Amos Rex öppnas igen 1.6.

Amos Rex öppnas måndagen 1.6. i enlighet med regeringens föreskrifter. Museibesökarnas och personalens trygghet garanteras genom begränsning av mängden besökare, föreskrifter för säkerhetsavstånd och hygien samt med hjälp av andra specialarrangemang. Under sommaren visas utställningen Generation 2020, vars utställningstid har förlängts ända till den 23 augusti.

När Amos Rex öppnas för publiken 1.6. sker det i enlighet med föreskriftsenliga säkerhetsåtgärder.

När Amos Rex öppnas för publiken måndagen 1.6. sker det i enlighet med föreskriftsenliga säkerhetsåtgärder. Under sommaren har museigästerna möjlighet att på plats uppleva konst skapad av den unga kommande generationen i form av utställningen Generation 2020. Publikutrymmena och visningen av utställningsverken har omformats så att museibesöket är tryggt för gästerna. Verk som tidigare kunde vidröras av gästerna ställs nu ut på ett annat sätt och en del av verken kan ses bara på museets nätsidor.

Amos Rex öppethållningstider i juni och juli: vardagar kl 11–18, stängt på tisdagar, lördagar och söndagar kl 11–17. Generation 2020 visas ända till söndagen 23 augusti.

Konst har avnjutits digitalt över 160 000 gånger under den tid Amos Rex har varit stängt

Utställningen Generation 2020 hann ses av 39 000 personer innan museet tvingades stänga sina dörrar på grund av coronaepidemin. Medan museet höll stängt i mars och i april hittade folk Amos Rex kostnadsfria digitala upplevelser sammanlagt 160 000 gånger. Innehållet som finns på museets nätsidor och i olika kanaler på sociala medier fortsätter att vara utmärkta sätt att orientera sig inför museibesöket eller stifta bekantskap med utställningen för de grupper som uppmanats att hålla sig hemma: www.amosrex.fi/online.

På Amos Rex nätsidor finns ett urval av utställningens videoverk att beskåda i sin helhet, barnens egen museirunda och instruktioner för hur man gör konst hemma. Utställningen Generation 2020 kan upplevas i form av korta videoguidningar på Instagram TV (IGTV) och på Facebook. Guidningar finns förutom på finska och svenska också nu på engelska, franska, italienska, japanska, ryska, spanska och tyska: www.instagram.com/amoskonst/channel. Dessutom publicerar Amos Rex intervjuer med konstnärerna och presentationer av verken på Instagram.

Amos Rex erbjuder lärarna furstligt med material för att stöda dem i deras distansundervisning på nätet: www.amosrex.fi/sv/material-for-larare. För grupper som deltar i det riksomfattande projektet Taidetestaajat har det skapats ett alldeles eget virtuellt besök: www.amosrex.fi/taidetestaajat.

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.