Analyysi: Talouden piristyessä pienet yritykset edelleen alttiina maksuhäiriöille

Talouden piristyminen ei monessa yrityksessä vielä näy. Intrumin tuoreesta yritysanalyysista selviää, että pitkään jatkunut matala talouden aktiviteetti vaikuttaa edelleen; yritysten maksuviiveet jatkoivat laskuaan vuoden toisella kvartaalilla koko maassa ja lähes kaikilla toimialoilla. Kun ennakoitu talouskasvu lähtee kunnolla käyntiin ja yritysten taloudellinen aktiivisuus lisääntyy, myös maksuviiveet kääntyvät nousuun. Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla edessään haastavia aikoja.

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan maksuviiveellisten yritysten osuus laski edelleen vuoden toisella kvartaalilla. Yritysten maksuviiveiden kehitykseen vaikuttavat pitkään jatkuneen talouden aktiviteetin matalan tason lisäksi yrityksille tarjotut kustannustuet ja verohelpotukset.

”Suomen Pankin ennakoima kasvu ei meidän tilastoissamme vielä näy. On hyvä merkki, että yritysten maksuviiveitä on vähemmän. Samalla se kuitenkin indikoi sitä, että yrityksissä talouden pyörät eivät vielä pyöri täysillä. Luotonhallinnan toimiala on voimakkaasti jälkisyklistä ja vähitellen tulemme näkemään käänteen myös maksuviiveissä," sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Yritysten maksuviiveet laskivat vuoden toisella kvartaalilla tasaisesti kaikissa maakunnissa. Myös valtaosalla toimialoista maksuviiveellisten yritysten osuus laski vuodentakaiseen verrattuna. Poikkeuksena ovat rakentamisen, kuljetuksen ja varastoinnin, kaivostoiminnan ja louhinnan sekä muun palvelutoiminnan alat, joilla maksuviiveet lisääntyivät hienoisesti. Majoitus- ja ravitsemus-, kuljetus- sekä palveluala ovat olleet pandemian suurimpia kärsijöitä, mikä on näkynyt myös maksuviiveellisten yritysten osuudessa.

”Palvelu- sekä majoitus- ja ravitsemusala ovat ensimmäisiä ja viimeisiä, joihin rajoitustoimet kohdentuvat. Tämä rapauttaa aloilla toimivien yritysten taloudellista kestävyyttä ja tulevaisuudennäkymiä. Ongelmia on myös henkilöstö- ja osaajapuolella, kun alan työntekijät ovat hakeutuneet töihin muille aloille. Tämä luo painetta nostaa palkkoja, mikä vaikeassa tilassa oleville yrityksille tuottaa varmasti haasteita.”

Pienet yritykset alttiimpia talousongelmille

Viime vuoden koronatalkoissa moni yritys tarjosi kumppaneilleen aiempaa pitempiä maksuehtoja, mutta tänä vuonna ehtoja on lähdetty tiukentamaan; maksuaika supistui viime vuodesta keskimäärin lähes 30 prosenttia. Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset pohtivat asiakkaiden maksuviiveisiin liittyviä riskejä.

• Lähes kaksi kolmasosaa (63%) pk-yrityksistä kertoo koronakriisin motivoineen parantamaan maksuviiveisiin liittyvien riskien hallintaa ja yli puolet (57%) on tullut entistä tietoisemmaksi niiden vaikutuksista pienyrityksille.
  • Yli puolet pk-yrityksistä (54%) sanoo joutuneensa hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja suurilta tai monikansallisilta yrityksiltä välttääkseen asiakassuhteiden vahingoittumisen.

”Vaikka maksuviiveiden riskit usein tunnistetaan, ovat pienten yritysten keinot niiden hallitsemiseksi suuria heikommat. Suuryrityksillä on parempi mahdollisuus hallita luotonmyyntiprosessiaan ja niillä on enemmän neuvotteluvoimaa. Asiakassuhteen säilyttämiseksi moni pienempi yritys on valmis joustamaan," Iskala kertoo.

Erilaiset valtion tuet ja väliaikaiset lakimuutokset ovat puolestaan pitäneet konkurssien määrän alhaisella tasolla, mutta lopettaneiden yritysten määrä on viimeisimmissä tilastoissa kasvanut.

Iskalan mukaan heikko taloudellinen suhdanne on vaikuttanut monen pienyrityksen taloudellisiin toimintaedellytyksiin niin, että yritystoiminta on jouduttu lopettamaan: "Näistä yrityksistä suuri osa ei näy konkurssitilastoissa. Osan yritystoiminta taas on ollut pitkään tauolla. Kun toimintaa käynnistetään uudelleen, liittyy siihen monesti kustannuksia, joista yritys ei välttämättä selviäkään ajallaan. Koronapandemiakaan ei ole vielä ohi, joten taloudellinen tilanne on pienille yrityksille toistaiseksi edelleen hyvin haastava.”

Lataa raportti

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin pohjautuen dataan yli 300 000:sta suomalaisesta yrityksestä. Tämän raportin data on ajanjaksolta 1.4. - 30.6.2021. Seuraava maksuviiveraportti ilmestyy lokakuussa.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille6.8.2021 13:53:51 EEST | Tiedote

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.