Ansatie 3:ssa panostetaan kiinteistön olosuhteisiin ja energiatehokkuuteen

KOy Ansatie 3 on vuonna 1980 rakennettu teollisuus- ja toimistokäytössä oleva kiinteistö Kehä 3 varrella Vantaalla. Kiinteistöön toteutetaan mittavaa energiatehokkuushanketta, jossa modernisoidaan kohteen taloteknisiä järjestelmiä kuten kiinteistöautomaatiojärjestelmää, ilmanvaihtojärjestelmää sekä valaistusta. Assemblin on kohteeseen toteutettavan palvelupaketin päätoteuttaja. Nyt sinä pääset tutustumaan, miten työmaamme etenee ja mitä kaikkea energiatehokkuushanke pitää sisällään.

Assemblin Energiatehokkuusyksikön projektipäällikkö Markku Sjöman

Ansatie 3:ssa käy täysi tohina aurinkoisena perjantaiaamupäivänä; sähkö-, putki- ja ilmastointiasentajamme työskentelevät IV-kattokonepakettien parissa vesikatolla. Assemblin Energiatehokkuusyksikön projektipäällikkö Markku Sjöman katselee valmiita kattokonepaketteja ja kertoo, että muutamat konepaketit ovat vielä edessä ja tämän jälkeen ilmanvaihto on säätöjä ja automaatiokytkentöjä vaille valmiiksi modernisoitu. Tästä edetään hallin valaistusurakan viimeistelytöiden pariin

Valtaosa kiinteistöstä on Alfa Laval Vantaa Oy:n tuotantotiloja, mutta katon alta löytyy myös toimistotiloja. Alfa Laval on yksi Euroopan johtavista kaupalliseen jäähdytykseen, LVI-ratkaisuihin ja teolliseen jäähdytykseen tarkoitettujen ilmalämmönsiirtimien valmistajista. Hankkeen ajan, Alfa Lavalin toiminta on jatkunut katkeamatta tuotantohallissa: ”Kaikki toteutukset on tehty niin, että kiinteistö on ollut täysin normaalisti käytössä”, toteaa Sjöman.

Tuotanto toiminnassa koko projektin ajan

Energiatehokkuusprojekti on pitänyt sisällään sähkö-, putki- ja ilmanvaihtourakan, valaistuksen uusimisen tuotantohallissa sekä automaatiojärjestelmän toimituksen ja kytkennät. Keskimäärin työmaalla työskentelee aktiivisesti noin 5 asentajaa, mutta hetkittäin työmaavahvuutena on ollut melkein 10 asentajaa eri aselajeista.

”Me aloitimme kohteessa nyt tammikuussa 2018 ja projekti valmistuu kesän 2018 aikana. Kaikki työt ovat edenneet aikataulun mukaisesti. Tietysti pienenä haasteena on kuitenkin ollut juurikin projektin toteuttaminen samanaikaisesti, kun kiinteistö on normaalissa käytössä. Tuotantohallissa kokoonpanotyöt olivat normaalisti käynnissä samalla kun valaistusta ja ilmanvaihtoa uudistettiin. Etenkin nostimilla kohteessa liikkuminen vaati erityistä varovaisuutta sekä hyvää kommunikointia käyttäjien kanssa. Projektissa on ollut erittäin hyvä henki kiinteistön käyttäjien ja asentajien välillä ja asiat on saatu soviteltua yhteen loistavasti ”, toteaa Sjöman projektin etenemisestä.

”Minulle yksi tärkeimmistä asioista on erityisesti kommunikointi; kommunikointi vuokralaisen, omistajan ja oman tiimini välillä. Haluan, että asiakaspalvelumme on timanttista ja, että asioista kerrotaan aktiivisesti joka suuntaan. Näin voidaan minimoida virheet ja sekaannukset”, jatkaa Sjöman.

Paljon puhetta energiatehokkuudesta – mitä projektissa käytännössä tehdään?

Melkein 12 000 neliömetrin suuruinen kiinteistö voi olla isokin energiasyöppö ja kulutuskäyrät voivat olla huipussaan kylmillä tai erittäin kuumilla ilmoilla. Projektin koko lähtökohtana on ollut tehdä kiinteistöstä käyttäjäystävällisempi ja energiatehokkaampi.

”Olemme lisänneet kohteen energiatehokkuutta monilla eri tavoilla ja tavoitteiden toteutumista pystymme seuraamaan esimerkiksi etähallinnan avulla. Tuotantohallissa toteutimme led-valaistusratkaisut, jotka energiatehokkuuden lisäksi auttavat huomattavasti värisävyltään ja valoteholtaan työntekoa tuotannossa. Valaisimiin asennettiin myös tunnistimet niin, että valot ovat päällä ainoastaan silloin kun hallissa tehdään töitä. Toimistopuolelle asensimme myös olosuhdemittauslaitteita, jolloin pystymme reagoimaan muuttuviin olosuhteisiin esimerkiksi neuvotteluhuoneissa ”, kertoo Sjöman.

Ilmanvaihtokoneisiin asennettiin uudet puhaltimet, jotka ovat teknisesti erittäin nykyaikaisia ja samalla helpommin ohjattavissa ja toimintavarmempia.

Kohta kohteessa päästään tekemään viimeistelytöitä, joiden jälkeen Ansatie 3 on kesän lopussa luovutuskunnossa tilaajalle: ”Odotan innolla sitä, että pääsemme seuraamaan kohteeseen laskettujen säästöpotentiaalien toteutumista ”, toteaa Sjöman tyytyväisenä.

Haluatko kuulla kohteesta lisää? Ole yhteydessä asiantuntijoihimme.

Assemblin Energiatehokkuusyksikön projektipäällikkö Markku Sjöman

Assemblin projektiyhteistyössä maisteriopiskelijoiden kanssa28.6.2018 09:20Tiedote

Lappeenrannan Yliopiston kauppatieteiden maisteriopiskelijat Jenni Salo, Sara Anttila ja Anna Hirsimäki ovat projektikurssien huipputaitajia. Kolmikko lähti etsimään loppuvuodesta 2017 Project Course on Sustainable Business -kurssille yritystä, minne voisivat toteuttaa projektin koskien kestäviä yritysmalleja. Opiskelijat päätyivät valitsemaan projektiin Assemblinin omien kontaktiensa kautta. Mitä hyötyjä on kurssiyhteistöistä opiskelijoille ja valitulle yritykselle? Mitä tällaisella projektilla voidaan saavuttaa? Lue ja innostu kolmikon tarinasta ja projektista.

Assemblin-urapolulla kohti unelmia6.6.2018 07:44Tiedote

Talotekniikka-alasta vallitsee monenlaisia ennakkokäsityksiä työnteosta työntekijöihin. Ulkopuolisin silmin ala näyttää erittäin miesvaltaiselta ja kenties hiukan jämähtäneeltä. Tällä hetkellä rakennusala elää kuitenkin erittäin kovassa murroksessa, missä digitalisoidutaan, etsitään uusia työmenetelmiä ja paneudutaan vahvasti työturvallisuuteen. Assemblinin tahtotilana on myös tasoittaa ennakkokäsityksiä alasta, kannustaa kaikkia kiinnostuneita hakemaan alalle ja kasvamaan rautaiseksi talotekniikan ammattilaiseksi.