Amos Rexin ensimmäisestä näyttelystä vastaa taiteilijaryhmä teamLab

teamLab (perustettu 2001) on Tokiossa toimiva, noin 500 jäsenestä muodostuva monialainen taiteilijaryhmä. Taiteilijoista, koodareista, tietokoneanimaattoreista, matemaatikoista, arkkitehdeistä, graafisista suunnittelijoista sekä kirjailijoista koostuvan ryhmän yhteisenä tavoitteena on ”uudelleenmääritellä todellisuus”.

Waterfall.jpg: Vielä nimeämätön teos. Kuvatiedot: (c) teamLab 2018.

teamLab tunnetaan immersiivisistä digitaalisista installaatioistaan, joihin katsoja astuu sisään. Taiteilijaryhmä pyrkiikin näin tutkimaan informaatioajan inhimillistä käyttäytymistä. teamLab vaalii vuorovaikutusta ja yhdessä luomista, haastaen samalla tavanomaisia käsityksiä taiteesta ja tekijyydestä. Ponnistaen esimodernista japanilaisesta taiteesta, teamLabin digitaaliset työt yhdistävät lännen ja idän tilakäsityksiä. Katsojille avautuu uusi yhteinen tila, jossa heidän on mahdollista antautua universaalien teemojen, kuten luovuuden, leikin, tutkimuksen, kauneuden, elämän ja liikkeen kokemuksille.

”Olemme ylpeitä että saamme avata Amos Rexin teamLabin näyttelyllä” museonjohtaja Kai Kartio toteaa. ”Osa näyttelystä on kohdistettu erityisesti lapsille ja lapsenmielisille.”

”Amos Rexin lähtöajatuksena oli luoda tila, joka huomioi taiteen muutoksen ja myös sen muuttuvat välineet. Amos Rexin kolme sisällöllistä tukijalkaa ovat kokeileva, teknisiä innovaatioita soveltava nykytaide, 1900-luvun modernismi, sekä muinaiset kulttuurit. teamLab edustaa hienosti näistä ensimmäistä”, Kartio jatkaa.

Amos Rex on kokonaisuus, joka koostuu maan alle sijoitetusta taidemuseosta, elokuvateatteri Bio Rexistä aulatiloineen ja Lasipalatsin aukiosta.Taidemuseo on uudisrakennus, joka on rakennettu vuonna 1936 valmistuneen, helsinkiläisten rakastaman Lasipalatsin yhteyteen Helsingin ydinkeskustaan. Museon rakennustyöt aloitettiin tammikuussa 2016. Hankkeen rakennusbudjetti on 50 miljoonaa euroa.

“Rakennuskohteena arkkitehtitoimisto JKMM:n suunnittelema Amos Rex on ollut aivan poikkeuksellinen. Töiden vaativuudesta huolimatta rakennushanke on pysynyt aikataulussa ja budjetissa”, Kartio toteaa. ”Oli tietysti todella ilahduttavaa, että BBC poimi Amos Rexin merkittävimpien vuonna 2018 valmistuvien rakennuskohteiden joukkoon maailmassa.”

Lasipalatsin aukio kumpuineen ja terasseineen aukeaa kaupunkilaisille touko-kesäkuun vaihteessa. Säännöllinen elokuvatoiminta alkaa Bio Rexissä elokuun alussa ja varsinaisen taidemuseon avajaisia vietetään elokuun viimeisellä viikolla.

teamLabin näyttely on teknisesti poikkeuksellisen haastava. Näyttelyn mahdollistaa yhteistyö maailman suurimman projektorivalmistaja Epsonin kanssa. Amos Rexin muut yhteistyökumppanit julkistetaan vuoden 2018 aikana.

Amos Rex on yksityinen taidemuseo, joka jatkaa vuosina 1965-2017 toimineen Amos Andersonin taidemuseon toimintaa. Museon rakentamisesta ja ylläpidosta vastaa suomalainen Föreningen Konstsamfundet.

Video: https://vimeo.com/252598373

Lehdistökuvat: http://amosanderson.fi/fi/lehdisto/

Käyttäjätunnus: Amosa
Salasana: Nitram

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

viestintä- ja markkinointipäällikkö
Timo Riitamaa, Amos Rex
s-posti: timo.riitamaa@amosrex.fi

Waterfall.jpg: Vielä nimeämätön teos. Kuvatiedot: (c) teamLab 2018.
Crows are Chased and the Chasing Crows are Destined to be Chased as well, Transcending Space teamLab, 2017. Interaktiivinen digitaalinen installaatio, 4min 20sek, ääni: Hideaki Takahashi.
Graffiti Nature.jpg: Graffiti Nature
teamLab, 2016- / Interaktiivinen digitaalinen installaatio.
Graffiti Nature.jpg: Graffiti Nature teamLab, 2016- / Interaktiivinen digitaalinen installaatio.
Havainnekuva Amos Rexistä, kuvatiedot: JKMM.

Amos Rex julkistaa monipuolisen joukon yhteistyöyrityksiä12.6.2018 14:15Tiedote

Amos Rex on taiteen ja kaupunkikulttuurin kohtaamispaikka, joka koostuu uusista näyttelytiloista, vuonna 1936 rakennetusta Lasipalatsista ja elokuvateatteri Bio Rexistä, sekä Lasipalatsin aukiolla näyttelytilan kattona kumpuilevasta tapahtuma-aukiosta. Amos Rex julkistaa poikkeuksellisen suuren ja monipuolisen joukon yhteistyöyrityksiä, jotka edustavat omien toimialojensa ehdotonta kärkeä. Amos Rex haluaa esitellä kiinnostavaa ja kunnianhimoista taidetta virkistävästi ja elämäniloisesti. Tarkoituksena on, että menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus tuottavat kävijöille ainutkertaisia elämyksiä ja yllättäviä kohtaamisia maan alla, päällä ja valkokankaalla. Yritysten kiinnostus Amos Rexin toiminnan keskeisiä ideoita ja toimintamallia kohtaan osoittautui huomattavaksi. Yhteistyöyrityksiä tuli mukaan lähes kaikilta toimialoilta, joilla neuvotteluja yhteistyöstä käytiin. Yhteistyön keskiössä ovat yritysten ja Amos Rexin jaetut tavoitteet ja kävijöiden tavoittamiseen, museon palvelupolun kehit

Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag12.6.2018 14:15Tiedote

Amos Rex är en träffpunkt för konst och stadskultur och består av nya utställningsutrymmen, det gamla år 1936 byggda Glaspalatset med biografen Bio Rex, samt av Glaspalatstorget, en böljande evenemangsplats som samtidigt är utställningssalarnas tak. Amos Rex offentliggör en ovanligt stor och mångsidig grupp samarbetsföretag som hör till det absoluta toppskiktet inom sin egen bransch. Amos Rex vill presentera intressant och ambitiös konst med inspiration och livsglädje. Avsikten är att det förflutna, nuet och framtiden ska producera unika upplevelser och överraskande möten för sin publik både under markytan, på marknivå och på filmduken. Företagen har visat ett stort intresse för Amos Rex verksamhetsmodell och verksamhetens tyngdpunktsområden. Samarbetsföretag från nästan alla verksamhetsområden ville delta och samarbetsunderhandlingar fördes. I centrum för samarbetet mellan företagen och Amos Rex står de gemensamma målen och det innehåll och de handlingar som hänför sig till hur man ka