Andrei Kurkovin Harmaat mehiläiset on silmät avaava romaani Ukrainan sodan alkuvaiheista

Ukrainan merkittävimmän nykykirjailijan romaani kuvaa rauhaa kaipaavan mehiläishoitajan silmin Venäjän–Ukrainan sodan alkuvuosia ja elämää harmaalla vyöhykkeellä. Harmaat mehiläiset on käännetty lukuisille kielille.

Huhtikuun lopussa suomeksi julkaistava Harmaat mehiläiset ilmestyi alkujaan vuonna 2018. Teos sijoittuu Donbassin alueelle Itä-Ukrainaan, missä Venäjälle uskolliset kapinalliset julistivat Donetskin ja Luhanskin kaupungeille itsenäisyyden vuonna 2014. Arja Pikkupeuran ansiokkaasti suomentama teos käsittelee alueen konfliktia ja sodan keskellä elämistä ja on nykyisessä maailmantilanteessa ajankohtaisempi kuin koskaan.

Itäukrainalaisessa Pikku Starhorodivkan kylässä on jäljellä enää kaksi asukasta: mehiläishoitaja Sergei Sergeitš ja hänen rakas vanha vihamiehensä Paška. Vaille sähköä jo kolme vuotta sitten jäänyt kylä sijaitsee Ukrainan armeijan taisteluhautojen ja Venäjä-mielisten separatistijoukkojen välisellä harmaalla vyöhykkeellä, missä kaukainen tykinjylinä on muuttunut osaksi hiljaisuutta.

Sotatoimien merkitys on jäänyt Sergeitšille alusta alkaen hämäräksi. Hän sinnittelee karusta päivästä toiseen ja keskittyy murehtimisen sijasta huolehtimaan mehiläisistään. Ihminen kylvää tuhoa, mutta mehiläisten maailmaa hallitsee yhä viisas, tuottelias järjestys.
Kevään tullen Sergeitš päättää lähteä ja viedä mehiläisensä tykkitulen paukkeesta paikkaan, jossa ne voisivat kerätä mettä rauhassa. Matkallaan konfliktin polttopisteestä toiseen hän kohtaa ihmisiä taistelulinjan molemmilta puolilta: lojalisteja, separatisteja, venäläisiä miehittäjiä ja Krimin tataareja.

Andrei Kurkov (s. 1961) on palkittu ukrainalainen kirjailija, toimittaja ja käsikirjoittaja. Hänen vuonna 1996 ilmestynyt tragikoominen romaaninsa Kuolema ja pingviini (Otava, 2006) on yksi ukrainalaisen nykykirjallisuuden tunnetuimmista ja myydyimmistä teoksista. Venäjäksi kirjoittava Kurkov syntyi Pietarissa, mutta on asunut Kiovassa lapsuudestaan asti. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina.

Kurkovin käsissä geopoliittinen ajattelu muuntuu kiihkeän inhimilliseksi kuvaukseksi myötätunnosta ja sitkeydestä. – Kirkus

Harmaat mehiläiset julkaistaan 27.4.2023.

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Sähköiset ja fyysiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

*****************

Otavan kirjasto on kustannusyhtiö Otavan vuonna 1982 perustama kirjasarja, joka tunnetaan laadukkaista käännösromaaneistaan. Sarjassa on ilmestynyt jo lähes 300 teosta. Otavan kirjaston kirjailijat ovat arvostettuja ja palkittuja maailmankirjallisuuden mestareita. Joukkoon kuuluu lukuisia Nobel-voittajia sekä muita rakastettuja maailmantähtiä. Otavan kirjasto on vuosien varrella julkaissut laajasti mm. Ian McEwanin, Siri Hustvedtin, Margaret Atwoodin, Colson Whiteheadin, Jeffrey Eugenidesin ja Annie Proulxin tuotantoa.

Shelley Readin menestysromaani Minne virta kuljettaa on rakkauskirje luonnolle ja ylistys äidinrakkaudelle – kirjailija haastateltavissa Helsingissä 7.–8.6.30.5.2023 13:58:29 EEST | Tiedote

Amerikkalaisen Shelley Readin Minne virta kuljettaa -esikoisromaanin oikeudet on myyty peräti 29 maahan. Teos on vavahduttava kuvaus naisten ja alkuperäiskansojen kaltoinkohtelusta ja sydämen särkevä, vangitseva kertomus nuoren naisen sinnikkyydestä – kaikista niistä suunnista, joita elämä voi ottaa. Shelley Readilla on ehkä hieman yllättäen Suomi-kontakti! Kirjailija saapuu tänne taas kesäkuun alussa ja on myös haastateltavissa Helsingissä 7.–8.6.