Anni Kytömäen Luontopäiväkirja kertoo vuodenkierrosta lähiluonnossa ja ihmismielessä

Odotettu kirjauutuus Luontopäiväkirja on kertomus Katista, joka kulkee metsissä, soilla ja vesillä, tarkkailee luontoa ja pohtii sen arvoituksia. Anni Kytömäen teksti havainnoi ympäristön pieniä ihmeitä. Mari Tuomisen herkkä akvarellikuvitus täydentää tekstin.

Kuka nelijalkainen luistelee järven jäällä? Voiko lehtopöllön sekoittaa Baskervillen koiraan? Onko marraskuu itse asiassa kuukausista kaunein? Anni Kytömäen kirjoittama Luontopäiväkirja muistuttaa, että elämässä on iloja ja suruja, mutta luonto on aina avoinna. Metsäpolulta saattaa löytyä vastaus siihenkin, mitä ei ole vielä kysynyt.

Luontopäiväkirja etenee halki vuodenkierron kuukausi kuukaudelta. Pääpaino on luontohavainnoilla, mutta riveillä ja niiden välissä myös päähenkilön elämässä tapahtuu paljon, Kytömäki kertoo.

Katin tarina kumpuaa samoilta metsäretkiltä kuin Kytömäen menestystä saavuttaneet romaanit Kultarinta, Kivitasku ja vuoden 2020 kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja Margarita.

– Luontohavainnot johdattelevat Katin pohtimaan myös laajempia kysymyksiä, kuten ihmisen asemaa eliökunnassa, luonnonhistoriaa ja luontosuhdetta eri aikoina. Tällaisia mielleyhtymiä harrastan retkeillessäni itsekin, ja siksi tuntui hauskalta tuikautella niitä mukaan.

Luontopäiväkirjan sivuilla on tilaa myös lukijan luontohavainnoille.

Ensimmäinen painos kirjasta ilmestyi vuonna 2016. Toisen painoksen ulkoasu eroaa täysin aikaisemmasta, samoin itse täytettävän osion sisältö.

– Kun olen kirjailijavierailuilla tavannut lukijoita, moni on kysellyt: ’Mikä se nettisivuillasi mainittu Luontopäiväkirja on?’ Kytömäki kertoo. – Korona-ajan virittämä luontokiinnostuskin voi kanavoitua siihen, että yhä useammat haluavat lukea luontoaiheista ja kirjata muistiin havaintojaan.

Toiseen painokseen tilattiin kuvitus Kytömäen ystävältä, kuvataiteilija Mari Tuomiselta. Taiteilijat ovat tehneet aikaisemmin yhdessä sanataideteoksen Tampereen raitiotien Uintikeskuksen pysäkille.

– Lähdin valmistelemaan Luontopäiväkirjan toista painosta kevein mielin, koska tiesin vanhastaan, että Mari tavoittaa luonnonvaraisten eliöiden ja luonnonilmiöiden olemuksen juuri oikealla tavalla, Kytömäki kertoo.

Anni Kytömäki ja Mari Tuominen kertovat Luontopäiväkirjan tekemisestä Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 29.10. kello 18 Kruununhaka-lavalla. Esiintymisen jälkeen heidät voi tavata Tapion ja Karttakeskuksen osastolla 6g60.

Pyydä arvostelukappale ja kysy lisää!

Tuotetiedot:

Anni Kytömäki: Luontopäiväkirja
kuvitus: Mari Tuominen

• sidottu, 95 sivua
  • 16 x 21 cm
  • ISBN 978-952-338-110-0
  • Kirjastoluokka 56.8

Luontopäiväkirjasta on tehty myös e-kirja (ISBN 978-952-338-124-7).

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapio Palvelut Oy:n käytössä on kaksi kustantajanimeä: Tapio kustantaa metsäkirjoja ja Karttakeskus retkeilykirjoja ja karttoja.

Kirjailija Anni Kytömäki. Kuva: Saara Mansikkamäki
Esimerkkiaukeama Anni Kytömäen kirjoittamasta ja Mari Tuomisen kuvittamasta Luontopäiväkirjasta.

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.