Amos RexAmos RexAmos Rex

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio tuovat muinaisen Egyptin pohjoiseen

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio ilmoittavat ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Lokakuussa 2020 aukeava näyttely "Egyptin loisto" jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Egyptin loisto on poikkeuksellinen projekti. Kahteen paikkaan jakautuvaan näyttelyyn tuodaan yli 500 esinettä Museo Egiziosta kertomaan Egyptin korkeakulttuurista sen pitkän historian varrelta aina sivilisaation ensivaiheista Ptolemaiosten valtakauteen. Aika ja taide punovat yhteisen juonen, joka kulkee kävijöiden mukana heidän tutustuessaan ensimmäisen vuosituhannen Egyptiin", Museo Egizion johtaja Christian Greco kertoo.

”Mielestämme Amos Rexissä ja Kumun taidemuseossa on tärkeää tuoda esille sekä todella vanhaa että kaikista nykyaikaisinta taidetta. Menneisyyden tunteminen auttaa meitä käsittelemään tulevaisuutta. On myös mielenkiintoista nähdä, mitä tasoja uusimmat teknologiat voivat tuoda muinaisen Egyptin näyttelyyn", Amos Rexin museojohtaja Kai Kartio kuvailee.

”Näyttelyissä tuodaan esiin yhtä Egyptin taiteen ja uskonnon kiehtovimmista piirteistä, eli tiukan konventionaalista ja symbolista tapaa käsitellä maailmaa.” Kumu-taidemuseon johtaja Kadi Polli kertoo.

Näyttelyt avataan peräkkäisinä päivinä; Amos Rexissä avajaisia vietetään 8. lokakuuta 2020 ja Kumun taidemuseossa 9. lokakuuta 2020.

Kaksiosainen näyttely Egyptin loisto on auki:
Amos Rex, Helsinki: 8.10.2020–17.1.2021
Kumun taidemuseo, Tallinna: 9.10.2020–31.1.2021

Lehdistökuvat: https://amosrex.fi/fi/press/

Lid of the sarcophagus of Ibi, Late Kingdom, XXVI dynasty, 664610 BC. © Museo Egizio

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Viron taidemuseo, joka juhlii 100-vuotista taivaltaan vuonna 2019, on kehittynyt useaksi eri museoksi: Kumun taidemuseo, Kadriorgin taidemuseo, Mikkel-museo, Niguliste-museo ja Adamson-Eric -museo. Kumun taidemuseo on tärkeiden kansainvälisten taidenäyttelyiden päänäyttämö Virossa.

Museo Egizio, joka on perustettu vuonna 1824 Italian Torinossa, on maailman vanhin Egyptin muinaisjäänteille omistettu museo. Se hallinnoi toiseksi tärkeintä aihetta käsittelevää kokoelmaa Egyptin ulkopuolella. Lähes 200-vuotisen historiansa aikana museota on toistuvasti muunneltu, uudistettu ja uudelleenajateltu pyrkien tuomaan yhteen tieteellisen tutkimuksen sekä kävijöiden tarpeet.

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio bring Ancient Egypt to the North11.6.2019 12:04:29 EESTTiedote

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio announce a unique co-operation. Opening in October 2020, an exhibition titled Egypt of Glory will be shown in two parallel locations – at Amos Rex, Helsinki, and at the Art Museum of Estonia’s Kumu Art Museum, Tallinn. The rare two-part exhibition is based on one of the most important collections of Ancient Egyptian art and culture outside Egypt – the collection of Museo Egizio in Turin, Italy.

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio presenterar det forntida Egypten i Norden11.6.2019 12:02:26 EESTTiedote

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio tillkännager ett unikt samarbete. I oktober 2020 öppnas en utställning med namnet Egyptens prakt på två museer samtidigt: på Amos Rex i Helsingfors och på Estlands konstmuseum, Kumu i Tallinn. Den unika, tvådelade utställningen bygger på en av de mest ansedda samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur som finns utanför Egypten – Museo Egizios samling i Turin i Italien.

Inbjudan till presskonferens: Ars Fennica 2019 -kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex3.6.2019 11:08:38 EESTTiedote

Under sin första sommar är Amos Rex arena för en tävling om Finlands främsta bildkonstpris.Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) och Aurora Reinhard (FI). Centrala teman för utställningen är konstnärens roll, maktrelationer, nya bildverkligheter och det västerländska landskapsmåleriets tradition. Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.