Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag

Amos Rex är en träffpunkt för konst och stadskultur och består av nya utställningsutrymmen, det gamla år 1936 byggda Glaspalatset med biografen Bio Rex, samt av Glaspalatstorget, en böljande evenemangsplats som samtidigt är utställningssalarnas tak.

Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag som hör till det absoluta toppskiktet inom sin egen bransch.

Amos Rex vill presentera intressant och ambitiös konst med inspiration och livsglädje. Avsikten är att det förflutna, nuet och framtiden ska producera unika upplevelser och överraskande möten för sin publik både under markytan, på marknivå och på filmduken.

Företagen har visat ett stort intresse för Amos Rex verksamhetsmodell och verksamhetens tyngdpunktsområden. Samarbetsföretag från nästan alla verksamhetsområden ville delta och samarbetsunderhandlingar fördes.

I centrum för samarbetet mellan företagen och Amos Rex står de gemensamma målen och det innehåll och de handlingar som hänför sig till hur man kan nå publiken, servicerutinernas utveckling, samarbete gällande teknologi och design, kundtjänst och kunskapsförmedling samt frågor som gäller samhällsansvar. Förutsättningarna för ett sådant samarbete bygger på en besökarvänlig inställning, fördjupad kulturuppfattning, Amos Rex utställningsstrategi, museets exceptionella läge och unika arkitektur.

Företagen och Amos Rex har flera företagsspecifika samarbetsformer med olika innehåll som lanseras stegvis. Samarbetet bygger bland annat på produkter, tjänster och teknologi som placeras vid besöksrutterna, på olika företags- och konsumentevenemang samt på verksamhet som främjar försäljning eller framhäver kända varumärken.

Amos Rex huvudsponsorer under avtalsperioden 2018–2020 är Alma Media, Epson, Iittala, KPMG, Lokaltapiola och Veho samt ytterligare en icke utnämnd samarbetspartner. Amos Rex samarbetspartner är Clear Channel, Ekosähkö, Genelec, Grano, Hartwall, Kone, Scandic och Telia.

För företagssamarbetets strategi, samarbetsförhandlingar och samarbetskoordination svarar Jukka Kunnas (Partners United Oy). Kunnas har tidigare ansvarat för företagssamarbetet bl.a. i samband med VM-tävlingarna 2005, Europas kulturhuvudstad Helsingfors 2000 och Åbo 2011, World Design Capital Helsinki 2012 och Jubileumsåret Finland 100.

Amos Rex öppnas för allmänheten 30.8.2018.

Jukka Kunnas
verkställande direktör, Partners United Oy
jukka.kunnas@partnersunited.fi

Utställningarna Studio Drift och Magritte blev en fortsättning på Amos Rex publiksuccé20.5.2019 13:13:57 EESTTiedote

Amos Rex översvämmades av besökare under den första utställningsvåren. Efter en rykande start med invigningsutställningen teamLab: Massless, visade Amos Rex en utställning av den belgiske surrealisten René Magritte tillsammans med det Amsterdambaserade konstnärskollektivet Studio Drift. Utställningarna visades för första gången i Finland och besöktes av 145 000 personer under tre månader.

Amos Rexin kävijämenestys jatkui Studio Drift- ja Magritte -näyttelyiden myötä20.5.2019 13:12:22 EESTTiedote

Amos Rexin ensimmäisessä kevätnäyttelyssä vilisi kävijöitä. Museon teamLab: Massless -avajaisnäyttelyn valtavan suosion jälkeen vuorossa oli belgialainen surrealisti René Magritte, jonka tuotannon rinnalla nähtiin Amsterdamissa työskentelevän taiteilijakollektiivin Studio Driftin teoksia. Näyttelyt nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa, ja ne vetivät puoleensa kolmen kuukauden aikana 145 000 kävijää.

Amos Rex belönades med museibranschens Specialpris17.5.2019 15:05:43 EESTTiedote

Amos Rex har under sitt första år blivit en enorm publikframgång. Museet har belönats med Specialpriset för år 2019. Tävlingen arrangeras av Finlands museiförbund och Internationella museirådet ICOM:s Finlandskommitté. Specialpriset är ett erkännande som nämnden om den så vill kan bevilja för en betydande gärning inom museibranschen eller för ett långvarigt påverkningsarbete för att utveckla museibranschen.

Amos Rexille erikoispalkinto Vuoden 2019 museogaalassa17.5.2019 13:56:45 EESTTiedote

Suursuosion ensimmäisenä vuonnaan saavuttaneelle Amos Rexille myönnettiin museoalan erikoispalkinto. Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea jakoi Vuoden 2019 museopalkinnot eilen 16.5. Museopalkintogaalassa Tampereella. Erikoispalkinto on tunnustus, jonka raati voi halutessaan myöntää merkittävästä teosta museoalalla tai pitkäjänteisestä vaikuttamisesta museoalan kehittämiseksi.