Anne Vuori-Kemilän Mustaa jäätä on ehdolla kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi

Anne Vuori-Kemilän Mustaa jäätä on synkkäsävyinen tarina kahdesta poikkeusihmisestä ja heidän ristiriitaisesta suhteestaan. Finlandia-palkinnot jaetaan 25.11.2020. Kaunokirjallisuuden Finlandian valitsee tänä vuonna kapellimestari Hannu Lintu.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaana on Anne Vuori-Kemilän romaani Mustaa jäätä. Se on kuvaus Gulffista ja Elffistä eli Railista ja Siiristä, rakkaudesta, ulkopuolisuudesta ja siitä, kuinka ihmisen elämä voi mennä raiteiltaan.

Ehdokkuusperusteluissa todetaan:

"Yhteisön poikkeusyksilöitä tukahduttava paine, suomalainen vaikenemiseen kallistuva puhekulttuuri, vuosien tunnelukot ja mielenterveysongelmat. Vuori-Kemilän aiheet ovat raskaat, mutta hän kuvaa maailman kolhimia ihmisiään oikeudenmukaisella lämmöllä ja rakkaudella, heidät kirjailijan taidolla lihaksi ja vereksi muuttaen."

Anne Vuori-Kemilä (s.1958) on kotoisin Kemistä ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on työskennellyt psykiatrisena sairaanhoitajana, mielenterveystyön opettajana ja työnohjaajana eri paikkakunnilla. Mustaa jäätä on hänen toinen romaaninsa.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaasta suomalaisesta romaanista. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa. Vuoden 2020 Finlandia-palkintojen voittajat julkistetaan keskiviikkona 25.11. suorassa televisiolähetyksessä Yle TV1:ssä kello 19.

Palkintolautakuntaan kuuluivat ulkoministerin valtiosihteeri Johanna Sumuvuori (pj), kulttuuritoimittaja Suonna Kononen ja yrittäjä Maija Kuusi. Kaunokirjallisuuden Finlandian valitsee tänä vuonna kapellimestari Hannu Lintu.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Anne Vuori-Kemilän haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Lue lisää julkaisijalta Karisto Oy

Kariston kevät 2021 on täynnä vahvoja ja viihdyttäviä nimiä – tutustu upeaan kattaukseen!29.10.2020 10:10:00 EETTiedote

Kariston keväässä on jännitystä ja romantiikkaa, tarkkanäköistä ajankuvan pohdintaa, huumoria ja historian siipien havinaa. Tietokirjojen viisaat yhteiskunnalliset näkökulmat kannustavat laaja-alaiseen ajatteluun, ihanat oppaat taas mutkattomaan ja rentoon itsensä kehittämiseen. Uudenlaisessa satukirjassa vanhempi piirtää satua lapsen iholle. Eräs kuuluisa dekkaristi debytoi lastenkirjailijana.

Miltä tuntuu, kun on lähdettävä kotoa ja jätettävä kaikki tuttu? Maailman vesipäivänä julkaistava tarinallinen tietokirja paneutuu kuivuuden aiheuttamiin ongelmiin17.3.2020 10:32:00 EETTiedote