Anni Lausvaara Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtajaksi

Vanhustyön keskusliitto – Centralförbundet fär de gamlas väl ry:n uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu YTM, eMBA Anni Lausvaara. Yrjö ja Hanna -säätiön toiminnanjohtajana sekä Yrjö & Hanna Oy:n toimitusjohtajana työskentelevä Lausvaara aloittaa uudessa tehtävässään keskusliitossa viimeistään 11.6.2018.

Anni Lausvaaralla on pitkäaikaista kokemusta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan johtamis- ja kehittämistehtävistä sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta ja myös toiminta järjestöjen palveluksessa on tuttua.

- Olen viihtynyt nykyisessä tehtävässäni, mutta kiinnostuin Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtajan tehtävästä, koska kyseessä on erittäin arvostettu ja ikäihmisten hyväksi toimiva valtakunnallinen keskusjärjestö. Ikäihmisten hyvinvointi on sydäntäni lähellä oleva asia ja Vanhustyön keskusliitto tekee yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, Lausvaara kertoo.

Hannakaisa Heikkinen
Vanhustyön keskusliiton puheenjohtaja

hannakaisa.heikkinen@eduskunta.fi

Vanhustyön keskusliitto, VTKL, on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä. Liitto tukee n. 330 jäsenjärjestöään, kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenjärjestöt organisoivat monipuolista toimintaa ikääntyneille ihmisille ja tämän lisäksi jäsenistä runsaat 200 tuottaa mm. asumis-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. VTKL toimii kiinteässä yhteistyössä kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä. www.vtkl.fi

Eloisa ikägallup 2018: Vanhuuden alaikäraja on noussut 74:än vuoteen – Asenteet vanhoja ihmisiä kohtaan ovat myönteisempiä kuin viisi vuotta sitten23.3.2018 06:00Tiedote

Suomalaisten mielestä vanha ihminen on keskimäärin 74-vuotias ja häntä tulisi kutsua ikäihmiseksi. Muun muassa tämä käy ilmi Vanhustyön keskusliiton Eloisa ikä -ohjelman Taloustutkimuksella teettämästä suomalaisesta ikägallupista, jossa mukana oli myös edustava otos (n=63) yli 80-vuotiaita, jotka usein jäävät mielipidetiedustelujen ulkopuolelle.