Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag

Amos Rex är en träffpunkt för konst och stadskultur och består av nya utställningsutrymmen, det gamla år 1936 byggda Glaspalatset med biografen Bio Rex, samt av Glaspalatstorget, en böljande evenemangsplats som samtidigt är utställningssalarnas tak.

Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag som hör till det absoluta toppskiktet inom sin egen bransch.

Amos Rex vill presentera intressant och ambitiös konst med inspiration och livsglädje. Avsikten är att det förflutna, nuet och framtiden ska producera unika upplevelser och överraskande möten för sin publik både under markytan, på marknivå och på filmduken.

Företagen har visat ett stort intresse för Amos Rex verksamhetsmodell och verksamhetens tyngdpunktsområden. Samarbetsföretag från nästan alla verksamhetsområden ville delta och samarbetsunderhandlingar fördes.

I centrum för samarbetet mellan företagen och Amos Rex står de gemensamma målen och det innehåll och de handlingar som hänför sig till hur man kan nå publiken, servicerutinernas utveckling, samarbete gällande teknologi och design, kundtjänst och kunskapsförmedling samt frågor som gäller samhällsansvar. Förutsättningarna för ett sådant samarbete bygger på en besökarvänlig inställning, fördjupad kulturuppfattning, Amos Rex utställningsstrategi, museets exceptionella läge och unika arkitektur.

Företagen och Amos Rex har flera företagsspecifika samarbetsformer med olika innehåll som lanseras stegvis. Samarbetet bygger bland annat på produkter, tjänster och teknologi som placeras vid besöksrutterna, på olika företags- och konsumentevenemang samt på verksamhet som främjar försäljning eller framhäver kända varumärken.

Amos Rex huvudsponsorer under avtalsperioden 2018–2020 är Alma Media, Epson, Iittala, KPMG, Lokaltapiola och Veho samt ytterligare en icke utnämnd samarbetspartner. Amos Rex samarbetspartner är Clear Channel, Ekosähkö, Genelec, Grano, Hartwall, Kone, Scandic och Telia.

För företagssamarbetets strategi, samarbetsförhandlingar och samarbetskoordination svarar Jukka Kunnas (Partners United Oy). Kunnas har tidigare ansvarat för företagssamarbetet bl.a. i samband med VM-tävlingarna 2005, Europas kulturhuvudstad Helsingfors 2000 och Åbo 2011, World Design Capital Helsinki 2012 och Jubileumsåret Finland 100.

Amos Rex öppnas för allmänheten 30.8.2018.

Jukka Kunnas
verkställande direktör, Partners United Oy
jukka.kunnas@partnersunited.fi

Amos Rexissä jo 100 000 kävijää – auki vasta vajaa pari kuukautta19.10.2018 12:03Tiedote

Elokuun lopussa avatun taidemuseo Amos Rexin 100 000:s kävijä rekisteröitiin perjantaina 19. lokakuuta. Suosio on yllättänyt museon henkilökunnan. "Olemme aivan ällikällä lyötyjä. Ja iloisia!" sanoo talous- ja hallintojohtaja Henrik Johansson. Museo lahjoitti 100 000:n kävijän rajan rikkoneelle Liina Vanniselle, 14, perheineen ilmaisen sisäänpääsyn lisäksi kaksi museokorttia tapahtuman kunniaksi. Amos Rex on ollut avaamisestaan lähtien auki kuusi päivää viikossa, kävijöitä on ollut keskimäärin 2300 päivässä.

Kandidaterna för Ars Fennica-priset 2019 tillkännagavs i Amos Rex18.10.2018 11:00Tiedote

Kandidaterna för det största finska bildkonstpriset Ars Fennica 2019 tillkännagavs i Amos Rex torsdagen den 18 oktober 2018. Kandidaterna är: Petri Ala-Maunus, f. 1970, Finland Miriam Bäckström, f. 1967, Sverige Ragnar Kjartansson, f. 1976, Island Aurora Reinhard, f. 1975, Finland Egill Sæbjörnsson, f. 1973, Island En utställning med verk av kandidaterna visas på Amos Rex 19.6–8.9.2019. Tilläggsuppgifter samt fotografier av kandidaterna och deras alster finns på Ars Fennicas hemsida www.arsfennica.fi/press. Användarnamn: arsfennica19, lösenord: FENNICA. Vinnaren utses av en internationell konstexpert som tillsatts av juryn. Årets Ars Fennica pristagare kungörs i september 2019. Museibesökare kan rösta fram sin favorit under kandidatutställningen. Ars Fennica priset delas ut av den år 1990 grundade Henna och Pertti Niemistös bildkonststiftelse. Priset på 40 000 euro tilldelas en bildkonstnär som erkänsla för högklassigt och personligt konstnärligt arbete. Kandidaterna har utsetts av Ars

Candidates for the 2019 Ars Fennica Award have been announced at Amos Rex18.10.2018 11:00Tiedote

Candidates for the 2019 Ars Fennica Award, the biggest visual art award in Finland, have been announced. The candidates are: Petri Ala-Maunus, b. 1970, Finland Miriam Bäckström, b. 1967, Sweden Ragnar Kjartansson, b. 1976, Iceland Aurora Reinhard, b. 1975, Finland Egill Sæbjörnsson, b. 1973, Iceland An exhibition of works by the candidates will be held at Amos Rex, 19 June – 8 Sept 2019. More information on the candidates and their work is available at www.arsfennica.fi/press, username arsfennica19, password FENNICA. The winner will be selected by an international art expert appointed by the Panel. The winner will be announced in September 2019. Visitors can vote for their favourite artist by ballot during the candidate exhibition. Ars Fennica is an award granted by the Henna and Pertti Niemistö Art Foundation (est.1990). The award is presented to a visual artist in recognition of distinctive artistic work of high merit and includes a monetary prize of 40,000 euros. The candidates have