Ansiopäiväraha lasketaan tulorekisterin tietojen perusteella aikaisintaan vuonna 2020

Palkkatietoja aletaan viedä tulorekisteriin 1.1.2019 lähtien. Työttömyyskassat alkavat saada tulorekisterin tietoja käyttöönsä kuitenkin vasta seuraavan vuoden alusta. Tämän vuoksi työttömäksi jäävän henkilön on edelleen toimitettava palkkatodistus työttömyyttä edeltävistä ansioista, jotta päivärahan taso voidaan laskea.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö muistuttaa, että myös työttömyysturvalakia tulisi muuttaa ennen tulorekisterin käyttöönottoa, jotta tulorekisteriä voidaan hyödyntää työttömyyskassoissa kokonaisuudessaan. Tällä hetkellä etuuskäsittely perustuu vielä palkan ansaintatietoihin, jotka ovat tulorekisterissä vain vapaaehtoisina tietoina.

Kehysriihessä päätettiin, että työttömyyden aikaiset tulot huomioidaan jatkossa työttömyysturvassa ansainta-ajankohdan sijasta maksuajankohdan mukaan. Tämä mahdollistaa tulorekisterin käytön työttömyyden aikaisten tulojen huomioimisessa. Vastaava muutos olisi tehtävä myös etuuden perusteena olevan palkan määrittelyyn ennen vuotta 2020.

Tulorekisterin tietojen mahdollisimman laaja käyttö etuuskäsittelyssä lyhentäisi käsittelyaikaa ja vähentäisi työnantajien antamia selvityksiä. Työnantajat ja palkalaskijat tekevät vuosittain ansiopäivärahan maksamista varten kymmeniä tuhansia palkkatodistuksia, joista voitaisiin tulorekisterin myötä luopua. Tämä kuitenkin edellyttää muutosta työttömyysturvalakiin.

Kuvalähde: tulorekisteri

Budjettiriihi: Osa-aikatyössä olevan työttömyysetuus voidaan maksaa entistä nopeammin ja yrittäjän puolison asema paranee3.9.2018 13:20Tiedote

Osa-aika- tai keikkatyötä tekevän työttömän saama palkka vaikuttaa nykyisin työttömyysetuuteen sillä ajanjaksolla, jona se on ansaittu. Tämä on viivästyttänyt etuuden maksua niillä henkilöillä, jotka saavat palkan ja palkkatiedot vasta viikkoja sen jälkeen, kun työ on tehty. Budjettiriihessä sovittiin, että osittain työllistyneen henkilön palkka vaikuttaisi etuuteen vasta, kun se on maksettu. Tämä vähentää etuusmaksatuksen viivästyksiä ja kannustaa näin pienimuotoiseen työhön.