Anna-Kajsa Edström är Finlands Lucia 2017

Pressmeddelande 30.11.2017/Publiceringsfritt. Nu är Finlands Lucia 2017 vald. Hon heter Anna-Kajsa Edström, är 21 år gammal och kommer från Jakobstad.

Anna-Kajsa Edström. Valokuvaaja: Hannes Victorzon.

När vi ringer upp Anna-Kajsa Edström för att berätta den glada nyheten blir hon överväldigad och extremt glad.

– Jag hade aldrig trott det, säger Anna-Kajsa Edström. Och frågar i samma andetag hur insamlingen har gått.

Alla kandidater är viktiga

Folkhälsan riktar ett stort och varmt tack till alla tio flickor som ställde upp som kandidater i luciavalet!
– Ni gör en stor insats för insamlingen; röstningen står årligen för cirka en tredjedel av den totala summan som vi samlar in, säger kommunikationschef Camilla Westerlund. Ni har gjort ett fint jobb och många barnfamiljer får stöd och hjälp i en annars tung vardag tack vare er.

Anna-Kajsa Edström studerar till musikalartist på Kulturama i Stockholm, men kommer ofta till Finland för att hälsa på sin familj och sin pojkvän. Hon jobbar som barnvakt åt två barn. Hon tycker om att umgås med sina vänner, och om att sjunga, spela piano och måla.

Anna-Kajsa Edström är adopterad från Colombia. I sitt brev till juryn skrev hon att det skulle var en ära att få vara en av de tio luciakandidaterna och inte ha ett typiskt nordiskt utseende samma år som Finland fyller 100 år. Hon säger att hon är väldigt tacksam och stolt över att ha fått växa upp i Finland.

Frontfigur för insamlingen

Lucia är frontfigur för luciainsamlingen och gör tillsammans med sina tärnor, luciakören, närmare 100 besök på bland annat sjukhus, äldreboenden och fester i december och januari. Lucia står för ljus och glädje, men hon är också en påminnelse om att vi kan hjälpa medmänniskor som har det svårt.

Under åren 2014-2017 samlar luciainsamlingen in medel för att stöda barnfamiljer som har det svårt i sin vardag. Det finns många olika orsaker till att barnfamiljer har det tungt. Till exempel fattigdom, sjukdom eller brist på nära stödjande relationer gör att många familjer löper risk för att bli utmattade och inte orka med sitt föräldraskap, trots att viljan och förmågan till gott föräldraskap finns. Delta i insamlingen på www.lucia.fi.

Lucia med följe har ett digert program i december

Anna-Kajsa Edström kröns till Finlands Lucia i Helsingfors domkyrka onsdagen den 13.12 klockan 17 av borgmästare Jan Vapaavuori. Efter det åker luciakortegen genom Helsingfors centrum.

Du kan också se och höra Lucia och luciakören på Luciamarknaden på Centralgatan i Helsingfors lördagen den 9.12 klockan 11-13. Samtidigt kan du passa på att köpa fina halmarbeten, god mat och läckra bakverk. På marknaden utlovas barnvänligt program tillsammans med trollkonstnären Robert Jägerhorn. Lucia med följe är också med på Fölisöns julstig vid Karuna kyrka 10.12 kl. 15.

Lucia har redan närmare 100 besök inbokade, bland annat sjukhus, äldreboende, hos Finlands president Sauli Niinistö och i riksdagen.

Finlands Lucia förvaltas av Folkhälsan i samarbete med Hufvudstadsbladet  och Svenska Yle.

Ytterligare information ger kommunikationschef
Camilla Westerlund, tfn 050 374 8239.

Du kan också skicka e-post på lucia@folkhalsan.fi.

Läs mer om Finlands Lucia på www.folkhalsan.fi/lucia

Gilla Finlands Lucia på facebook.com/finlandslucia

Anna-Kajsa Edström. Valokuvaaja: Hannes Victorzon.

Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan7.3.2018 09:10Tiedote

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018. Georg Henrik Wrede är 53 år och har bl