Ämpäristöteossa 5.6.2018 kierrätetään kovamuoviset tuotteet Vaasassa, Lohjalla, Rajamäellä, Riihimäellä ja Heinolassa

Muovi kuuluu kiertoon. 5.6.2018 järjestettävässä Ämpäristöteossa voi tuoda kierrätykseen kovamuoviset tuotteet viidellä paikkakunnalla.

- Ämpäristöteolla muistutamme muovin vastuullisesta käytöstä ja kierrätyksestä. Muoviroskaa pitää vähentää ja muovijätteiden hyödyntämistä materiaalina lisätä, sanoo Muoviteollisuus ry:n toimitusjohtaja Vesa Kärhä.

Ämpäristöteon järjestävät Muoviteollisuus ry:n jäsenyritykset Vaasassa, Lohjalla, Rajamäellä, Riihimäellä ja Heinolassa. Lähimmän keräyspisteen voi tarkistaa osoitteesta www.muovikuuluukiertoon. Jos Ämpäristöteko onnistuu, aiotaan siitä tehdä vuosittainen, valtakunnallinen tempaus.

Tee #ämpäristöteko – laita muovit kiertoon!

Ämpäristöteko sopii kaikille: kerää puhtaat, käytöstä poistetut kovamuovitavarat ja tuo ne keräyspisteeseen. Esimerkiksi lumikolasta on irrotettava metallinen varsi, lapiosta puinen kahva. Muovit kannattaa huuhdella tai pyyhkiä puhtaiksi. Ämpäristöteko on tarkoitettu vain kotitalouksien kovamuovisille tavaroille.

Kerätyt kovamuoviset tuotteet kuljetetaan Fortumille Riihimäelle, jossa ne ohjataan eteenpäin materiaalina tai energiana.

– Hyvin suunnitellut, laadukkaat kovamuoviset tuotteet kestävät käytössä jopa vuosikymmeniä. Tällä hetkellä käytöstä poiston jälkeen muovit hyödynnetään energiana, sillä toistaiseksi kovamuovisille tuotteille ei ole järjestetty jatkuvaa kierrätystä, Vesa Kärhä sanoo.

Kuluttajapakkausten kierrätys on järjestetty valtakunnallisesti vuoden 2016 alusta. Tällä hetkellä muovipakkauksista kierrätetään Suomessa 27,5 % markkinoille saatettavasta määrästä.

Muovi ei ole roskaa

Luonnonvarojen kokonaiskulutuksen näkökulmasta ei ole perusteltua lopettaa muovien käyttöä. Roskaamista on vähennettävä ja muovien kierrättämistä lisättävä. Muoveissa vastuullisuus tarkoittaa materiaalitehokkaita ratkaisuja, selkeään tarpeeseen ja pitkäaikaiseen käyttöön suunniteltuja tuotteita sekä uusia ratkaisuja.

Muovien aiheuttamien ympäristöhaittojen ratkaisuiksi on esitetty muovien kulutuksen vähentämistä.

– Useiden elinkaarianalyysien mukaan oikeissa tuoteryhmissä muovit tuottavat pienimmät kokonaisympäristövaikutukset. Positiiviset vaikutukset syntyvät mm. raaka-aineiden ja energian säästönä sekä hävikin ja energiatarpeen pienenemisenä jakelussa ja liikenteessä, sanoo Vesa Kärhä.

Vesa Kärhä, toimitusjohtaja, Muoviteollisuus ry
puh. 040 559 7557, vesa.karha@plastics.fi