Andra årskursen av Bildningsakademien inleds idag – Finlands Akademi med bland arrangörerna

Idag startar den andra årskursen av ”bildningens försvarskurs”, Bildningsakademien. I år deltar även Finlands Akademi i arrangemangen tillsammans med grundartrion Undervisningssektorns fackorganisation OAJ, Utbildningsstyrelsen samt Undervisnings- och kulturministeriet.

Bildningsakademien, som lanserades för att fira Finlands 100-årsjubileum, fortsätter idag. Finlands Akademi deltar i år som fjärde arrangör. Deltagarna som bjuds in representerar ett brett spektrum av finländska beslutsfattare och påverkare inom politik, ekonomi, medier och kultur.

Bland årets deltagare finns bl.a. Yles chefredaktör Riikka Räisänen, Näringslivets forskningsinstituts vd Vesa Vihriälä, programchefen för Helsingfors bokmässa Ronja Salmi, uppfinnare Perttu Pölönen och barnombudsmannen Tuomas Kurttila.

Finlands Akademi framhäver vetenskapens roll i Bildningsakademien

Bildningsakademin har lanserats av Undervisningssektorns fackorganisation OAJ, Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen. Grundartrion betonar starkt vikten av vetenskap och forskning under kursen, men Finlands Akademis medverkan som arrangör stärker vetenskapens roll ytterligare.

Bildningsakademien kommer i fortsättningen också stödjas av en delegation som består av Finlands Ungdomssamarbete Allians rf, Kommunförbundet, Finska kulturfonden och Finlands Föräldraförbund rf samt Finlands Gymnasistförbund, som intar platsen som representant för studentorganisationer.

Första kursen fick beröm

Deltagarna i Bildningsakademien blir bekanta med grunden för den finländska bildningen, dvs. Finlands utbildningssystem. Deltagarna kommer också med idéer för hur Finland också i framtiden kan hålla en hög bildningsnivå.

Deltagarna i den första kursen var mycket nöjda med Bildningsakademiens innehåll: det genomsnittliga betyget för kursen var 9,3.

Läs mer om Bildningsakademien och se vem som deltar: www.sivistysakatemia.fi (på finska)

- Olli Luukkainen, ordförande för OAJ
tfn 0500 652 872 (bäst anträffbar kl. 8-10)

Finlands Akademi
Riitta Tirronen, kommunikationsdirektör
tfn 0295 335 118
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2018 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

Följ Suomen Akatemia

Senaste pressmeddelandena från Suomen Akatemia