Amos RexAmos RexAmos Rex

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio tuovat muinaisen Egyptin pohjoiseen

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio ilmoittavat ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Lokakuussa 2020 aukeava näyttely "Egyptin loisto" jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Egyptin loisto on poikkeuksellinen projekti. Kahteen paikkaan jakautuvaan näyttelyyn tuodaan yli 500 esinettä Museo Egiziosta kertomaan Egyptin korkeakulttuurista sen pitkän historian varrelta aina sivilisaation ensivaiheista Ptolemaiosten valtakauteen. Aika ja taide punovat yhteisen juonen, joka kulkee kävijöiden mukana heidän tutustuessaan ensimmäisen vuosituhannen Egyptiin", Museo Egizion johtaja Christian Greco kertoo.

”Mielestämme Amos Rexissä ja Kumun taidemuseossa on tärkeää tuoda esille sekä todella vanhaa että kaikista nykyaikaisinta taidetta. Menneisyyden tunteminen auttaa meitä käsittelemään tulevaisuutta. On myös mielenkiintoista nähdä, mitä tasoja uusimmat teknologiat voivat tuoda muinaisen Egyptin näyttelyyn", Amos Rexin museojohtaja Kai Kartio kuvailee.

”Näyttelyissä tuodaan esiin yhtä Egyptin taiteen ja uskonnon kiehtovimmista piirteistä, eli tiukan konventionaalista ja symbolista tapaa käsitellä maailmaa.” Kumu-taidemuseon johtaja Kadi Polli kertoo.

Näyttelyt avataan peräkkäisinä päivinä; Amos Rexissä avajaisia vietetään 8. lokakuuta 2020 ja Kumun taidemuseossa 9. lokakuuta 2020.

Kaksiosainen näyttely Egyptin loisto on auki:
Amos Rex, Helsinki: 8.10.2020–17.1.2021
Kumun taidemuseo, Tallinna: 9.10.2020–31.1.2021

Lehdistökuvat: https://amosrex.fi/fi/press/

Lid of the sarcophagus of Ibi, Late Kingdom, XXVI dynasty, 664610 BC. © Museo Egizio

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Viron taidemuseo, joka juhlii 100-vuotista taivaltaan vuonna 2019, on kehittynyt useaksi eri museoksi: Kumun taidemuseo, Kadriorgin taidemuseo, Mikkel-museo, Niguliste-museo ja Adamson-Eric -museo. Kumun taidemuseo on tärkeiden kansainvälisten taidenäyttelyiden päänäyttämö Virossa.

Museo Egizio, joka on perustettu vuonna 1824 Italian Torinossa, on maailman vanhin Egyptin muinaisjäänteille omistettu museo. Se hallinnoi toiseksi tärkeintä aihetta käsittelevää kokoelmaa Egyptin ulkopuolella. Lähes 200-vuotisen historiansa aikana museota on toistuvasti muunneltu, uudistettu ja uudelleenajateltu pyrkien tuomaan yhteen tieteellisen tutkimuksen sekä kävijöiden tarpeet.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.