Ansiopäiväraha lasketaan tulorekisterin tietojen perusteella aikaisintaan vuonna 2020

Palkkatietoja aletaan viedä tulorekisteriin 1.1.2019 lähtien. Työttömyyskassat alkavat saada tulorekisterin tietoja käyttöönsä kuitenkin vasta seuraavan vuoden alusta. Tämän vuoksi työttömäksi jäävän henkilön on edelleen toimitettava palkkatodistus työttömyyttä edeltävistä ansioista, jotta päivärahan taso voidaan laskea.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö muistuttaa, että myös työttömyysturvalakia tulisi muuttaa ennen tulorekisterin käyttöönottoa, jotta tulorekisteriä voidaan hyödyntää työttömyyskassoissa kokonaisuudessaan. Tällä hetkellä etuuskäsittely perustuu vielä palkan ansaintatietoihin, jotka ovat tulorekisterissä vain vapaaehtoisina tietoina.

Kehysriihessä päätettiin, että työttömyyden aikaiset tulot huomioidaan jatkossa työttömyysturvassa ansainta-ajankohdan sijasta maksuajankohdan mukaan. Tämä mahdollistaa tulorekisterin käytön työttömyyden aikaisten tulojen huomioimisessa. Vastaava muutos olisi tehtävä myös etuuden perusteena olevan palkan määrittelyyn ennen vuotta 2020.

Tulorekisterin tietojen mahdollisimman laaja käyttö etuuskäsittelyssä lyhentäisi käsittelyaikaa ja vähentäisi työnantajien antamia selvityksiä. Työnantajat ja palkalaskijat tekevät vuosittain ansiopäivärahan maksamista varten kymmeniä tuhansia palkkatodistuksia, joista voitaisiin tulorekisterin myötä luopua. Tämä kuitenkin edellyttää muutosta työttömyysturvalakiin.

Kuvalähde: tulorekisteri

Työttömyysturvan uudistamisessa keskeisintä laadukkaat työllisyyspalvelut, digitalisaation hyödyntäminen ja väliinputoajien tavoittaminen7.2.2019 12:43:43 EETTiedote

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön seminaarissa käsiteltiin eilen työttömyysturvan uudistamista. Puheenvuoroissa toistui huomio siitä, että työttömille on tarjolla liian vähän tukea ja palveluita. Myös automatisaation hyödyntäminen ja työttömyysturvan ulkopuolelle jäävien tavoittaminen korostuivat esityksissä.

Ammattiliiton järjestämä toiminta ei välttämättä kerrytä työttömyysturvan aktiivisuusedellytystä vielä huhtikuussa30.1.2019 08:00:00 EETTiedote

Huhtikuun jälkeen työttömyysturvan aktiivisuusedellytyksen voi täyttää myös osassa kuntien, ammattiliittojen, järjestöjen ja työnantajien järjestämää työllistymistä tukevaa toimintaa. Muutos tulee kuitenkin voimaan siten, että uudet toiminnan muodot kerryttävät aktiivisuutta vain silloin, jos aktiivisuuden tarkastelujakso alkaa 1.4.2019 tai sen jälkeen.