Amos Rex avautuu jälleen 1.6.

Amos Rex avautuu maanantaina 1.6. hallituksen ohjeistuksen mukaisesti. Museovieraiden ja työntekijöiden turvallisuus varmistetaan asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyys- ja hygieniaohjeistuksen ja muiden erityisjärjestelyiden avulla. Kesällä museossa nähdään Generation 2020 -näyttely, jonka esilläoloa on jatkettu 23. elokuuta saakka.

Amos Rex avautuu uudelleen 1.6. Taiteesta voi nauttia turvallisesti museossa.

Amos Rex avautuu yleisölle asianmukaisin turvallisuustoimenpitein maanantaina 1.6. Kesällä museovieraat pääsevät kokemaan nuoren, nousevan polven taidetta esittelevän Generation 2020 -näyttelyn paikan päällä. Asiakastiloja ja näyttelyn teosten esillepanoa on sopeutettu sen varmistamiseksi, että museokäynti on vieraille turvallinen. Muutoksia on tehty aiemmin kosketeltavissa olleiden teosten esillepanoon ja osa teoksista siirretään nähtäväksi museon verkkosivuille.

Amos Rexin aukioloajat kesä- ja heinäkuussa: arkisin klo 11–18, tiistaisin suljettu, lauantai ja sunnuntai klo 11–17. Generation 2020 on esillä sunnuntaihin 23. elokuuta asti.

Taiteesta nautittu digitaalisesti yli 160 000 kertaa Amos Rexin ollessa suljettu

Generation 2020 näyttelyn ehti ennen koronaepidemiasta johtuvaa sulkeutumista nähdä näyttelyn ensimmäisen kuukauden aikana 39 000 henkeä. Museon ollessa kiinni maalis- ja huhtikuussa Amos Rexin ilmaisten digitaalisten elämysten pariin löydettiin yhteensä 160 000 kertaa. Nämä museon verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa olevat sisällöt ovat myös museon avauduttua mainio tapa orientoitua näyttelykäyntiin tai tutustua näyttelyyn niiden osalta, joita on kehotettu pysymään kotona: www.amosrex.fi/online.

Amos Rexin verkkosivuilla on valikoima näyttelyn videoteoksia katsottavissa kokonaisuudessaan, lasten oma kierros ja ohjeita taiteen tekemiseen kotona. Generation 2020 -näyttelyä voi kokea lyhyiden video-opastusten kautta Instagram TV:ssä ja Facebookissa. Opastuksia on tarjolla suomen ja ruotsin lisäksi tällä hetkellä englanniksi, espanjaksi, italiaksi, japaniksi, ranskaksi, saksaksi ja venäjäksi: www.instagram.com/amoskonst/channel. Lisäksi Amos Rex julkaisee Instagramissa taiteilijoiden haastatteluita ja teosesittelyitä.

Amos Rex tarjoaa opettajille runsaasti materiaalia verkossa toteutettavan etäopetuksen tueksi: www.amosrex.fi/materiaalia-opettajille. Valtakunnallisen Taidetestaajat-hankkeen ryhmille on luotu kokonaan oma virtuaalinen vierailunsa: www.amosrex.fi/taidetestaajat.

Amos Rex avautuu uudelleen 1.6. Taiteesta voi nauttia turvallisesti museossa.

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.