Anna lapselle raitis joulu -kampanja korostaa aikuisten vastuuta lapsista

Tiedotusvälineille 17.12.2012. Tänä vuonna 15. kerran järjestettävä Anna lapselle raitis joulu -kampanja muistuttaa, että aikuiset vaikuttavat ratkaisevasti lasten joulutunnelmaan. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin ja turvallisen joulun.

Kampanjan tietoisku nähdään Ylen TV-kanavilla ja kuullaan radiossa yhdeksällä kuuluvuusalueella 17.–26.12. kautta maan. Tietoisku pyörii myös jääkiekon SM-liigan omilla nettisivuilla ja SM-liigaan osallistuvien paikkakuntien hallien screeneillä tällä viikolla.

Kampanjan julistetta on jaettu yhteensä noin 12 000 kappaletta eri puolille Suomea. Julisteita on esillä muun muassa neuvoloissa, päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa ja seurakuntien tiloissa.

Kampanjan juliste, banneri ja tietoisku löytyvät osoitteesta http://www.annalapselleraitisjoulu.fi
Anna lapselle raitis joulu -kampanjan toteuttavat Raittiuden Ystävät ry 32 yhteistyökumppanin kanssa. Mukana olevat tahot on mainittu tiedotteen lopussa.

Alla kampanjakumppanien yhteistiedote suomeksi ja ruotsiksi.

www.raitis.fi
www.annalapselleraitisjoulu.fi

Anna lapselle raitis joulu 2012

Lapsi odottaa joulua. Hän haluaa olla mukana rakentamassa mukavia yllätyksiä. Lapsen ilo on aitoa. Epämiellyttävä totuus kuitenkin on, että monen lapsen huoleton juhlatunnelma loppuu aikuisen alkoholinkäytön vuoksi. Aikuinen ei itse huomaa, miten hän korottaa ääntään, alkaa nauraa tai lässyttää epäaidosti. Jokainen lisälasillinen muuttaa aikuista itsekkäämpään suuntaan!

Nyt 15. kerran järjestettävä Anna lapselle raitis joulu -kampanja muistuttaa, että lasten hyvä joulu taataan aikuisen turvallisella läsnäololla. Joulu on hyvä mahdollisuus opetella juhlatunnelman luomista ilman päihteitä ja opettaa se taito myös lapsille. Lapsuuden joulumuistot ovat perintökalleuksia!

Kampanjayhteisöt vetoavat kaikkiin aikuisiin:

Joulu on lasten juhla. Antakaamme jokaiselle lapselle raitis joulu!

En nykter jul för barnens skull 2012

Ett barn väntar på julen och vill vara med och förbereda roliga överraskningar. Barnets glädje är äkta. Den obekväma sanningen är, att många barns julstämning får ett abrupt slut på grund av de vuxnas alkoholbruk. Med varje glas förvandlas den trygga vuxna. Den vuxna märker inte själv förändringen, men det gör barnet.

En nykter jul för barnens skull -kampanjen ordnas nu för den femtonde gången. Kampanjen påminner om att närvaron av trygga vuxna garanterar barnens goda jul. Julen ger en möjlighet att bygga upp feststämning utan droger och lära detta vidare till barnen. Barndomens jular är minnen som består!

Organisationerna som deltar i kampanjen vädjar till alla vuxna:
Julen är barnens fest – låt oss ge en nykter jul till alla barn!

Yhteistyössä mukana Raittiuden Ystävät, A-Kiltojen Liitto, Aseman Lapset, Ehyt ry, Elämäni Sankari, ETRA-liitto, Finnkino, Förbundet Hem och Skola, Helsingin sosiaalivirasto Aikuisten ehkäisevä päihdetyö, Helsingin NMKY, Irti Huumeista, Jääkiekon SM-liiga, Lappeenrannan raittiustoimisto, Lastensuojelun Keskusliitto, Lastentarhanopettajaliitto, Lasten Joulurieha -tapahtuma, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Myllyhoitoyhdistys, Naistenkartano, Nuorisokasvatussäätiö, Nuorten Ystävät, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Nyyti ry, Omaiset Huumetyön Tukena, Sininauhaliitto, Sininuorisoliitto, Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliitto, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Valkonauhaliitto, Suomen Vanhempainliitto, Tehy