Anna lapselle aikaa ilman alkoholin taakkaa

Arviolta 70 000 kaikista alaikäisistä suomalaista lapsista kasvaa perheessä, jossa ainakin toisella vanhemmista on vakava alkoholi- tai huumeongelma. Se mikä toisen lapsen silmin on harmitonta aikuisen kohtuullista alkoholinkäyttöä, voi toiselle lapselle tuoda ison ahdistuksen.

Alko ja Suomen Olympiakomitea haluavat kannustaa alkoholinkäytön nollalinjaan lasten junioritoiminnassa Lapsen taakka -kampanjalla.

“Haluamme Olympiakomitean kanssa toteuttamallamme kampanjalla puhua sen puolesta, että lasten harrastukset ovat sellaista aikaa, johon aikuisten alkoholinkäyttö ei kuulu, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

“Junioritoiminnassa nollalinja on luonteva valinta, sillä urheilu- ja seuratoiminta voi olla lapselle hengähdystauko muuten alkoholin hallitsemassa kotiympäristössä”, sanoo Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen.

Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimuksen mukaan seuratoimintaan osallistui vuonna 2016 yli puolet 9–15-vuotiaista lapsista ja nuorista. Lasten kilpailu- ja pelireissut ovat paikkoja, joissa vanhemmat ja valmentajat voivat näyttää esimerkkiä, ettei alkoholin tarvitse kuulua kaikkiin tilanteisiin. Juuri esiteini-ikäiset lapset ovat tutkimusten mukaan kaikista altteimpia vaikutteille.

“Siinä iässä lapsi elää kehitysvaihetta, jossa ympäristön vaikutuksella on suuri rooli. Samaistumisen kohteita haetaan niin kavereista kuin vanhemmista. Monille valmentaja on se suurin esikuva, jolla on paljon vaikutusvaltaa”, kertoo Salonen.

Alko ja Olympiakomitea haluavat haastaa Lapsen taakka -kampanjallaan pohtimaan, onko se yksi lasillinenkaan aina tarpeen vai olisiko sille parempi paikka jossain muualla kuin lapsen harrastusten yhteydessä.

Katso lapsen taakka -filmi täältä.