Andrei Alénin ja Aku Louhimiehen tuotantoyhtiö ja dekkaristi Niko Rantsi yhteistyöhön

Tuotantoyhtiö Backmann & Hoderoff on ostanut Niko Rantsin Lainvartijat-kirjasarjan elokuvaamisoikeudet. Rikosylikonstaapelina työskentelevän Rantsin dekkarit kuvaavat suomalaisten poliisien työtä ja sisäistä kamppailua poikkeuksellisen realistisesti.

Andrei Alénin ja Aku Louhimiehen tuotantoyhtiö ja dekkaristi Niko Rantsi aloittavat yhteistyön. Kuva: Backmann & Hoderoff / Otto Virtanen, Tammi

Niko Rantsin poliisityön ytimeen menevistä romaaneista suunnitellaan korkealuokkaista tv-sarjaa. Andrei Alénin ja Aku Louhimiehen omistama tuotantoyhtiö Backmann & Hoderoff on tehnyt Rantsin kanssa sopimuksen Lainvartijat-sarjan elokuvaamisoikeuksista.

”Jokaisen kirjailijan haave on nähdä oma tarina tv-sarjana tai elokuvana. Olen seurannut Aku Louhimiehen ansiokasta uraa Irtiottoja-sarjasta alkaen. Uskon, että hänen luotsaamanaan rikosromaanieni maailmankuva välittyy tulevassa tv-sarjassa erinomaisesti”, Niko Rantsi sanoo.

Rantsin viime vuonna julkaistua esikoisteosta Sinun puolestasi vuodatettu pidettiin arvioissa yhtenä vuoden 2020 parhaista suomalaisista rikosromaaneista. Lainvartijat-sarjan uusin romaani Kuka viereesi jää ilmestyi toukokuussa 2021. Aku Louhimies näkee tv-sarjassa suuren potentiaalin.

”Suomen vaikeimpia ja järkyttävimpiä rikoksia tutkinut ylikonstaapeli antaa lukijalle varmuuden siitä, että poliisityö kentällä ja tutkinnassa on kuvattu viimeistä piirtoa myöten oikein. Mutta myös kuvaus poliisien mielenliikkeistä on erittäin kiinnostavaa. Miten arki jatkuvassa vaarassa ja järkyttävätkin rikostapaukset vaikuttavat ihmiseen? Sillä sitähän poliisit lopulta ovat – ihmisiä”, Aku Louhimies pohtii.

Rikosylikonstaapeli Niko Rantsi työskentelee Keskusrikospoliisissa. Hän on toiminut Turun terrori-iskun päätutkijana ja tsunamiuhrien tunnistajana. Rantsin rikosromaanit Sinun puolestasi vuodatettu (2020) ja Kuka viereesi jää (2021) on julkaissut Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluva Tammi.

Camilla Mickwitzin kuvittama uusi, ennen julkaisematon teos ilmestyy keväällä15.10.2021 11:40:11 EEST | Tiedote

Kukapa ei muistaisi rakastetun lastenkirjailijan Camilla Mickwitzin (1937—1989) kirjojen päähenkilöitä Jasonia, Emiliaa ja Mimosaa? Huikea uutinen on se, että pian ilmestyy uusi, ennen julkaisematon Camilla Mickwitzin kuvittama teos Saariston prinsessa. Tämä kuvitusaarre on osa Lastenkirjainstituutin kuvitustaiteen kokoelmaa. Saariston prinsessan kuviin tarinan kirjoittaa Tuutikki Tolonen, ja sen julkaisee Tammi keväällä 2022. Tampereen Muumimuseossa aukeaa huomenna 16.10.2021 Mickwitzin kuvitusnäyttely.

Cristal Snow’n lukijat ja arvostelijat hurmannut saturomaani saa jatkoa ja laajenee myös musiikin puolelle4.10.2021 12:55:29 EEST | Tiedote

Monipuolinen muusikko, ohjaaja, näyttelijä ja juontaja Cristal Snow debytoi vuosi sitten lastenkirjailijana, kun hänen esikoisteoksensa Penni Pähkinäsydän ja kauhea kadotuskakku (Tammi) ilmestyi. Runeberg-ehdokkaaksi päätynyt, lukijat hurmannut teos saa nyt jatkoa, kun Penni Pähkinäsydän ja mörkökuumeen kirous ilmestyy 4.10.2021. Pennin taikamaailma laajenee myös musiikin puolelle, sillä samaan aikaan kirjan kanssa ilmestyy Snow’n ensimmäinen lastenlaulu, kuriton korvamato Jytkypolkka.

Tubettaja ZoneVD julkaisee 23.9. kirjan ja yöpyy kirjakaupan ikkunassa21.9.2021 11:36:56 EEST | Tiedote

Tubettajatähti ZoneVD eli Joona Leppälä julkaisee torstaina 23.9.2021 kirjan ZoneVD kiehtovan tiedon jäljillä. Kirjan julkaisun kunniaksi hän viettää yön Helsingin keskustan Akateemisen kirjakaupan ikkunassa. Leppälän YouTube-kanavalla on yli 240 000 seuraajaa, ja nyt nuorten fanien on mahdollista tulla tapaamaan idoliaan koronaturvallisesti lasin läpi. Kirjaan pyydettiin lapsilta ja nuorilta kysymyksiä, joihin Zone on etsinyt vastaukset. Vastalahjaksi Zone tekee kolme kouluvierailua, Ylivieskassa, Helsingissä ja Harjavallassa.