Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag

Amos Rex är en träffpunkt för konst och stadskultur och består av nya utställningsutrymmen, det gamla år 1936 byggda Glaspalatset med biografen Bio Rex, samt av Glaspalatstorget, en böljande evenemangsplats som samtidigt är utställningssalarnas tak.

Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag som hör till det absoluta toppskiktet inom sin egen bransch.

Amos Rex vill presentera intressant och ambitiös konst med inspiration och livsglädje. Avsikten är att det förflutna, nuet och framtiden ska producera unika upplevelser och överraskande möten för sin publik både under markytan, på marknivå och på filmduken.

Företagen har visat ett stort intresse för Amos Rex verksamhetsmodell och verksamhetens tyngdpunktsområden. Samarbetsföretag från nästan alla verksamhetsområden ville delta och samarbetsunderhandlingar fördes.

I centrum för samarbetet mellan företagen och Amos Rex står de gemensamma målen och det innehåll och de handlingar som hänför sig till hur man kan nå publiken, servicerutinernas utveckling, samarbete gällande teknologi och design, kundtjänst och kunskapsförmedling samt frågor som gäller samhällsansvar. Förutsättningarna för ett sådant samarbete bygger på en besökarvänlig inställning, fördjupad kulturuppfattning, Amos Rex utställningsstrategi, museets exceptionella läge och unika arkitektur.

Företagen och Amos Rex har flera företagsspecifika samarbetsformer med olika innehåll som lanseras stegvis. Samarbetet bygger bland annat på produkter, tjänster och teknologi som placeras vid besöksrutterna, på olika företags- och konsumentevenemang samt på verksamhet som främjar försäljning eller framhäver kända varumärken.

Amos Rex huvudsponsorer under avtalsperioden 2018–2020 är Alma Media, Epson, Iittala, KPMG, Lokaltapiola och Veho samt ytterligare en icke utnämnd samarbetspartner. Amos Rex samarbetspartner är Clear Channel, Ekosähkö, Genelec, Grano, Hartwall, Kone, Scandic och Telia.

För företagssamarbetets strategi, samarbetsförhandlingar och samarbetskoordination svarar Jukka Kunnas (Partners United Oy). Kunnas har tidigare ansvarat för företagssamarbetet bl.a. i samband med VM-tävlingarna 2005, Europas kulturhuvudstad Helsingfors 2000 och Åbo 2011, World Design Capital Helsinki 2012 och Jubileumsåret Finland 100.

Amos Rex öppnas för allmänheten 30.8.2018.

Jukka Kunnas
verkställande direktör, Partners United Oy
jukka.kunnas@partnersunited.fi

Amos Rexin päänäyttely keväällä 2020 on Generation 2020. Avoin haku 15–23 -vuotiaiden tekijöiden löytämiseksi on alkanut.10.12.2018 13:27Tiedote

Elokuun lopussa avatussa Amos Rexissä on tähän mennessä käynyt yli 200 000 kävijää. Museo hakee nyt keväällä 2020 järjestettävään Generation2020 -näyttelyyn tekijöitä. Toista kertaa järjestettävä Generation -triennaali on nuorten ja nuorten aikuisten väliintulo taidemaailmaan. Amos Rexissä järjestettävään monitaiteelliseen näyttelyyn voivat hakea Suomessa asuvat 15–23-vuotiaat visuaalisesta ilmaisusta kiinnostuneet tekijät.

Amos Rexissä jo 100 000 kävijää – auki vasta vajaa pari kuukautta19.10.2018 12:03Tiedote

Elokuun lopussa avatun taidemuseo Amos Rexin 100 000:s kävijä rekisteröitiin perjantaina 19. lokakuuta. Suosio on yllättänyt museon henkilökunnan. "Olemme aivan ällikällä lyötyjä. Ja iloisia!" sanoo talous- ja hallintojohtaja Henrik Johansson. Museo lahjoitti 100 000:n kävijän rajan rikkoneelle Liina Vanniselle, 14, perheineen ilmaisen sisäänpääsyn lisäksi kaksi museokorttia tapahtuman kunniaksi. Amos Rex on ollut avaamisestaan lähtien auki kuusi päivää viikossa, kävijöitä on ollut keskimäärin 2300 päivässä.