ånni-hanke: Monikulttuurinen Suomi haastaa myös päihdekasvatuksen

Vuoden suurin päihdealan ammattilaistapahtuma Päihdepäivät valtaa Helsingin Kulttuuritalon 6.-7. kesäkuuta. Tapahtuman teemana on monimuotoinen päihdetyö.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan Kulttuurisensitiivistä päihdetyötä etsimässä -seminaaria keskiviikkona 7.6. klo 9.30-11.30 joko paikanpäälle, tai suorana verkossa Päihdepäivien Facebook-sivuilla.

Ajankohtainen seminaari tarkastelee ristiaallokkoa, jota syntyy silloin, kun muista maista ja muista kulttuureista tulevat ihmiset törmäävät suomalaiseen päihdekulttuuriin.

Seminaarin vetää viestinnän ammattilainen ja suvaitsevaisuuden edistäjänä tutuksi tullut Tino Singh.

– Ei kannata ajatella stereotyyppisesti, etteivät esimerkiksi muslimit juo alkoholia. Kyllä moni juo. Itse kyllä ihmettelen kovasti sitä, miten suomalaisnuoret saavat kotoa vanhemmiltaan alkoholia, Tino Singh pohtii.

Seminaarin on tuottanut Veikkaus Oy:n rahoittama ånni-hanke, joka tuo kulttuurisensitiivistä näkökulmaa päihdetyöhön ja tukee perheitä päihdekasvatuksessa.

– Monikulttuurisessa yhteiskunnassa myös päihdetyön tulee seurata aikaansa. Tarvitaan uusia toimintatapoja ja uusia kumppanuuksia.  Esimerkiksi maahanmuuttajayhteisöjen kanssa tehtävä yhteistyö tarjoaa paljon potentiaalia työllemme, kertoo ånni-hankkeen projektipäällikkö Leena Sipinen.

Kulttuurisensitiivistä päihdetyötä etsimässä, aamupäivän ohjelma (katsottavissa suorana Päihdepäivien Facebook-sivuilla):

9.30    Kulttuurisensitiivisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
Melody Karvonen, monikulttuurisuuden asiantuntija, Suomen Vanhempainliitto

10.10    Kahden tulen välissä: venäläis- ja somalitaustaisen vanhempien näkemyksiä lasten päihdekasvatukseen liittyen
Elina Reponen, sosiaali- ja kulttuuriantropologi, Etnografinen tutkimustoimisto Kenno

10.40    Kulttuurien kaleidoskooppi – maahanmuuttajat ja suomalaiset juomatavat
Kati Kataja, erikoistutkija, THL

11.10    Uusia tapoja tehdä ehkäisevää päihdetyötä: yhteistyö maahanmuuttajayhteisöjen kanssa
Bashe Ali, aluetyöntekijä, EHYT ry/ånni-hanke

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

ånni-hanke: projektipäällikkö Leena Sipinen, p. 040 557 5057, leena.sipinen@ehyt.fi
Päihdepäivät: viestinnän suunnittelija Maaret Väkinen, p. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

www.ånni.fi
YouTube > ånni hanke
www.facebook.com/kulttuurisensitiivinenpaihdetyo/
Twitter @anni_hanke

ånni-hankkeessa mukana: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Koulutus Elämään -säätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kymen piiri, Music Against Drugs ry, Raittiuden Ystävät ry, Suomen Vanhempainliitto ja YMCA Finland.