestyn Suomen osasto on jakanut kynttiläpalkinnon vuodesta 2002 lähtien. Palkinto myönnetään sellaiselle suomalaiselle henkilölle tai yhteisölle, joka on toiminnallaan edistänyt ihmisoikeuksia ja valaissut tietä pimeässä. Aiempina vuosina Kynttiläpalkinto on myönnetty muun muassa PMMP-yhtyeelle ja Kyyjärven asukkaille.

Heli Salmen mukaan Kynttiläpalkinto kertoo, että klinikan vapaaehtoisten työ huomataan.

”Palkinto merkitsee todella paljon. Se on tunnustusta siitä, että työllämme on vaikutusta.”

Pyydämme tiedotusvälineiden edustajia ilmoittautumaan palkintotilaisuuteen to 7.12. klo 12 mennessä. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: milja.komulainen@amnesty.fi / +358 44 756 9109

Valokuvia palkintotilaisuudesta voi ladata Amnestyn flickr-sivulta pe 8.12. klo 14 lähtien.

Taustaa

Global Clinic tarjoaa apua paperittomille ihmisille veloituksetta, anonyymisti ja luottamuksellisesti. Vuodesta 2011 toimineen klinikan toimipisteitä on Helsingissä, Turussa, Lahdessa, Tampereella, Joensuussa ja Oulussa. Terveyspalveluihin pääsyn näkökulmasta paperittomat ovat hyvin moninainen joukko ihmisiä.

Global Clinicin toiminnassa on eri paikkakunnilla mukana monia järjestöjä, muun muassa Helsingin ja Oulun Diakonissalaitokset, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Diakoniakeskus, Lääkärin Sosiaalinen Vastuu ry, Oikeudet ilman rajoja ry, Pakolaisneuvonta ry, Pro-tukipiste, HIV-tukikeskus sekä International Evangelical Church.

Milja Komulainen
Tiedottaja
milja.komulainen@amnesty.fi

Amnesty International: EU-maat osasyyllisiä kidutukseen ja ihmiskauppaan Libyassa12.12.2017 01:01Tiedote

Eurooppalaiset valtiot ovat vastuussa pakolaisten ja siirtolaisten epäinhimillisestä kohtelusta Libyassa, Amnestyn tuoreessa raportissa todetaan. Kymmeniä tuhansia ihmisiä on loukussa pidätyskeskuksissa, joissa he altistuvat kidutukselle ja pahoinpitelyille. Uusi todistusaineisto osoittaa, että Libyan viranomaisten toimet Italian lahjoittamalla aluksella johtivat 50 ihmisen hukkumiseen Välimerellä.

Kutsumuistutus: Saako Afganistaniin palauttaa? Keskustelutilaisuus ke 22.11. klo 8.3016.11.2017 11:40Kutsu

Milloin: Ke 22.11. klo 8.30–10.00 Missä: Cafe Köket, Kiseleff, Aleksanterinkatu 28, 00170 Helsinki Miten käy turvapaikanhakijoille, jotka palautetaan Kabuliin vasten tahtoaan? Miltä turvapaikkaprosessi näyttää turvapaikanhakijan silmin? Amnestyn mukaan Suomen täytyy keskeyttää palautukset Afganistaniin – miksi? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Amnestyn Suomen osaston järjestämässä aamukahvitilaisuudessa Helsingissä 22. marraskuuta. Asiantuntijan näkökulman keskusteluun tarjoaa Amnesty Internationalin pakolais- ja siirtolaiskysymyksiin erikoistunut tutkija Anna Shea, joka vierailee marraskuussa Suomessa. Shea on tehnyt Amnestyn tutkimuksen Afganistanin turvallisuustilanteesta ja EU-maista sinne palautettujen turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja kohtaloista. Mukana keskustelussa on myös turvapaikanhakija, Stop Deportations -verkoston afganistanilainen aktivisti Mohammad Javid sekä vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö. Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Paavo Teit